Perhepäivähoitajat! Tarjoatteko joka lounaan yhteydessä salaattia?
Siis salaatin, raasteen tai jotain muuta tuoretta? Mun mielestä joskus turhaa edes laittaa tarjolle kun kuitenkaan suurin osa muksuista ei suostu edes maistamaan. Turhaa rahaan haaskuuta. Itse syön salaatteja jonkun verran mutta en tosiaan joka aterilalla. Siinäkin säästäis kun ei aina tarviis laittaa tarjolle jotain mitä lapset ei kuitenkaan edes maista. Onko väärin mielestänne jättää vaan suurin osa kasviksista pois jos hävikki on kuitenkin niin suuri?
Kommentit (17)
kuten päiväkodissa ja koulussakin on.
Joskus lounaaksi on salaattia, ja käytän paljon kasviksia ruuassa.
Itselleni teen salaatin ja joskus saatan antaa lapsille jotain kurkun palaa tms. Mutta kypsiä kasviksia syödään paljon -siis lapsetkin saa ; )
meillä oli harvoin varsinaisesti salaattia, mutta aina oli tuorepala. Joko porkkana, lanttu, kaalta tms. ja käsipaloina. Siis että saivat haukata ja pureskella.
Ihan tavallinen keräkaali on lasten herkkua ;)
Isoina paloina niin siitä jyrsivät tyytyväisinä. Joskus yritettiin raasteena tms. Niin ei uponnu. Annettiin siinä muodossa kun tykkäsivät syödä.
Mutta jotain kasviksia tai hedelmiä joka aterialla. Esim. Aamupalalla omppua, lounaalla keitettyjä kasviksia ja välipalalla vaikka pätkä kurkkua leivän kanssa. Jos lounaalla on keittoa missä on jo kasviksia niin en laita muuta enää tai jos välipalalla on marjakiisseli niin siinä on jo tarpeeksi.
esim. joko tuoreraastetta: porkkana-ananas, lanttu-rusina, kaali-ananas/kaali, punajuuri-omena, tms.
tai lehtisalaattia jossa kurkkua ja raejuustoa. tai salaatti-tomaatti-kurkkua. tomaattilohkija, joskus kun ruoassa(laatikko, keitto) on jo keitettyjä vihanneksia niin silloin riittää esim. maustekurkkut tai punajuuriviipaleet tms.
Kyllä minusta jokaisella aterialla pitää olla jotain tuoretta.
Jos lapset eivät salaateista innostu, jokaisen lautaselle raakana kasviksia paloina naposetlatavski. Kurkkua, paprikaa, tomaattia, porkkanaa, jne. Ei siis tarvitse olla kaikkea kerralla, vaan jotain kuitenkin.
Kokeilepa esim sekoittaa raasteisiin omenaa: porkkana-omenaraastetta. Lapset tykkää!
esim. joko tuoreraastetta: porkkana-ananas, lanttu-rusina, kaali-ananas/kaali, punajuuri-omena, tms.
Aina aamupalalla on jotain tuoretta hedelmää tai kasvista/juuresta. Puuron sekaankin laitetaan viikottain marjoja.
Lounaalla on välillä salaattia, raastetta, pelkkiä juures/vihanneslohkoja tai sitten höyrytettyjä kasviksia tai uunikasviksia.
Lapsenhan pitäisi syödä 5 kämmenensä kokoista kasvis-hedelmä-marja-annosta vuorokaudessa. Pyrin siihen, että 3 näistä annoksista syödään meillä hoitopäivän aikana. Tämä toteutuu hyvin (ja ylikin) tämän hetkisen ryhmäni kanssa. Kaikille maistuu kasvikset ja hedelmät todella hyvin.
jossain muodossa kasviksia
kasvisgratiini ja kalaa
hernekeitto ja porkkanapaloja
kanakastike, riisi ja salaatti
porkkanamuhennos ja kasvispihvit
pinaattiletut ja kurkkua
risotto ja porkkanaraaste
jne. meillä lautaselle ladotaan ensin paljon kasviksia ja vähän muuta ja kun syö kasvikset saa lisää sitä muuta:) kyllä ne lapset kasviksia syö, kunhan tottuvat niihin. omani kelpuuttavat kaiken, kun ovat tottuneet, mutta välillä huomaa, että joku hoitolapsi ei ole koskaan nähnytkään muita kasviksia kuin banaanin.
Mutta lapseni on menossa 3-vuotiaana yksityiselle perhepäivähoitajalle hoitoon ja todella toivoisin ja uskonkin, että aterioilla olisi jotakin tuoretta tarjolla, Uskoisin, että yksityinen hoitaja jolle lapseni menee kyllä tarjoaakin tuoretuotteita ja olen valmis kyllä maksamaan vaikka ekstraa siitä, että näin olisi. Oman lapseni ruokavalio on sellainen, että on ihan ravitsemusterapeutin suositus, että joka aterialla olisi tuoretta tarjolla ja näen kyllä asian tärkeänä. Eiväthän lapset opi syömään ruokia jollei heitä niitä tarjota säännöllisesti. Olen itse esim. nähnyt melko ison vaivan, että olen saanut lapseni tykkäämään joistakin ravitsemuksellisesti merkittävistä tuotteista jotka eivät ole ensimmäisillä maistelukerroilla ollenkaan maistuneet.
