Kotihoidossa olevat lapset, paljonko liikkuvat päivittäin?
On ollut juttua siitä, että nykyisin lapset liikkuvat liian vähän, ja oon miettiny että meillä pitäis liikkua varmaan vähän enemmän.
Minkä verran yleensä kotihoidossa olevat lapset liikkuvat? Ja miten. Kertokaa vinkkejä lasten liikunnan lisäämiseksi, mieluiten ulkoliikuntaa vielä!
Meillä liikuntaa on suunnilleen näin;
-aamupäivisin ulkoilua (lenkillä kävellen tai pyörällä, metsässä, leikkipuistossa) tunti, joskus kaksi.
-illalla joko ulkoilua samoin kuin aamulla, tai kauppareissu isossa kaupassa, jossa isompi lapsi saa kävellä itse, mutta usein kunnon iltaliikkuminen tahtoo jäädä väliin:(.
- siinä välillä leikkivät välillä vauhdikkaastikin sisällä ja ajelevat potkumopolla, polkuautolla, hyppivät..
Talvella isompi lapsi (4v) on käynyt ehkä kerran viikossa hiihtämässä. jokohan kaksivuotiaan kanssa pääsisisi tänä talvena? Luistelua yritettiin pari kertaa esikoisen kanssa viime vuonna (lapsi oli 3v).
Mäenlasku tulee luonnollisesti talvella tuon pyöräilyn tilalle jos on tarpeeksi lunta, mutta mitä siinä välissä..?
Uimassa voisi varmaan käydä useammin talvellakin. Nykyisellään on ollut ehkä pari-kolme kertaa vuodessa uimahallikäynnit:/.
Lisäksi tietysti kavereiden kanssa leikit on usein isommalla vauhdikkaita, ne vaan on "epäsäännöllisiä."
meillä ollaan tosi liikkuvaisia. Oikeastaan liikutaan lähes koko päivä.
Minulla on 5 lasta, joista 1 on koulussa ja muut kotihoidossa (eskari käy kyllä eskarissa). Päivittäin saatamme eskarilaisen eskariin, ulkoilemme samalla (kiipeilyä, juoksua, pelaamista). Sisällä jumppaavat koko ajan, kesällä myös ulkona (trampoliini löytyy). Talvella käymme hiihtämässä ja luistelemassa.
Lähes kerran viikossa käymme uimassa koko perhe, kaikilla lapsilla liikuntaharrastuksia myös (voimistelu, tanssi, ratsastus, laskettelu, uinti). En yleensä kiellä sisällä enkä ulkona liikkumista. saa juosta, kiipeillä, jumpata jne..
Kesällä kävimme uimassa lähes päivittäin, samoin pyöräilemme jne. Nuorin on vasta vauva (6kk), joten ei liiku, mutta muut lapset kylläkin :D