Paljonko teillä on säästössä lasten askarteluja ja piirustuksia?
Jos ette säästä niitä, miten nopeasti heitätte ne pois kun tulevat koulusta/hoidosta kotiin, ja teettekö hävittämisen lapsen tietäen?
t. nimim. kaapit täynnä
Kommentit (8)
ja vanhemmiten ne oikeasti hienot. Vauvasta saakka olen pyrkinyt ainakin yhden/vuoti säästämään että tulee kehitystä vähän esille. Jotkut on kehystettynä, jotkut valokuvakansioissa.
Nyt mun teini on innostunut maalaamisesta, tekee isoja hienoja maalauksia öljyväreillä ja akrylleillä kunnon taulopohjille, ja noista on nyt tullut ongelma, niitä kun ei säilökään kuten paperilappusia. Seinät on täynnä, varastot täynnä, sukulaisten seinät täynnä, ja tyttö on oikeasti taitava ja tietysti kauhea aika ja vaiva menee aina jokaisessa maalauksessa joten niitä ei poiskaan voi heittää.
kaunis kansio tai päällystetty laatikko johon säilötty sen kauden työt. Ja joulun alla vielä jotain jouluaskarteluja. Kaikki tallessa. Kotona tehdyistä töistä olen karsinut paljon pois, noita kansiota en ole raaskinut hävitää
jokaiselle lapselle oma muovilaatikko, jonne laitetaan kaikista hienoimmat työt. Pojilla niitä töitä tulee huomattavasti vähempi, kun tytöillä.... Mutta neiti itse päättää, että mitkä säästetään ja mitkä ei. Ymmärtää itsekin, että ihan kaikkea ei voi säästää!
Meillä oli ongelma sen suhteen, että piirustuksia ja askarteluita oli jo liian paljon säästettynä. Valokuvasin työt ja laitoin roskiin. Säilytin vain tärkeimmät työt.
Pian varmastikin :)
Mutta mun äiti oli meiltä kolmelta lapselta säästänyt yhden äitiyspakkauksen täyteen taideteoksia, kerhosta ja koulusta.
Pari vuotta sitten niitä käytiin läpi ja laitoin osan omista teoksistani kehyksiin omaan kotiin. Yllättävän hienoja juttuja olin näemmä tehnyt yläasteella.
Mä varmaan laittaisin talteen hauskimmat, parhaat tai jollain tapaa merkityksellisimmät jutut. Loput hävittäisin vähin äänin. Tuskin ne lapset niitä kaikkia niin hyvin muistaa.
lapsen kanssa ja hän saa sanoa mitkä säästetään ja mitkä saa heittää pois. Jotain töherryksiä heitän ihan kysymättäkin.
Vaatehuoneessa on laatikko, johon laitan säästetyt piirustukset ja askartelut.
Joitain askarteluja olen hävittänyt, lasten suostumuksella, mutta piirustukset ovat kyllä 98%:sti tallessa. Lapsilla (9v ja 7v) on kansiot, joihin laittavat ne itse ja tykkäävät katsella töitään silloin tällöin.
En tiedä, mitä myöhemmin, kun hukumme töihin, mutta nyt ainakin on näin...
Minä säästän vain itselleni jotenkin rakkaimmat eli tunnearvoltaan tärkeät. Tai sitten oikeasti hienot, joita voisi vaikka kehystää tauluksi. Ei kaikkia lasten töherryksiä voi millään säästää, varsinkin jos lapsia on useampia. Mitä niille sitten tekee, kun lapsi on aikuinen? Kuka niitä haluaa/arvostaa. Mutta noilla kriteereillä, kuka vaan haluaa. Itse haluan tunnetärkeät ja pidän vaikka tauluna ne hienoimmat, tai lapsi itse saa halutessaan. yksi hyvä keino, mitä olen käyttänyt myös, on laittaa lapsen piirrustukset seinälle, ottaa valokuva ja saa monta ns. talteen. Minä olen molempien lasten kohdalla yhden seinällisen kuvannut ns. yhdeksi valokuvaksi. Ei aivan sama asia, mutta tilaa säästää.