Toi Natusan-mainos! KUka oikeasti kylvettää lapsen joka ilta?
Ja eikö se tee hallaa lapsen herkälle iholle näillä ilmankosteuksilla? Tottakai ne haluaa että jokainen suomalainen kylvettäisi lapsensa natusan-kylvyssä joka ilta mutta minun mielestäni se ei ole järkevää... Vaikka sitten hieroisi öljyäkin joka ilta niin poistaahan tuo ajan kanssa ihon oman rasvan ja bakteerit jotka suojaavat sitä...
Kommentit (44)
käytetään vasta joskus nelivuotiaana. Virheetön iho jokaisella.
miksi niin moni suomalaislapsia haisevat! Moni äiti mielestäni ei edes pyyhki ruokajälkiä lasten naamasta... säälin vaa lasten puolesta
joka päivä kylpyyn. jessus. vauva 6 kk ja kerran viikossa kylpy. ei ikinä mitään voiteita eikä muita kylpyjyttuja olla käytetty. kauheeta ku nykyään pitää kaiken olla niin saatanan puhdasta ja steriiliä....
on painoton ja voi hallita liikkeitään helposti. Onko jokailtaisen kylvyn ansiota se, että lapset ovat nouseet pystyyn jo 5-6kk iässä ja kävelleet tuetta 8-10kk iässä? Tätä olen pohtinut.
neuvolassa opastettiin että varsinkin esikoinen, jolla on todella kuiva iho, pitäisi kylvettää max kaksi kertaa viikossa ja välttää säänöllistä rasvausta jollei ole ihan pakko. Iho pysyy kesäisin kohtuu hyvässä kunnossa, mutta talvella on pakko jonkinverran rasvata.
Tunnen kaksi perhettä joissa kylvetään joka ilta. Toisessa perheessä ei ole mitään iho-ongelmia ja kylpy on nimenomaan osa lapsen iltarutiinia ja auttaa rauhottumaan.
Toisessa perheessä on lapsella todella kuiva iho ja äiti nimenomaan kylvettää tätä kuivaihoista kuopusta joka ilta ja kaataa sen jälkeen päälle litratolkulla rasvaa. Jos laiskottaa niin esikoisen saattaa jättää kylvettämättä. Oletan että on saanut tämän ohjeen joltain lääkäriltä, mutta en tiedä varmasti. Nimenomaan valittelee kuinka on joskus raskasta kylvettää joka päivä, mutta on pakko kun iho on niin kuiva. En tiedä kuinka pahassa kunnossa iho olisi jos kylvetystä ei tehtäisi, joten en osaa tehosta sanoa, mutta ei se iho hyvältä näytä.
Meidän lapsen atopia parani, kun kylvyt rajoitettiin yhteen kertaan viikossa
Vierailija - 05.10.11 09:03 (ID 13526891)
kun vastasyntyneestä muutama kuukausi eteenpäin kylvetettiin kerran viikossa tai kahdessa ja myöhemmin pari kertaa viikossa maksimissaan, joista toinen kerta oli vauvauinnissa. Peppu pestiin kakan jälkeen aina ja Bepanthenia meni reippaasti. Ihoa ei tarvinnut tämän takia rasvata niin paljon. Rasvaaminenkaan kun ei aina ole hyvä asia, se vähentää ihon omaa talintuotantoa ja totuttaa ihon rasvaukselle, lisäksi rasva saattaa jopa kutittaa ja nostattaa nokkosihottumaa, jos se on poltettu rikki liikaa pesemällä.
Nykykäsityksen mukaan atoopikon ihoa pitäisi pestä usein. Itse ihmettelen mihin tämä perustuu, koska poikkeuksetta meillä ihottumaa on jokaisen pesun jälkeen. Tiedän, että hikinen iho pitää pestä, koska hiki aiheuttaa ihottumaa ja sen vuoksi nopea, ei liian kuuma suihku on aikuiselle usein hyvä ihan päivittäin. Vauvat on kuitenkin eri asia, sillä he eivät hikoile samalla tavalla kuin aikuinen, eivätkä likaannukkaan muilta osin kuin vaippa-alueelta ja kasvoista ja kaulalta. Itse huolehdinkin joka ilta näiden alueiden puhtaudesta ja rasvailusta ja iho pysyi tämän vuoksi todella hyvänä.