Kotona meillä on yleensä aina pääaterioilla jotakin tuoretta tarjolla. aamupaloilla usein pakastemarjoja, joiden itse näen jollain tavoin vastaavan tuoretta vaikkei toki ole ihan sama asia.Yleensä periaattena on myös se, että kaikkea pitää maistaa mutta toki ihan aina ei lapseni salaattia syö. Vallankin avokadosta, porkkanaraasteesta ja banaanista esimerkiksi kovasti tykkääkin.
En odottaisi kuitenkaan perhepäivähoitajalta mahdottomia, esimerkiksi hyvin kävisi, että tuoreena olisi tarjolla omenaviipaleita tms ei tarvi olla mitään salaattia, jossa kaikenlaista mahdollista.
Miten olisi jos paloisit esimerkiksi yhden pienen omenan ja antaisit siitä lapsille viipaleita sitä mukaa kun syövät? Sitten vasta viipaloisit toisen hedelmän jos menekkiä on. Vaihtoehtoisesti niin, että kukin saisi ottaa kokonaisen hedelmän jos haluaa mutta tässä toki riskinä se, että tulee hävikkiä jos haukkaavat palan ja syöminen jää tähän. En oikein ymmärrä tätä kustannusjuttuakaan. Laita niin vähän lapsille, ettei hävikkiä juuri synny ja syö sitten itse pois. Ei niistä kasviksista taatusti sinulle haittaakaan ole. Juuri kuvauksesi kaltaisen kysymysten takia en ikinä hakisi lapselleni perhepäivähoitopaikkaa kaupungilta kun ei yhtään tiedä ketä sieltä tarjottaisiin. Anteeksi, tämä oli kyllä rumasti sanottu mutta rehellinen olen. Tiedän, että on aivan ihania perhepäivähoitajia joille kunnon ateriat ovat itsestäänselvyys.
En edellytä pph:n laittavat joka aterialla salaattia. Haluaisin kuitenkin, että hän tarjoaisi vaikka kurkkua, tomaattia, paprikaa, porkkanaa tms. jossain muodossa, ihan siivut/palat riittävät oikein hyvin.
Enkä siis trakoita, että pitäisi jokaista noista olla tarjolla joka aterialla, vaan edes yhtä tai kahta.
Lisäksi välipalalla olisi kiva jos tarjottaisiin omenan siivuja tms. Mitään erikoista ei siis tarvitse, mutta jotain tuoretta :)
jossain muodossa kasviksia
kasvisgratiini ja kalaa
hernekeitto ja porkkanapaloja
kanakastike, riisi ja salaatti
porkkanamuhennos ja kasvispihvit
pinaattiletut ja kurkkua
risotto ja porkkanaraastejne. meillä lautaselle ladotaan ensin paljon kasviksia ja vähän muuta ja kun syö kasvikset saa lisää sitä muuta:) kyllä ne lapset kasviksia syö, kunhan tottuvat niihin. omani kelpuuttavat kaiken, kun ovat tottuneet, mutta välillä huomaa, että joku hoitolapsi ei ole koskaan nähnytkään muita kasviksia kuin banaanin.
Ei kasviksilla ole mitään virkaa jos ne ei ole tuoreita
Siis salaatin, raasteen tai jotain muuta tuoretta? Mun mielestä joskus turhaa edes laittaa tarjolle kun kuitenkaan suurin osa muksuista ei suostu edes maistamaan. Turhaa rahaan haaskuuta. Itse syön salaatteja jonkun verran mutta en tosiaan joka aterilalla. Siinäkin säästäis kun ei aina tarviis laittaa tarjolle jotain mitä lapset ei kuitenkaan edes maista. Onko väärin mielestänne jättää vaan suurin osa kasviksista pois jos hävikki on kuitenkin niin suuri?
Esim porkkanaraaste joka maustettu mehulla tekee takuulla kauppansa. Onhan se kova vaiva raastaa?
En ole laiska ja siis tällä hetkellä lapsille on aina tarjolla jotain tuoretta kolme kertaa päivässä. Tätä juuri meinasin et riittääkö se tuorepala vai onko tosiaan pakko olla joku "salaatti" . Kustannusjuttuja nyt oi monet vanhemmat edes ajattele, kuvittelevat että heidän lapsilleen on varattu satoja euroja per päivä. . Näin vähän kärjistäen.
Meillä on lautasmalli käytössä ja siitä pidän huolen, että jokainen lapsi edes maistaa, mutta hyvin uppoo mutisematta.