Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Virtsankeruu raskausmyrkytyksessä-neuvoja :)

Vierailija
21.10.2011 |

Eli mulla epäillään raskausmyrkytystä ja annettiin puhelimessa ohje 12-tunnin virtsankeruusta. Ohje kuitenkin vastaa vuorokausivirtsan keruuohjetta. Eli mulle sanottiin näin: jos heräät esim. klo 7.00 pissaat eka pissat pönttöön ja loput astiaan seuraavaan aamuun 7.00 asti. mutta sitten sain puhelimessa myös lapun jonka viedä labraan ja siinä on nimenomaan et se ois 12-tunnin virtsankeruu. Miten teillä muilla on raskausmyrkytys tapauksessa toimittu? En jaksais taas soitella kun oon soittanu jo sata kertaa sinne.

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
21.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on aina parempi/tarkempi kuin 12 h virtsankeruu. Eli tekisin sen jos pystyisin, ja merkkaisin lappuun etta keraysaika 24 h. Olen muuten kerran tehnytkin noin lapsen kohdalla, hanelta pyydettiin 12 h virtsa (koska luultiin etta 24 h ei onnistuisi) mutta koska sain 24 h talteen niin otin sen ja vaihdoin vaan merkinnan labrapaperissa. 24 virtsankeruuta tehdaan siis kaikille munuaissairauksista karsiville, ei ainoastaan raskausmyrkytyksen takia (mulle on tehty seka raskaana etta ei-raskaana, ja myos lapselleni on tehty useampi, meilla munuaissairaudesta kyse).

Kuinka isot tonkat sulla on, eli monta litraa saat mahtumaan? Siita riippuu jonkin verran, koska vuorokausivirtsa voi olla yli 3 L.

Vierailija
2/12 |
21.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikki pissat vaan purkkiin ja viet aamulla. yöllä se sitten ressaa kun mä kävin sata kertaa kusella...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
21.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikki pissat vaan purkkiin ja viet aamulla. yöllä se sitten ressaa kun mä kävin sata kertaa kusella...

muista kuitenkin merkita paperiin keraysaika oikein, koska muuten se tulos ei tule oikein...

Vierailija
4/12 |
21.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ok. teen sitten noin! tuo on 3 litran pönttö, jospa se riittäs. ne ei kerenny lähettää mulle lappuja postissa niin sain vaan puhelimessa ohjeet sitten. kiitos vastauksesta!

ap

Vierailija
5/12 |
21.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

juu mukava sunnuntai tulossa kun saa pöntön kanssa pissiä! ja yöllä tosiaan kymmenisen kertaa. ja käski ottaa mukaan jos lähtee johonkin. no en oo lähössä!

Vierailija
6/12 |
21.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sit nopeesti keräyksen alettua, toivottavasti sulla yhtä hyvä säkä :) siis tietty jos on vkoja tarpeeksi!!!!

Vierailija
7/12 |
21.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

juu mukava sunnuntai tulossa kun saa pöntön kanssa pissiä! ja yöllä tosiaan kymmenisen kertaa. ja käski ottaa mukaan jos lähtee johonkin. no en oo lähössä!

ja muista pitaa pissapontto jaakaapissa, muuten tulos menee pilalle. Ja vinkkina: jos jostain syysta 3 l ei riita, voit jatkaa tyhjaan puhtaaseen vesipulloon. Toivotaan ettet joudu tekemaan kuin kerran, itse teen nykyaan kerran vuodessa ja lapselle olen tehnyt viimeisen vuoden aikana 3 kertaa...

Vierailija
8/12 |
21.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

myrkytys epäily vuoksi kerätään, tarvi mihinkään jääkaappiin laittaa :0

Siis siinä tarkkaillaan pissan proteiinia, se ei mene pilalle huoneenlämmössä!

Toisin on, jos tehdään bakteeriviljelyä, mutta sillä ei ole mitään tekemistä raskausmyrkytyksen kanssa.

Terveisin kolme raskautta raskausmyrkytyksineen läpi käynyt, joka joutui myös keräilemään pissat purkkiin - niin kotioloissa, kuin osastollakin, kun asian tiimoilta seurannassa olin. Sairaalalla pissat pissattiin semmoiseen aikuisten pottaan. Se oli siellä sängyn vieressä, ja kerran vuorokaudessa (samaan aikaan aina) se käytiin tyhjäämässä. Pissa mitattiin (myrkytyksessä sitä tulee todella vähän, mulla esim 2 dl/vrk..) ja sitten siitä labrassaa otettiin proteiinipitoisuus.

Vierailija
9/12 |
21.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja siis tarkennukseksi: munuaissairauteni on sellainen etta se altistaa raskausmyrkytykselle, ja siksi noita tehdaan mulle tuhkatiheaan raskaana, ei-raskaana sitten harvemmin. Ei ole kyse bakteeriviljelysta. Ja jos epailet tata ohjetta, et ainakaan meneta mitaan jos pidat pissat jaakaapissa.

Vierailija
10/12 |
21.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

proteiinin vuoksi kerättävää pissaa..

-sairaanhoitaja

Vierailija
11/12 |
21.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

yleisohjeena vuorokausivirtsa sailytetaan jaakaapissa

http://www.vshp.fi/medserv/klkemi/fi/ok/prov/virtsanalys.htm

eika siita ainakaan mitaan haittaa ole.

Vierailija
12/12 |
21.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

juu se täti sano mulle että säilyttää pihalla sitä pönttöä, en mielellään jääkaappiin mitään kusipurkkia laittaskaan :D sunnuntaina tulee täyteen rv35 eli ei kauheeta hätää vaikka haluiskin jo tulla, mutta jospa se vielä 2-3 viikkoa haluis olla mahassa :)

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän seitsemän