Vieläkö palstalla F83 diagnoosin saaneiden lasten vanhempia?
F83 on siis neurologisen kehityksen erityisvaikeus, monimuotoinen kehityshäiriö.
Minkälaisia tulevaisuudennäkymiä ja koulukokemuksia teillä on ollut tai on?
Meillä eskaria aloitteleva poika jonka ongelmat ovat olleet tiedettyjä, nyt vaan saatiin niille oikein tuommoinen hieno nimikin. Ehkä sen avulla löytyy paremmin vertaistukeakin.
Kommentit (5)
P0ika sai 4-6 vuotiaana toimintarapiaa kerran viikossa. Kotona tehtiin kyllä todella paljon töitä kuntutumisen eteen. Voimia ja tsemppia kotiharjoitteihin.Viikottaiset terapiat eivät riitä.
P0ika sai 4-6 vuotiaana toimintarapiaa kerran viikossa. Kotona tehtiin kyllä todella paljon töitä kuntutumisen eteen. Voimia ja tsemppia kotiharjoitteihin.Viikottaiset terapiat eivät riitä.
Kiitos vastauksista! Millaisia ongelmia teillä oli, kun kuntoutus on noin hyvin auttanut? Motoriikka, omantoiminnanohjaus...? Meidän poitsulla hienomotoriikka ja hahmotus hakusessa, kynäote ja voimankäyttö vaikeaa, puheongelmia tuotossa ja ymmärtämisessä ja niin edespäin. Varmaan inkluusiona menee kuitenkin, mutta mitenköhän paljon oppimäärää pitää aikanaan mukauttaa. Kognitiivisesti ikäryhmän alarajoilla.
ne kehityksen ongelmat aina eritellään diagnoosin perään.
Mun lievästi kehitysvammaisella pojalla ollut jopskus toi dg ja myös kuopuksella, joka on nyt ensimmäisellä luokalla ja hänellä kuullun ymmärtämisen vaikeus ja pärjää oikein hyvin koulussa eli
laaja on skaala.
ne kehityksen ongelmat aina eritellään diagnoosin perään.
Mun lievästi kehitysvammaisella pojalla ollut jopskus toi dg ja myös kuopuksella, joka on nyt ensimmäisellä luokalla ja hänellä kuullun ymmärtämisen vaikeus ja pärjää oikein hyvin koulussa eli
laaja on skaala.
Juu tiedän hyvin että tuon sisällä voi olla hyvinkin erilaisia lapsia. Tuntuu vaan itsestä hyvältä, kun on tavallaan tuo yleinen ongelmalaji selvitetty jotenkuten, jos ei muuten niin tukitoimia varten. Ettei tarvi olla pelkästään omien havaintojen, opettajien lausuntojen ja muutaman yleispätevän psykomotorisia valmiuksia testaavan raportin varassa.
Teilläkö tuo diagnoosi on sittemmin muuttunut lieväksi kehitysvammaksi? Vai ovatko nuo edes samalla "skaalalla", kehitysvammojen laatu ja sitten nuo F8x:t? Itse käsitin asian juuri niin, ehkä olen väärässä.
Ensi vuonna menee esikouluun, joten vähän nuorempi kuin sinun lapsesi. Neurologiset tutkimukset ovat tosin kesken, joten en tiedä, tuleeko muuttumaan joksikin muuksi.