asuntolainan saaminen pienituloisena???
onkohan mahdollista saada/onko kukaan saanut asuntolainaa niin että itse on äitiysrahalla ja mies vaan töissä.
Tulot yhteensä ennen verojen lähtemistä olis n 2700€(sis.äippä raha, lapsilisä, ja miehen palkka)
Onko näin pienillä tuloilla edes mahdollista saada lainaa.?? Vai pitääkö oottaa että itselläkin on työpaikka alla??
Kokemuksia??
Kommentit (10)
ei lainaa kannata ottaa.
Ensin pitäisi järjestää asiansa niin, että pystyisi säästämään. Vaikka muuttaa pienempään ja halvempaan sitten joksikin aikaa.
Muuten lainaa kyllä voi saada pienilläkin tuloilla, kun ottaa riittävän pienen lainan ja maksukyky katsotaan.
Mutta omarahoitusta pitäisi olla ainakin 5% edes.
Mikä on luonnollisesti myös teidän etunne.
Miettisin lainanottajana sitä, millaisen summan takaisinmaksuun olen valmis sitoutumaan ja minkälainen summa on realistisesti mahdollisuus maksaa takaisin.
Takaisin maksu lasketaan käytettävissä olevien tulojen perusteella. Toki, jos teillä on hyvät takaajat, voitte saada paljonkin lainaa, koska sehän jää sitten takaajien maksettavaksi, jos te ette pysty maksamaan.
Kannattaa huomioida riskit (työttömyys, sairastuminen...) ja miettiä, miten paljon on valmis kuussa lyhentämään lainaa. Ja miten paljon tarvitsette elämiseen.
Ei mikään pankki anna ilmaiseksi tai ilman vakuuksia lainaa.
... kysyä suoraan eri pankeista, saatteko lainaa. Kukin pankki arvioi asian itse ja käytännöt vaihtelevat, joten mitään yleispätevää vastausta ei ole. Teinä miettisin kyllä itsekin, uskallatteko tuossa tilanteessa ottaa lainaa. Jos esim. miehesi jäisi työttömäksi, voisi sinun olla pakko palata töihin jo etuajassa, jotta saisitte lainan maksettua, jos teillä ei ole ns. puskurirahastoa. Tai sitten lainaa alettaisiin karhuta takaajilta, ei kiva vaihtoehto.
että mä olen ollut opiskelija ja jäämässä äitiyslomalle, vain mies on ollut työssä paskalla palkalla.
Me ei kuitenkaan haettu lainaa valmiiseen taloon, haimme rakennuslainaa oman tekemistä varten, ja ehkä siinä vaikutti se, että lainasumma oli vain noin kolmannes tulevan talon arvosta. Ja sekin varmaan vaikutti, että me oltiin jo ostattu tontti omalla rahalla.
omaa rahaa oli kertynyt jo 90 000 e + omalla rahalla hankittu tontti ja puskurirahasto (20 000E) olemassa. Silti saatiin lainaa 150 000 e ja loistavasti pärjätty vaikka minä opisk. ja mieskin jäi valitettavasti yt:n jälkeen työttömäksi. Lisäksi 4 lasta :) Mies siis ihan amispohjanen perusduunari.
Mies oli pätkätöissä ja minä hoitovapaalla (ei vakituista työtä mihin palata).
Kävimme ensin osuuspankissa ja sieltä soitettiin, että emme valitettavasti voi myöntää....
Parin päivän päästä menimme Sampo pankkiin ja siellä kohdeltiin kuin ihmisiä ja ymmärrettiin, että maksamme näillä samaisilla tuloilla säännöllisesti vuokraa lähes lainanlyhennyksen verran ja olemme aina hoitaneet kaikki raha-asiat moitteettomasti.
Saimme lainan ja olemme asuneet omakotitalossamme nyt kaksi vuotta.
meillä ei ole kyllä omaa pääomaa laittaa :(
riittääköhän pelkät takaajat?
meillä muutama muksu ja itsellä ei tosiaan ole työpaikkaa odottamassa, mutta tarkoitus reilu vuoden päästä mennä työelämään...
olemme myös miettineet tuota sampo pankkia, joskus (pari vuotta sitten) käytiin pientä lainaa osuuspankista kyselemässä ja hyvä ettei nauranu meitä ulos sieltä.
On siis jäänyt huonot kokemukset osuuspankista.
Mutta pankkejakin saa suositella (mistä saattais huonotuloiset saada lainaa)
Vuokraa maksetaan vajaa 900€/kk ei asuta pk seudulla.
jos jollain olisi vielä kokemuksia/tietoa/vinkkejä niin olisin kiitollinen :)
ja millainen on tämän hetkinen korko prosentti?
Olisiko korko mellä suurempi, koska omaa pääomaa ei ole:..?