Pitäisikö allergisen vauvan iho saada täysin oireettomaksi?
Meidän pojalla 4,5kk iho oireilee välillä rajustikin ja olen ollut nyt n. 1kk maidottomalla, munattomalla, vehnättömällä kuurilla. Eli imetän, ja lisäksi iltaisin olen antanut almiron pepti- maitoa, koska poika vaikuttaa hyvin nälkäiseltä.
Tällä kuurilla iho on saatu suht hyväksi, eli rasvaamalla ja suht säännöllisellä kortisoonilla iho pysyy suht hyvänä. En vaan tiedä pitäisikö iho saada täysin oireettomaksi?
Ongelmaa tietty mutkistaa se, että kiinteiden aloitus alkaa olla kohta ajankohtainen, sillä pojan nälkä on välillä aikamoinen. Nyt mietinkin, että pitäisikö iho saada kuntoon täysin, jotta uskaltaa kiinteät aloittaa. Muutenhan voi olla että en tiedä mikä oireilee millekkin?
Lääkäri neuvot puhelimessa oli että, jos pysyy oireet hallinnassa voi tätä dieettiä jatkaa.
Mitä te tässä tilanteessa tekisitte?
Kommentit (11)
mutta olen samaa mieltä muiden kanssa, että ruokavaliossasi on vielä paljon mahdollisia allergian aiheuttajia. Itse olin todella suppealla imetysdieetillä, ja kiinteilläkin tein/teen kokeilut äärettömän maltillisesti. Vieläkin, vaikka lapsi täyttää kohta 3 vuotta, testaan joka ainoan lisäaineenkin erikseen, eikä muruakaan kiellettyjä aineita mene suuhun. Silti meillä ei ole ollut mahdollista saada lapsen ihoa oireettomaksi pahan atopian takia.
Meillä poika (nyt 4 v.) alkoi oireilla nelikuisena. Alkuun tuli ihottumaa vain nilkkoihin, mutta myöhemmin levisi muuallekin. Yritin imetysdieetata sekä samalla kokeilla kiinteitä (neuvolan ohje). Ihottuman sain kortisonilla pois, mutta se palasi aina takaisin. Karsin omasta ruokavaliostani pois maidon, munan, soijan, kotimaiset viljat, yleisesti allergisoivat, perunan ja paljon muuta (lääkärin valvonnassa), mutta iho ei tullut millään kuntoon.
Lopulta lääkärin neuvosta " putsasimme pöydän" , kun poika oli 9kk. Minä siis lopetin imetyksen ja etsittiin sopiva korvike. Samalla pojalta karsittiin kaikki muut kiinteät pois paitsi bataatti, joka sillä hetkellä vaikutti kaikista parhaiten sopivalta. 10 kk iässä meillä oli täysin oireeton ja ihastuttava hymypoika, joka eli Neocatella ja bataatilla. Siitä lähdettiin ja eteenpäin on menty siitä alkaen miltei kokonaan ilman kortisonia. Ruokavalio lähti laajenemaan hitaasti, mutta varmasti. Iho on ollut aivan loistavassa kunnossa, paitsi kun pojalla kaksivuotiaana puhkesi siitepölyallergia, niin myös iho oireilee siitepölyaikoina. Muuten iho on loistavassa kunnossa. Ruokien testaus on ollut todella helppoa, koska kaikki oireet näkyvät heti eikä tarvitse arpoa mistä on kyse.
Suosittelen siis yrittämään täydellistä oireettomuutta, vaikka se hetkellisesti voi tarkoittaa todella suppeata ruokavaliota. Tosin tiedän, että kaikkia lapsia ei täysin oireettomiksi millään saada. Kannattaa silti ainakin yrittää varsinkin, kun teidän lapsi on vielä niin nuori, ettei tarvitse välttämättä esim. kiinteitä vielä ollenkaan (eli sopivan kiinteän löytämiseen on vielä aikaa).
Aloitin maanantaina tiukan kuurin, ja olen syönyt maissia, riisiä, kalkkunaa, banaania, salaattia, kurkkua ja tattaria. Ajattelin kokeilla josko tämä kuuri puhdistaisi posket. Onko tässä listassa jotain joka särähtää korvaanne? Eli kannattaisiko vaihtaa jokin ruoka-aine. Itse nämä olivat ne joilla ajattlein pärjääväni ainakin muutaman viikon. Ja jotka tiedän olevan harvemmin allergisoivia.
Miten olette suhtautuneet mausteisiin?
hyvin samanlaisella dieetillä jo viitisen viikkoa. Eli syön kalkkunaa, possua, maissia, riisiä, päärynää, mustikkaa, vadelmia, oliiviöljyä, Keiju-margariinia, salaattia ja kurkkua. sekä rusinoita. Tällä ruokavaliolla olen saanut oman iho- ja suolisto-oireisen puolivuotiaan poikani käytännöllisesti katsoen oireettomaksi.
Listassasi harkitsisin vielä banaania, sillä sekin saattaa aiheuttaa oireita. Esimerkiksi vadelman voi ottaa tilalle. Mutta toisaalta mikä tahansa voi aiheuttaa oireita ja banaaninhan voi sitten jättää ekana pois, elleivät oireet poistu. Ja tietenkin on lapsia, jotka ovat allergisia juuri maissille tai riisille, mutta ne kuitenkin käyvät todella monille allegikoille.
