KAKSOSTEN ÄIDIT!
Vaistositko odottavasi kaksosia?
Oliko sinulla tavallista voimakkaampi pahoinvointi?
Oliko pahoinvointia enemmän illalla vai aamulla vai kenties kokopäivän? Kauan pahoinvointi kesti? (Raskausviikkoja) Huomasitko,että mahasi kasvoi nopeampaa? Näkyikö teillä raskaus jo np-ultrassa vai jo alkuraskauden ultrassa? Onko suvussasi kaksosia? Ikäsi?
Kiitos vastanneille!
Kommentit (13)
Ei vaistonnut ollenkaan odottavansa kaksosia, iso yllätys. Ei juuri mitään pahoinvointia, kuten ei muidenkaan lasten kohdalla. Maha kasvoi ehdottomasti nopeampaa, oli valtava jo 4kk raskaana (hoikka nainen). Ei näkynyt kaksoisraskaus vielä ensimmäisessä ultrassa, joka oli n. viikolla 9. Ei ole kummankaan suvussa yhtään kaksosia:).
Aavistin ja samoin aavisti siskonikin :).
En osaa sanoa oliko pahoinvointi tavallista voimakkaampi koska oli ensimmäinen raskaus. Niin tietyt ruoat, kahvi kuin voimakkaat hajukin saivat oksentamaan. Pahoinvointia oli ihan aamusta iltaan ja kesti ehkä noin kuukauden, muistaakseni neljännestä kuukaudesta lähtien.
Maha kasvoi aika nopeasti ja äitiyshousuihin piti siirtyä hyvinkin pian.
Raskaus näkyi heti ekassa ultrassa ihan selkeästi.
Suvussani on kaksosia.
Ikä lasten syntyessä oli 35.
olin sen jälkeen 3 kertaa yksösraskaana ja kaikki raskaudet on sujuneet ihan saman kaavan mukaanm lähes oireettomina. toivoin, että olisin saanut toisenkin "parin".
kaksosraskaus todettiin ihan ekassa ultrassa.
olin silloin 31 v, nyt 49 v.
Ovat meidän esikoisia.
Näin heti raskaustestin teon jälkeen todella todentuntuisen unen, jossa hoidin vastasyntyneitä kaksosia. Mutta muutoin en mitenkään vaistonnut, että oikeasti olisi kaksoset.
Pahoinvointi oli todella(!!) voimakasta, mutta kesti vain lyhyen aikaa eli rv 5- 9/10. Sen jälkeen olo oli tosi hyvä vkolle 35 saakkaa, jolloin alkoi supistukset ja liitoskivut. Vauvat syntyivät rv 37+1.
Maha kasvoi aika nopeasti, mutta koska oli kyseessä eka raskaus ja suvussa muutenkin todella isomahaisia odottajia ollut, en ajatellut asiaa.
Kävin ekassa ultrassa rv 11+4 ja silloin heti lääkäri sanoi, että hei, täällähän onkin kaksi vauvaa!
Minun suvussa ei ole kaksosia, miehen suvussa kahdet (miehen veljet ja miehen isä on toinen kaksosista)
Ikäni oli raskauden alkaessa 27.
tulee tuplat, sillä kummitätini ja siskoni kuolivat. Eli joo, tiesin.
Pahoinvointia ei ollut lainkaan, vain pientä etomista.
Raskausviikolla 22 ei tuttu tajunnut, että olen raskaana eli ei se vatsa kamalasti kasvanut.
Kävimme yksityisellä ultrassa raskauviikolla 10 ja asia varmistui.
Äitini isoisä oli "kaksospuolikas" ja hänellä oli kaksostytöt.
Olin 34v, kun tuplat syntyivät.
Pikemminkin luulin, ettei ole mitään, kun menin alkuraskauden ultraan rv8+0. Sieltä löytyikin kaksi. Noihin aikoihin alkoi iltapäivisin etominen, muttei tarvinnut oksentaa. Taisi kestää jotain rv13 asti. Maha pullahti rv12. Ei ole suvussa ja nämä oli identtiset (eli ei perinnöllistä). Syntymän aikaan olin 27v.
Vaistositko odottavasi kaksosia?
Oliko sinulla tavallista voimakkaampi pahoinvointi?
Oliko pahoinvointia enemmän illalla vai aamulla vai kenties kokopäivän? Kauan pahoinvointi kesti? (Raskausviikkoja) Huomasitko,että mahasi kasvoi nopeampaa? Näkyikö teillä raskaus jo np-ultrassa vai jo alkuraskauden ultrassa? Onko suvussasi kaksosia? Ikäsi?Kiitos vastanneille!
kun sain tietää odottavani kaksosia. Tasapaino säilyy...
t. alempi
tulee tuplat, sillä kummitätini ja siskoni kuolivat. Eli joo, tiesin.
Pahoinvointia ei ollut lainkaan, vain pientä etomista.
Raskausviikolla 22 ei tuttu tajunnut, että olen raskaana eli ei se vatsa kamalasti kasvanut.
Kävimme yksityisellä ultrassa raskauviikolla 10 ja asia varmistui.
