Miten kulkea mahdottomat työmatkat?
Jos työtön saisi työhön osoituksen (työssäkäyntialueensa puitteissa) vaikkapa 30 km:n päästä eikä työaikojen puitteissa olisi mahdollista kulkea julkisilla, henkilöllä ei olisi autoa saati ajokorttia, niin MITEN nämä ihmiset pääsevät työpaikalleen? Siis jos mitään kimppakyytimahdollisuuttakaan ei olisi.
Tuli vaan mieleen joistain karenssiketjuista, joita luin muualla netissä. Onko ainoa vaihtoehto ottaa työ, käydä muutama päivä niin että menee jo illalla työpaikan eteen odottamaan - ja hakea sitten sairaslomaa työuupumuksen, nukkumattomuuden, ahdistuksen ja itsemurha-aikeiden vuoksi?
Ihmettelen vaan, että miten ihminen voi saada karenssin, jos työpaikalle ei yksinkertaisesti vaan PÄÄSE. Tuntuu uodolta, että todetaan vain, että kulkemisen järjestäminen on työntekijän tehtävä - ikäänkuin hän voisi järjestää sinne jonkun bussiyhteyden tai junalinjan.
Kommentit (27)
on työssäkäyntialueen sisällä niin ei siitä työpaikan vierestä hankittavasta vuokra-asunnostakaan saa mitään verovähennyksiä, käsittääkseni sen pitää olla pidemmällä. Ja kuinka moni muka pystyy maksamaan kahta kämppää. Tai meillä jossain vaiheessa oli näin, mutta toinen kävi töissä niin kaukana että saatiin se työasunto vähennys verotuksessa mutta ei niinä kuukausina mitään ylimääräistä silloin käteen jäänyt.
Kaikki ei voi edes saada ajokorttia vamman tai sairauden takia. Joskus ainoaksi mahdollisuudeksi jää se kimppakyyti tai pyöräily/kävely. Ainahan se kimppakyyti ei onnistu jos samaan suuntaan ei ole menijöitä tai he eivät halua sinua kyytiin. Ikävä se liftatenkaan on töihin mennä.
Ei pitäisi onnistua työhaaste
attelussa niin hyvin. Jos työpaikka on mahdottoman matkan päässä niin kerro se ihmeessä työhaastattelussa niin ei sinua silloin palkata.
muuttaa jonnekin tiettömän taipaleen taa...
Ja se kakkosasunto voi olla esimerkiksi alivuokralaishuone, jonka vuokran maksaa siivoamalla sen asunnon omistajalle.
Niin, sitten ei varmaan kannata muuttaa jonnekin tiettömän taipaleen taa...
mutta se TYÖPAIKKA voi olla jossain korpikylällä mihin ei pääse julkisilla, dorka!!!
jos ei ole korttia? Jos on tietoisesti valinnut asuinpaikakseen keskustan/lähiön josta hyvät bussiyhteydet järjellisiin paikkoihin missä voisi olettaa töitä löytyvän. Kimppakyytejäkään ei ihan noin vaan ole tarjolla.
ajokortin ajaminen ja auton hommaaminen, jäisi multa kyllä tekemättä :)
Sen ajaa kuukaudessa.
Ja toki voi valita ettei ole ajokorttia, mutta sitten pitää varautua siihen, että maksaa itse sen elämisensä, kun ei työ kelpaa.
Työttömällä harvoin on säästössä tuhansia euroja ajokortin ja auton hankkimiseen. Lainaa työtön ei saa. On työssäkäyntialueita (kuten Oulu) jossa julkiset kulkee surkeasti sellaisiinkin paikkoihin, jonne järjellä ajatellen pitäisi päästä bussilla. Vaikea tilanne esimerkiksi juuri valmistuneelle, jonka olisi tärkeä saada töitä, mutta jolla ei opiskelujen jäljiltä ole säästöjä - ja jos onkin, ne on voineet mennä siihen, että niillä on katettu se monen kuukauden tuloton aika valmistumisen jälkeen, kun työttömyysturvan hakemusta käsitellään.
