Jos on rahaa 260 000 e,
niin rakentaisitko oman talon vai ostaisitko uuden pari/rivitalon Uusimaa-alueelta. Oman talon rakennuskin sijoittuisi Helsinki-Uusimaa-akselille, ei pidemmälle. Hintaan pitäisi myös sisällyttää tontti.
Asumme tällä hetkellä -65 vuonna rakennetussa kerrostalossa (kaksio). Asuntoon on tulossa putkiremontti seuraavan vuoden sisään. Haluamme ensinnäkin paeta remonttia ja saada itsellemme enemmän tilaa kuten lapsille omat huoneet.
Löysimme Lohjan alueelta ihania rakennusvaiheessa olevia paritaloja mutta edelleen mietityttää kannattaako ostaa mitään valmista jos samalla hinnalla saisi juuri sen oman talon jonka haluaa.
AP
Kommentit (12)
että rakentaisimme itse niin pitkälle kun pystymme, koska siinähän tekisi selvää säästöä (jos tekee kaiken oikein).
Tällä hetkellä emme muuta tekään kun pähkäilemme kumpaan suntaan kallistua
mutta voihan sen pienemmänkin suunnitella omakseen. Eniten riippuu siitä, oletteko valmiita ja kykeneviä rakentamaan - siinä on vaivaa aika lailla.
AP
Usko minua kun olen sen kerran tehnyt... se on valtava urakka. Työmäärää ei usko ennen kuin sen tekee. Toinen vetää pitkää iltaa raksalla ja toinen pyörittää kotia. Monilla tulee ero.
Oletteko valmiita laittamaan pari vuotta elämästänne rakentamiseen tai sen suunnitteluun? Illat, viikonloput, lomat? Jos vastaus on kyllä, niin ei muuta kuin rakentamaan vain. Rahaahan siinä tienaa, itse rakennettu on aina paljon havlempi kuin vapailta markkinoilta ostettu.
Onko vai ei? Mistä olette 260 000 saaneet?
Säästyy monelta murheelta ja suurelta vaivalta. Rakentaessa tulee aina yllättäviä menoeriä, valmiissa tietää tarkalleen mitä maksaa. Ja pihahommatkin tulee kai valmiina, ainakin tasainen piha..
En ihan ymmärtänyt kysymystä. Pankista saamme puutuvan lainan jonka jälkeen kasassa on 260 000e.
Onko vai ei? Mistä olette 260 000 saaneet?
AP
En ole ollenkaan varma että saatte PALJON halvemmalla rakentamalla kuin valmiin ostamalla. Ainut hyvä puoli on että saat/joudut itse valitsemaan kaikki materiaalit ja siinäkin on jo hommaa mukavasti. Itse ostaisin valmiin huomattavasti helpommalla pääsette...
Niin sitten ei muuta kuin rakentamaan. Tuolla summalla ja ostotontilla ei kovinkaan pitkälle pääse vaikka kuinka rakentaisi itse.
Nyrkkisääntönä itse pitkästä tavarasta tekemällä (vaki palkattu kirvesmies mukana) saa talon 1000 €/ neliö. Eikä tule hometaloa
Ja voin kertoa nykypäivän todellisuuden. Itse tekemällä ei saa halvemalla! Vaikka on kuinka suhteita käytettävissä. Tai no saathan sä halvalla mut se laatu tulee todellakin vastaan!
mieleistä taloa mutta kaikkien niiden velaton hinta on ollut yli 300 000 e ja lähemmäs tonne 400 000 e:n. Sellaisia rahoja emme tule pankista saamaan niin kauan kun olen hoitovapaalla kotona.
Haluamme niin kovasti muuttaa kerrostalosta pois mutta rahat ei meinaa riittää järkevään ja tilavaan taloon Uusimaa-alueella.
Säästyy monelta murheelta ja suurelta vaivalta. Rakentaessa tulee aina yllättäviä menoeriä, valmiissa tietää tarkalleen mitä maksaa. Ja pihahommatkin tulee kai valmiina, ainakin tasainen piha..
AP
mutta voihan sen pienemmänkin suunnitella omakseen. Eniten riippuu siitä, oletteko valmiita ja kykeneviä rakentamaan - siinä on vaivaa aika lailla.