mitä perhepäivähoitajan tulisi tehdä, mielipiteitä tilanteesta...
yksi perhee vaatii perhepäivähoitajalta ruokarukousta luettavan.
itse en ole uskonnollinen ihminen, muttei mitään sitä vastaankaan. uusi perhe vaatii. mutta kun en ole lukenut mitään loruja tai rukouksia vanhojen lasten kanssakaan, miten selitän tän muille pitkään hoidossa olleille lapsille että yht. äkkiä alamme rukoilemaan ruoka-aikaan. lorut ei kelpaa, pitää rukoilla.
pitäiskö uudelle vanhemmalle vaan sanoa että meillä ei rukoilla ennen ruokaa. meillä ei ole tehty niin ennenkään joten ei nyttenkään. ottaa riski että lapsi lähtee pois hoidosta.
vai tehdä mieliksi jos se sopii muiden lasten vanhemmille.
Kommentit (47)
Mutta jos tilanne oikeasti on noin niin voit asiallisesti sanoa vain että kiitos ehdotuksesta mutta meidän perheen tapana ei ole lukea ruokarukousta. Kotona jokainen voi halutessaan sitten rukoilla jos haluaa.
mutta kiva idea olisi kyllä joku ruoka loru.
Mutta jos tilanne oikeasti on noin niin voit asiallisesti sanoa vain että kiitos ehdotuksesta mutta meidän perheen tapana ei ole lukea ruokarukousta. Kotona jokainen voi halutessaan sitten rukoilla jos haluaa.
mutta kiva idea olisi kyllä joku ruoka loru.
Minustakin joku loru olisi mukava. Voithan kysyä, olisiko se vanhemmille hyvä kompromissi.
Onko lapsi minkä ikäinen? Osaisiko hän itsenäisesti siunata ruokansa..?
eli mielipiteitä haluisin monilta...
t:perhepäivähoitaja.
Onko lapsi minkä ikäinen? Osaisiko hän itsenäisesti siunata ruokansa..?
miten tuo käytännössä toteutetaan?? osaako lapsi itse rukoilla. entä jos lapsi ei halua tai kieltäytyy.
teidän perheessä ole tapana. Sanot sen nätisti ja jos alkavat pullikoida, sano, että kaikkien vakaumusta ja tapoja pitää kunnoittaa. Ja sinulla on tällaiset tavat.
Eihän nyt hoitolapsen perhe voi sanella, että päivän kulkuun otetaan heidän tahtonsa mukaan joku uskonnollinen elementti!
Jos itse olisin jonkun näistä toisista lapsista vanhempi, en taas suostuisi tuohon.
Enkä suostuisi myöskään itse hoitajana, jos se ei olisi oman vakaumukseni mukaista.
Mitähän sitten seuraavaksi vaaditaan...
Perhepäivähoitoon tai päiväkodissa tapahtuvaan hoitoon (ellei ole joku kristillis painoitteinen) ei kuulu mitkään uskonnolliset rituaalit.
Sen tietää jokainen pph jos on vähääkään kouluttautunut. t. pph
voi perustella, ettei ole ollut tapana vaan uskontokasvatusta annetaan muuten jouluun pääsiäiseen yms. liittyen. Eikös sen rukouksen pitäisi tulla sydämestä eikä vaan "rallatellen"
Enkä toivoisi lasteni perhepäivähoitajan rukoilevan.
Mutta jos tuntuu sulle luonnolliselta niin kohteliasta olisi ainakin kysyä muilta vanhemmilta puoltoa asialle. Sanovat uskovaiset mitä sanovat, mutta normaaliin päivähoitoon ei kuulu rukoileminen. Eikä tavallisen perusperheen ruokailuun.
että lapseni pph:lla ollessaan rukoilee. Voisin jopa harkita hoitopaikan vaihtoa jos rukoilu yhtäkkiä astuisi kuvaa. Se toteuttaisinko vaihdon riippuu toki paljon korvaavan hoidon tarjonnasta ja siitä kuinka lapsi muuten viihtyisi. Vähintään sanoisin hoitajalle että en asiasta pidä.