Minä tekisin vastaavassa tilanteessa niin, että olisin niin huono hakija kuin on mahdollista rikkomatta lakia ja työkkärin suosituksia. Olen itse ollut valmistumisen jälkeen tilanteessa, jossa olin kolme kuukautta ollut ilman tuloja, ja pääsin haastatteluun muutaman kymmenen kilometrin päähän. Menin kahdella bussilla, aikaa yhteen suuntaan meni yli kaksi tuntia näillä busseilla + puolen tunnin kävely bussipysäkille. Tajusin siinä bussissa istuessani, että minun on tosi vaikea ottaa tätä paikkaa vastaan; ei ole varaa hankkia autoa, ei varaa maksaa hotellihuoneesta (joka siis olisi ollut ainoa majoitusvaihtoehto) ja palkka työstä on niin pieni, että vaikka saisin jostain hankittua lainaa, ei tuon määräaikaisen paikan surkealla palkalla saisi sitä lainaa lyhennettyä juurikaan.
Selitin tilanteen ihan rehellisesti, enkä saanut paikkaa. Sain sitten parin viikon päästä töitä, matkaa oli vain muutama kilometri.
Epäilen että ei kovinkaan moni.
muuttaa jonnekin tiettömän taipaleen taa...
Ja se kakkosasunto voi olla esimerkiksi alivuokralaishuone, jonka vuokran maksaa siivoamalla sen asunnon omistajalle.
on kaunis, mutta täysin epärealistinen. Montako ihmistä sinä, viitonen tiedät, jotka ottavat kotiinsa asumaan täysin ventovieraan ihmisen vain siitä ilosta, että saavat siivousapua? Minä en tiedä yhtäkään. Ne jotka vuokraavat majoitustilaa, ottavat siitä ihan kunnollisen rahallisen korvauksen. Jos näin ei toimita (eli ei tehdä kunnon vuokrasopimusta tms) niin ainakin vuokralainen on isoissa ongelmissa hyvin nopeasti.
ovat tehneet noin. Voisin kuvitella, että monikin vanhus voisi tehdä samoin. Iso asunto, muttei selviä enää kotitöistä yksin.
Missä ongelmissa ne vuokralaiset muka on??
Jos yöpyy siellä n. 3 yötä viikossa, loma-ajat poislukien, ei sen korvauksen kovin iso tarvitse olla.
Kun sitä on tottunut istumaan vain leviällä persiillä muiden elättinä, sitä herkästi epäilee ja luulee tuntematta oikeaa elämää lainkaan.
Oletetaan, että työtön saa työhönosoituksen työkkäristä ja vaikka kuinka yrittää olla "huono hakija", hänet valitaan vastentahtoisesti. Työpaikalle ei ole realistisesti mitään mahdollisuutta päästä. Ajokorttiin saati autoon ei ole varaa. Kimppakyytejä ei ole. Kakkosasuntoon ei ole varaa.
Onko yhteiskuntamme niin epäinhimillinen, että KÖYHYYDEN takia saa karenssin - jos ihmisellä ei ole rahaa autoon?! Mitä, jos työtön sanoo, että ottaisi kyllä mielellään työn vastaan, MUTTA hänellä ei ole mahdollisuutta päästä työpaikalle em. syistä. Eihän hän silloin ole osoittanut työhaluttomuutta.
Kyllähän jokaiselle ihmiselle joku työpaikka voi olla syystä tai toisesta mahdoton. Mitä, jos työpaikka sijaitsee saaressa, jonne ei ole muuta kuljetusta kuin oma vene - kuinka moni osaa ohjata venettä, kuinka moni omistaa sellaisen? (Enkä tarkoita missään lähisaaressa, minne voi soutaa, vaan vaikka saaristossa.)
Ihan älytöntä todeta vain, että työttömän on itse järjestettävä, että pääsee työpaikalle - eihän kukaan voi järjestää mahdottomia. Moni toki muuttaa työn perässä toiselle paikkakunnallekin, mutta ei sekään ole vaihtoehto, jos se tarkoittaisi esimerkiksi perheen hajoamista. Eikä se ole mielekästä, jos työ on esim. pienipalkkainen ja määräaikainen. Tai jos kyseisestä paikasta ei satu asuntoa edes saamaan.