Äitini isoisä oli "kaksospuolikas" ja hänellä oli kaksostytöt.
Olin 34v, kun tuplat syntyivät.
En tiedä sitten oliko jotain vaistoa, mutta heti mentiin ultraan kun mahdollista, ja siellä näkyi että kaksi on tulossa. Isälläni on kaksossiskot, ja isän suvussa kai kauempanakin jotain kaksosia. Meidän pojat ei ole identtisiä.
Pahoinvointi oli kokopäiväistä, en oksentanut silti kertaakaan, mutta läheltä piti monta kertaa. Sitä jatkui johonkin rv 16, sitten alkoikin jo kauheat kivut, maha kasvoi aika nopeaa, mutta sitä ei niin huomannut kun olen muutenkin niin lihava.
Pojat syntyi sitten pari kuukautta ennen aikojaan, sen kyllä tiesin jo etukäteen että niin tulee käymään, ensimmäinen lapsenikin syntyi 3 viikkoa etuajassa, ja oli sellainen tunne että keskosina varmaan syntyvät.
Minulla oli kauhea pelko koko raskauden ajan että jotain sattuu, miehen kanssa kun oltiin jo 8 vuotta yritetty vauvaa ja yksi keskenmeno sinä aikana.
Minä olin 34,5 vuotias, samoin isänäiti kun hän sai kaksostyttönsä, jännä sattuma.
En vaistonnut. Pahoinvointia oli aamuisin alkuraskaudessa. En oksentanut, mutta välillä oli tosi huono olo ja yökkäilin. Ei kuitenkaan mitään ihan kamalaa pahoinvointia ollut. Maha ei alussa kasvanut erityisen nopeasti, mutta raskauden puolivälin jälkeen se alkoi olla TODELLA iso. Kaksosraskaus näkyi heti ekassa ultrassa. Suvussani on kaksosia. Sain kaksoseni 28-vuoden ikäisenä luomusti.
alkuraskauden ultrassa näkyi vain yksi sikiö ja yksi tyhjä ruskuaispussi.
Silloin piti oikeasti tehdä surutyötä että selvisin järkytyksestä ja asennoitua että tulossa oli vain yksi vauva.
Sitten NT ultrassa paljastui kaksoisraskaus ja taas järkytyin.
Pahoinvointia ei ollut lainkaan ja olin muutenkin koko raskauden elämäni kunnossa ja kaikki raskauskilotkin jäi laitokselle.
Äitiyshousut vetaisin jalkaan rv 8 kun entiset ei mahtuneet jalkaan, yksösraskaudessa äitiyshousut tarvitsin vasta puolenvälin jälkeen.
Olin 33v.
Tilanne on siis se,että minulla on torstaina ultra ja voisin melkein vannoa,että jokin on nyt eritavalla kuin esikoista odottaessa.
Pahoinvointia on kokoajan ja se painottuu erityisesti iltaan. Oksennus tulee päivittäin. Esikoista odottaessa oli siis myös pahoinvointia,mutta eihän näitä voi edes verrata.
Olen myös huomannut,että vatsani alkoi näkyä jo 7-8 viikon kohdalla todella selvästi ja se tuntuukin kovalta ja kiinteältä. Suvussamme on paljon kaksosia.
Voihan asia toki olla niinkin,että tämä raskaus ottaa vain enemmän voimille tms. Ehkäpä kuvittelen :) Tulen torstaina tai perjantaina kertomaan miten kävi !
Kiitos paljon kaikille vastaajille!
Jännittynyt ap :)
Sain alkuraskauden ultrassa tietää, että kaksoset tulee. Suvussa on kaksosia, vaikkakin meidän saatiin alulle hoitojen kautta. Ei kylläkään tahallaan :-) Olin 28v. kun kaksoset syntyivät, nyt ovat siis 6,5v ja ekat lapset oli meille.
Massu kasvoi alussa maltilla, lopussa olin iso pallero. Kykenin ajamaan kuitenkin autoa loppuun saakka (siirsin penkkiä taaksepäin, että mahduin kääntään rattia).
Tiputteluvuotoa oli rv12 asti, sitten se loppui. Pahoinvointi oli kokopäiväistä. Parhaiten alas meni aamupala. Pahoinvointi kesti hyvin pitkälle raskauteen, muttei täysin estänyt syömistäni. Rautalääkitys aiheutti ihanan ummetuksen :-( Muita vaivoja ei juuri ollut. Tosin vatsa rempsahti niin, että nahkapussit jäi roikkuun (vatsa meni siis ns. halki). Tarvis varmaan joskus vielä korjauttaa?
Ja itse vauvelit syntyivät muuten rv36...vedet meni. Enempää en ois sen kuugelin kans jaksanutkaan.
En vaistonnut. Pahoinvointi vei sairaalaan, sitä oli ympäri vuorokauden, loppui 10 viikon jälkeen. Kaksosraskaus näkyi viikolla 7 muistaakseni ultrassa. Siskollani on kaksoset, muuten ei suvussa ole. Olin silloin 21. Nyt 37.