Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kokemuksia Myyrmäen palloiluhallin kirpputorista

Vierailija
23.10.2011 |

Oletteko olleet myyjänä? Menikö kaupaksi? Varastettiinko tavaraa?

Ystävä oli tänä viikonloppuna siellä myymässä ja sanoi, että ei mene enää toiste. Hyvälaatuisista ja arvokkaista vaatteista ja kengistä (lasten) olisi pitäny luopua tyyliin ilmaiseksi ja tavaraa varastettiin. Naapurimyyjältäkin oli lähtenyt kalliit kengät heti, kun oli selkänsä kääntänyt. Eräät ei-kantaväestöön kuuluvat ihmiset olivat rynnineet sisään jo siinä vaiheessa, kun myyjät olivat vasta tuomassa tavaroita sisään (eli tuntia ennen kirpparin avaamista) ja siinä olikin sitten ollut hommaa, kun olivat miehen kanssa vuorotellen kantaneet tavaraa sisälle niin, että toinen jäi aina pöydän ääreen vahtimaan tavaroita, kun toinen kantoi niitä sisään.

Olin itse aikeissa mennä myymään tuonna, mutta ei sitten tarvitsekaan :D

Miten teillä muilla, onko millaisia kokemuksia?

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
23.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tosiaan maksa käytetyistä hyväkuntoisista vikingin goreistakaan 5e enempää, uudehkonveroinen reimatec max 10-15e/haalari. Ja ihan peruskamaa eli todella hyväkuntoiset lindex-vaatteet max 2e, bodyt pitää olla max 1e jne (ja silti meillä kaapit notkuu, vaikka en käytetystä aio naurettavia maksaakaan) eli halvalla saa tosiaan hyvää.

Tuolla vain myyjät kuvittelee, että joku maksaa vitosen hm:n paidasta, 2e bodysta, 10e kengistä ja muuta ihan naurettavaa

Vierailija
2/4 |
23.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta kyllä siellä ihan muutkin kuin "ei-kantaväestöön" kuuluvat pääsevät sisälle halliin heti ovien avauduttua eli kauppaa saa alkaa tekemään heti kun saa tavarat sisään ja pöytänsä kuntoon. Ei tuollaisessa hallissa, jossa on useita sisäänkäyntejä, voida rajoittaa ihmisten pääsyä tilaan. Eli jos ei tiedä systeemiä, niin stressaantuu jo (turhaan) ihan alkumetreillä... ;)

Itse aina haen ensimmäiseksi pöydän ja rekin paikalleni ja sitten kannetaan apurin kanssa (yksin ei kannata myymään lähteä!) ensimmäiset tavarat myyntipaikalle. Jos en halua ketään penkomaan kasseja/laatikoita, niin peitän ne (esim. verholla tai lakanalla), jolloin ihmiset ymmärtävät jättää ne vielä rauhaan. Yleensä toinen alkaa järjestelemään myyntipaikkaa ja toinen kantaa lisää tavaraa. Näin on myyntipöytä vartissa valmis. Käden ulottuvilla mutta piilossa on kassa (jossa on on riittävästi vaihtorahoja, varsinkin kolikoita), joten voin myydä heti kun vain ostajia ilmaantuu. Suurimman osan tavaroista laitan isoihin Ikean kasseihin tai laatikoihin, jotka on helppo avata pengottaviksi. Rekkiin menevät vaatteet ovat jo valmiiksi henkareissa eli nekin voi nopeasti nostaa esille. Parhaimmat tavarat laitan pöydälle (helpompi valvoa) ja muut ovat vapaasti pengottavissa. Tarkkana saa tavaroidensa kanssa olla - tyhmä laittaa kengät pareittain riviin, viisas laittaa vain toisen kengistä näytille... Hinnat kannattaa miettiä etukäteen - jos jokaisen vaatekappaleen kohdalla pitää miettiä niin ihmiset tuskastuvat odottamaan ja tulee kamala ruuhka. Eli pitää osata nopeasti sanoa hintoja ja vielä muistaakin mitä on millekin hinnaksi sanonut. Ja kirpputorilla saa myös tinkiä! Kaikkia vaatteita EI kuitenkaan kannata etukäteen hinnoitella lapuilla - jotkut vain vilkaisevat hintoja ja jos hinnat näyttävät liian korkeilta, niin jatkavat matkaansa. Tuollaiset valmiiksi "hinnoitellut" pöydät eivät ole kovin houkuttelevia, koska yleensä myyjä "takertuu" etukäteen miettimäänsä hintaan ja moni kauppa voi jäädä tekemättä.

Kyllä minä ainakin olen saanut hyvin myytyä - halvalla ei ole pakko myydä ja jos oikea ostaja sattuu paikalle, niin hän on valmis maksamaan pyydetyn hinnan. Tietenkään ei kannata odottaa saavansa mitään huippuhintoja, kun kyse on kuitenkin kirpputorista. Parhaimmat minäkin myyn huutonetissä, jossa niistä saa haluamansa hinnan. Minulta on varastettu kerran äp:n vanuhaalari - toivottavasti meni tarpeeseen, kun hintakin oli 0,50e... Kauppa on aina käynyt todella hyvin; hinnat kohdilleen, hyväkuntoista tavaraa ja varmasti kauppa käy. Olen yleensä myymässä molempina päivinä - viimeksi viikonlopun saldo oli 575e (tuosta on jo vähennetty paikkamaksu). Asiakaskunta on aika sekalaista ja maahanmuuttajia on paljon eli pieniin kielellisiin vaikeuksiin on varauduttava. Ja siihen, että jotkut ovat uskomattomia tinkimään ja "loukkaantuvat", jos et myy heidän toivomaansa hintaan (esim. 8e tavaraa 0,50e hintaan). Osa palaa myöhemmin uudestaan hieromaan kauppoja... Elämä on - ei tällaisia tapauksia kannata ottaa henkilökohtaisuuksina vaan kulttuurien eroina.

Mutta ei siellä kaikilla kauppa käy; osaksi syynä ovat hinnat ja toisaalta lumppuja ei kukaan osta. Ja itse en ainakaan osta myyjältä, joka on hapan kuin sitruuna - yhdenkin kerran myymässä oli pariskunta, joka kielsi ihmisiä koskemasta pöydän tavaroihin ennen klo 10 (juuri sellaisia ensikertalaisia, joiden mielestä kirpputori aukeaa silloin). No, siellä seisoivat myöhemminkin nyrpeinä pöytänsä takana eikä ostajia näkynyt... Ja toinen joilta en osta (ja joille en myy), ovat lukuisat trokarit, jotka siellä viikonlopusta toiseen ovat myymässä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
23.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja niitä tinkaajia. Viimeiseen metriin saakka tingataan.

Mä myyn periaatteessa hyvin halvalla ja mä ehdottomasti kannatan sitä että laitan hinnat näkyviin.

Usein käy niin että joku ostaa pussillisen tavaraa ja sanoo vielä on niin halpaa.

Trokareillekin myyn, johtunee siitä ettei ole mitään arvokasta ja trokarit eivät ole mun romppeista kiinnostuneita.

Jos tinkaamisen kuunteleminen ei haittaa, ihan ok paikka kun tähän aikaan vuodesta ei parhaat paikat ole auki.

Vierailija
4/4 |
23.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja hinnat oli ihan järkevät. Rahaa tuli 170€ ja tavaroista meni 3/4. Olin yksin, mikä teki reissusta haastavan muttei mahdotonta. Mitään ei varastettu, mutta tökeröitä ylitinkaajia oli. Menisin uudestaan mutta mielummin kaverin kanssa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi kahdeksan