Voidaanko työkkäristä siis tarjota ihmisille mitä tahansa työtä ja älyttömillä tai mahdottomilla työtarjouksilla ajaa ihmisiä karenssiin?
Miksi ei työpaikoilla ole mitään velvollisuutta huolehtia siitä, että työntekijöillä on mahdollisuus päästä sinne - hehän sitä työvoimaa tarvitsevat. Eli jos ei ole kulkuyhteyksiä, työpaikan pitäisi maksaa taksi tai järjestää muu kuljetus. Tai sitten rekrytoida lähempää, mikä järkevää olisikin.
Ihminen tekee ensin 6-8 tunnin työpäivän ja sen päätteeksi hänen pitäisi vielä tehdä toinen työpäivä vuokraemännän luona. Eikö hänellä siis olisi lainkaan vapaa-aikaa näinä iltoina? Tuo tekisi kyseisestä työstä vielä helvetillisempää, mitä se muuten olisi.
Ajatelkaa nyt: joudut olemaan puolet ajassa erossa perheestäsi, toisen nurkissa, tekemään työtä jota et alunperinkään halunnut, siivoamaan toisen asuntoa työpäivän jälkeen, vaikka haluaisit vain levätä ja rentoutua. Ihan kamala ajatus! Eikä tuntisi lainkaan olevansa kotona, kun olisi vain toisen piikana.
Ei ole tästä elämästä tuo siivousesimerkki. Pitäsikö työttömän suostua siihenkin, että vuokraisäntä/emäntä vaatisi muunlaisiakin palveluksia...makuuhuoneen puolella esimerkiksi..
työhönosoitus paikkaan,johon ei yksinkertaisesti päässyt,jos ei ollut autoa.
No eihän se työkkärissä riittänyt,vaan karenssia tuli.
Selitin sossussa tilanteen..ja sain tttukena työkkärin verran rahaa..ei siis tullut edes sitä -20%, vaan sain täyden tuen.
Kun sitä on tottunut istumaan vain leviällä persiillä muiden elättinä, sitä herkästi epäilee ja luulee tuntematta oikeaa elämää lainkaan.
Itselläni on onneksi ajokortti ja auto, mutta kaukana työpaikasta.
Mutta sinulla ei oikeasti taida olla ymmärrystä mahdollisista työmatkoista.
Kuten itse kuljen tällä hetkellä n. 80km suuntaansa. Jos minulla ei olisi ennestään vanhempieni maksama ajokortti ja auto, olisi minun melkeinpä mahdotonta kulkea tuota matkaa julkisilla. + minulla ei olisi ollut varaa ostaa autoa (kukapa edes olisi myynyt työttömälle?) tai maksaa ajokorttiani tuosta vain. Laina? Mikä pankki myöntää tuosta vain lainan vaikkapa määräaikaiseen työsuhteeseen?
Anteeksi vain, mutta epäilen todellakin sinun tietämystäsi asiassa.
josta pääsee julkisilla 80 km säteellä joka puolelle edes sillä tavalla, että kävelymatkaa jäisi alle 5km.
Mun mielestä työssäkäyntialue voisi olla julkisten liikennevälineiden varsilta pitempikin kuin 80km ja vastaavasti lyhyempi niistä paikoista, jonne ei julkisilla pääse.
Ja ajatus siitä, että työtön saisi pankkilainan auton ostamista varten on naurettava. Ei pankit ole hyväntekeväisyyslaitoksia.
Työttömällä joka saa toimeentulotukea,ei passaa tilillä olla latin latia.Ne kun vähennetään tttuesta.Että se niistä säästöistä ja lainoista.
On tää kyllä kumma palsta,säästöjä pitäis olla köyhällä,mutta toisaalta mikäs köyhä lusmuilija se sellainen on,jonka tilillä onkin säästöjä????!!!!
Ja sitten pitää vain huolehtia se työmatka. Hankkia auto, hankkia kimppakyyti, hankkia kakkosasunto. Ja etsiä sitten koko ajan uutta työpaikkaa, jos tuo ei kelpaa.
Ihan kuten aikuiset ihmiset tekevät, joka päivä.