Perhepäivähoitoon tai päiväkodissa tapahtuvaan hoitoon (ellei ole joku kristillis painoitteinen) ei kuulu mitkään uskonnolliset rituaalit.
joo tiedän kyllä....mutta joskus se raha saa tekemään tymiä/lähes kaikkea. lapsia alueella vähän ja nyt kun tuli uusi asiakas ei haluaisi heti laittaa rattaita ristiin. ja niin siinä varmasti käy jos en suostu.
joo ruokalorun voisin ottaa käyttöön, mutta kun se ei kelpaa, kun se ei ole rukous.
Enkä haluaisi että lasteni hoitopaikassa alettaisiin yhtäkkiä rukoilla.
Tuo perhe voinee harjoittaa uskontoaan vapaasti hoitopäivän jälkeen.
Et ole koskaan törmännyt vanhempiin joilla voi olla erikoisia toiveita? Ja vaikka pph sen tietäisikin, ettei moisiin tarvitse suostua, niin pitäähän se silti vanhemmille jollain tapaa kertoa, ja mielellään tietysti niin, ettei asiasta koidu mitään kitkaa vanhempien ja hoitajan välille jatkossa.
t.pph myös
ei ennen ole ollut tapana joten emme nytkään.
huokaan ja odotan mitä vanhemmat sanoo.
Perhepäivähoitoon tai päiväkodissa tapahtuvaan hoitoon (ellei ole joku kristillis painoitteinen) ei kuulu mitkään uskonnolliset rituaalit. Sen tietää jokainen pph jos on vähääkään kouluttautunut. t. pph
Kyllä ainakin kunnan päiväkodissa on ruokarukous täällä missä mä asun. Vanhemmille on mennyt kysely, että saako lapsi olla mukana.
Mutta itse asiaan: vaikka uskovainen olenkin, niin mun mielestä vanhemmat eivät voi vaatia ruokarukousta, jos se ei teillä ole tapana. Esität vain asian nätisti vanhemmille. Luulisi heidän ymmärtävän, ja jos ei, niin oma on ongelmansa.
Tuli mieleen kompromissityyppinen ratkaisu, että kävisiköhän sellainen, että sen sijaan että sinä teet jonkun esirukouksen, niin lapset sanoisivat jokainen jonkun pienen 'mukavan asian' ennen ruokailua. Jolloin uskonnollisen perheen lapset voivat sitten vaikka kiittää Jeesusta ateriasta (vai mitä sitä aina koulussa sanottiin...) ja ei-uskonnolliset voivat sitten sanoa jotain muuta. Vaikka kiittää sinua ruoan laittamisesta tai muita lapsia siitä, että ovat ruokaseurana/toivottaa hyvää ruokahalua pöytäseurueelle. Toimisi samalla vähän "tapakasvatuksena" ei-uskonnollisilta osilta.
Voisitko pyytää nuo lapset ensin pöytään ja he saisivat rukoilla ja sitten vasta muut? Jos siis on ainoa keino saada lapsia lisää ja rahaa pitäisi saada.
Sinänsä ukonnolliset orientaatiot kuuluvat myös päivähoidon (eli varhaiskasvatuksen) annettavaksi, mutta niihin ei kuulu uskonnon harjoittaminen. Uskontoa toki voidaan harjoittaa esim yksityisen pph:n luona, yksityisessa (kristillisessä) päiväkodissa tai esim seurakunnan erilaisissa kerhoissa. Joskus seurakunnan edustaja voi vierailla/ ryhmä voi vierailla kirkossa ja silloin voi liittyä hieman rukoustakin ym, mutta vanhemmiltahan on tällaiseen toimintaan pyydettävä lupa.
Olen itse seurakunnan lastenohjaaja. Mielstäni perheen toivomus (vaatimus) kuulostaa erikoiselta. Eri asia olisi, jos Sinä pph:na kertoisit, että meillä on ruokarukoustapa ja asiakkaat valitsisivat Sinut sen takia.
Ottaisin sen työnä ja kunnioituksena lapsen vanhempien kasvatustapoihin.
.............