Olen myös pistänyt merkille, että sauna ei välttämättä ole aina hyvästä atoopikolle, jos siellä tekee mieli raapia ihoa. Tästä seuraa herkästi tulehdus. Kuuma kylpyvesi tai suihku aiheuttaa saman. Suihkuilla ja suihkuillakin on eroa. Suihkussa pitäisi olla pienireikäinen tiheä suutin ja veden paine ei saisi olla kova. Kova isorakeinen suihku (hierovat suihkut) saattaa aiheuttaa pahankin ihottuman. Kannattaa myös välttää kuumaa hiustenkuivaajaa, jolla herkästi saa poltettua ihon. Kutiavalle iholle kuuma iho on kuin kynsillä raapisi eli se tuntuu sillä hetkellä hyvältä, mutta polttaa ihon aivan huomaamatta karmeaan kuntoon. Näistä ei yleensä puhuta ihotautilääkärillä, eikä lääkäritkään siksi osaa varoittaa asiakkaita. Monesti parantumattoman ihottuman taustalla voi olla joku mekaaninen ärsyke, jonka tunnistaminen ja poistaminen parantaisi koko ihottuman.
joka ilta ja on aina käyny, yhenkään ihossa ikinä mitään valittamista ollu, ei rasvailla ihoa.
Mua kyllä ällöttäs pistää nukkumaan likaset lapset ja en usko,että kenenkään lapsi niin puhdas on päivän jälkeen ettei huuhtasua kaipaa.
Kesällä ulkoillessa tulee vähintäänkin pölyä,hiekkaa,hikeä päänahkaan ja talvellakin helposti voi pipon alla hiota touhutessaan.
niin haisee jotkut ulkomaalaisetkin pahalle. Esimerkiksi astmaatikot ovat varmaan todella mielissään siitä, että jotkut ihmiset käyttävät kotonaan ja kantavat vaatteissaan mukanaan vahvoja suitsukkeiden lemuja. Ei ole kyse mistään hyvästä tuoksusta, vaan tuo lemu aiheuttaa oikeasti päänsärkyä ja pahoinvointia. Ja mitkään saippuat ei mahda ihon (suomalaisen tai ulkomaalaisen) hajulle mitään, bakteereita tulee aina uusia ja niiden ainueenvaihduntatuotteina syntyy näitä hien hajuja. Dödöjä tuskin käyttävät ulkomaalaisetkaan lapset.
Olisikohan sitten niin, että suomalaiset haisee ulkomaalaisen nenään ja ulkomaalaiset suomalaisen nenään. Se on varmaan ihan mahdollista. Ehkä kyse on feromoneista.
Minä kylvetän meidän 7kk vanhaa vauvaa joka ilta, tosin en käytä mitään saippuaa eikä öljyä. Pikkuinen nauttii olla lämpöisessä vedessä, ja se on mukava ja rauhoittava osa meidän iltarutiinia. Iho on hyvässä kunnossa.
Atoopikoille on ihan suositeltuakin nykyään (laskee ihon bakteeritasoa = vähemmän tulehduksia ihottumaiselle iholle, lisäksi rasvaus toki kostealle iholle)
Natusanin tuotteille tosin on ollut ainakin yksi lapsista allerginen :-D
eli syy ei ole varsinaisesti kuuma (vrt kuuma suihku), vaan hikoileminen ja hien sisältämät ainesosat. Se sitten kutittaa ihoa.
että meillä lapsen peppu ei kestänyt jatkuvaa vesipesua, meni ihan kauheaksi ja rasvaa kului. Kokeilin sitten väärää hoitotapaa, eli käytin vaan niitä perspyyhkeitä (hajusteettomia), ja iho parani eikä rasvaa tarvinnut.
Ihan vesipesu päivittäin, shampoolla n. 3x/vk ja ammeessa touhuten. Se on meillä ihan iltarituaali ja olen kokenut, että kylpeminen lämpimässä vedessä rauhoittaa mukavasti lapsen ennen nukkumaanmenoa.
Lisäksi kätevää, kun meidän lapset kyllä touhuavat ihan hikipäässä päiväsaikaan ja kesällä rymyävät ulkona, joten puhtaana petiin.
ihan joka ilta. Atooppinen iho, ihotautilääkärin suositus on vesipestä joka ilta ja rasvata sen jälkeen. Iho pysyi hyvänä kesän ilman rasvausta, jokailtaisella vesipesulla. Nyt aloitettu taas rasvaus, öljykylpyjä emme harrasta.
En tiedä miksi tässä on kahta koulukuntaa, mutta meillä toimii. Me aikuisetkin suihkutellaan kerran päivässä, miksei siis taapero?
ennen päiväunia ja iltaunia. Me ollaan paljon ulkona, niin ei tulisi mieleenkään laittaa likaista lasta sänkyyn.
Näin syksyllä ja talvisin sitten käydään harvemmin, vähän tarpeen mukaan. Joskus joka päivä, jos on tullut hiki, joskus sitten vaan pari kertaa viikossa.
Kyllä meilläkin kylvetään tai suihkutellaan monta kertaa viikossa (2xsaunapäivä +uimahallipäivä + tarvittaessa/halutessa kylpy) silti ei meidän lapset HAISE jos jää suihku tai kylpy välistä.
Joskus voi jäädä sauna tai uintikin pois niin kyllähän lapset käy normaalilla iltapesulla eli pestään kädet, kasvot, kaula, alapää ja jalat lavuaarissa. Ei sitä selkää tarvitse joka päivä pestä. Vaan onhan lapsissa tietysti eroja, meillä kolme lasta, eikä kellään ole koskaan, edes kesällä tukka ollut hiestä märkä. Enkä muuten ole koskaan nähnyt hiekkaa lasten päässä, vaikka ihan päivittäin ulkoilevat.
joka ilta. Eikä tartte rasvailla ja iho on tosi hyvässä kunnossa.
eiks ny helpommalla pääse ku käy kokonaan siellä suihkun alla ku,että pesee kainalot ja jalat lavuaarissa? :D naurattaa oikeesti ajatuskin siitä miltä meiän vessa näyttäs joka ilta ku meiän porukka pesis siellä muut ruuminosat paitsi selät ja hiukset..
mutta meillä ei. Atoopikon iho ei kestä jatkuvaa vesipesua, edes lääkäri ei ole suositellut päivittäisiä kylvetyksiä tai suihkuja lapselle eikä minulle. Minun on pakko käydä suihkussa usein, mutta lapsen ihoa suojelen. Mieluummin vähemmän vettä ja kortisonia kuin enemmän molempia.
meillä on noin 6kk iästä asti käynyt lapsi joka ilta suihkussa tai kylvyssä. Nyt lapsi 1v9kk ja iho on aina ollut täysin terve ja hyvä. Tosin, meillä ei käytetä mitään pesuaineita lapselle.
ainakaan joka ilta kylvetetä vauvaa eikä taaperoa. Pari kertaa viikossa kylpy ja taaperoa kylvetän useammin, koska hän haluaa, ja mä voin kätevästi samalla käydä suihkussa (vauvan nukkuessa, kun mies on töissä).
Kesällä taapero kävi kylvyssä tai suihkussa joka päivä kun oli niin kuuma ja hiekkalaatikolla ja ulkona kävi rypemässä jatkuvasti.
Mikäs siinä jos joku kylvettää vauvaa joka päivä, kivahan se on vauvalle, jos ihokin kestää. Pääasia että vauvat on puhtaita ja tyytyväisiä.