Tällaisella dieetillä ei tosiaankaan jaksa loputtomiin, joten jos oireet poistuvat, kannattaa kerran viikossa kokeilla jotakin uutta mietoa ja oman hyvinvoinnin kannalta tärkeää ruoka-ainetta, esim. hedelmiä, perunaa tai kauraa. Mutta meillä esim. peruna aiheutti pahat oireet, joita piti parannella taas viikko.
Ja muista syödä lisäksi monivitamiineja sekä kalsiumia ja D-vitamiinia ja tietenkin nämä perinteiset allergisen perheen lisät eli maitohappobakteerit ja omega-3 rasvahapot sekä E-vitamiini!
TSEMPPIÄ!!!
Duracell-78:
Aloitin maanantaina tiukan kuurin, ja olen syönyt maissia, riisiä, kalkkunaa, banaania, salaattia, kurkkua ja tattaria. Ajattelin kokeilla josko tämä kuuri puhdistaisi posket. Onko tässä listassa jotain joka särähtää korvaanne?Miten olette suhtautuneet mausteisiin?
Mietin vaan, että listasi kuulostaa kovin lyhyeltä. Ainakin rasvaa kannattaa ottaa ruokavalioon ja paljon. Se antaa energiaa, niin jaksat paremmin. Oliivi- ja rypsiöljy on hyviä ja lisäksi voi kokeilla ainakin sinistä Keijua. Uskoisin, että voisit ottaa mukaan myös possunlihan. Proteiinin saanti on tosi tärkeää allergiadieetillä ollessa ja possu on yleensä hyvin siedetty. Voithan myös kokeilla jotain riistaa kuten poroa tai hirveä. Kasviksista monelle sopivia ovat bataatti, kukkakaali, parsakaali ja kesäkurpitsa. Nuo kaalit varsinkin on myös ravintorikkaita, joten niitä kannattaisi varmaan myös ottaa mukaan. Ja marjojakin varmaan kannattaisi käyttää. Mausteista itse käytin imetysdieetin aikana suolaa ja pippureita. Muut jätin suosiolla pois.
Mutta periaatteessahan lapsi voi olla mille vaan allerginen, joten mitään varmaa turvallista ruokavaliota ei ole. Meillä esim. riisi oli se pahis, joka ruokki lapsen oireilua enkä saanut häntä oireettomaksi omalla dieetilläni. En siis pystynyt luopumaan kotimaisista viljoista ja riisistä, joten jouduimme lopulta siirtymään imetyksestä erityiskorvikkeelle, jonka jälkeen paljastui, että ainakin riisi aiheutti oireita. Tsemppiä dieettiin.
Jos muuten dieetistä on apua, niin kannattaa ehdottomasti käydä ravitsemusterapeutilla saadaksesi ohjeita siitä miten varmistat oman ravitsemuksesi riittämisen dieetin aikana.
niin on hyvä muistaa karsia myös kalanmaksaöljy, jota mä tyhmänä otin ennen kuin tajusin sen aiheuttavan meidän kala-allergikolle oireita. Myös kalkki piti vaihtaa sellaiseen, jossa ei ole mitään sitrusta vaan pelkkää kalkkia.
ja taas helahti posket pahoiksi. Luulin jo että nyt helpottaa, mutta ei :(
Käytän rypsiöljyä ruokavaliossani ja sininen flora oli myös käytössä. Mausteita en ole voinut kokonaan karsia, mutta yrittänyt pysyä mahd. miedoissa. Kalanmaksaöljyä en käytä, koska olen niin allerginen itsekin kalalle... (samaten mun pitää käyttää normaalisti viljasikaa ja jyväbroileria ruuassa, koska muuten reagoin itse).
Ajattelin ottaa yhteyttä lääkäriin, ja viedä vauvan ihotesteihin josko niistä saisi hiukan osviittaa. Verikokeet häneltä jo ottettiinkin aiemmin, mutta niissä näkyi vaan reaktio kananmunalle. Välillä mietityttää onko kyse pelkästä atooppisesta ihottumasta, vaikka toisaalta tämä on mulle niin tuttua kun olen itsekin todella allerginen tapaus. Itseltäni on löytynyt lisäaineallergioita, jotka ovat saattaneet pitää reaktioita yllä. Näinköhän on pojallani myös.
Kiitos kaikille mielipiteistä, luen mielelläni vielä kasan lisää... täytyy lääkärin kanssa keskustelusta kirjoitella tänne kanssa.
että sen saaminen täysin kuntoon olisi ollut mahdotonta. Lääkärin mukaan sen ei kuulu olla edes tavoitteena, siis ainakaan meillä. Ruokavalioon otettiin sellaiset kiinteät, jotka eivät selvästi pahentaneet tilannetta.
Meillä siis moniallerginen poika, kohta 2v. iho oli koko ensimmäisen ikävuoden enemmän tai vähemmän kamalassa kunnossa. Ensiksi sitä pilasi maito ja muna minun ruokavaliossa ja korvikkeessa, sitten kun ne jätettiin pois n. 4kk iässä tilanne parani muttei täyin. Iho oli ihottumainen rasvaamisesta huolimatta ja kortisonilla saatiin hetkellisesti se parempaan kuntoon. Kyllä minä kuvittelin huomaavani oireita kiinteistä mutta enemmän tai vähemmän vainoharhaiseksi sitä tuli ja kuvittelin (?) sellaistenkin ruokien oireilevan joiden nyt tiedän sopivan (kukkakaali, maissi, päärynä, porkkana). Meillä meni niin että ehdimme kokeilla n. 20 kiinteää josta loppujen lopuksi oli vain muutama käytössä (kaura, riisi, peruna, parsakaali, possu, mustikka ja vadelma) pojan ollessa vuoden ikäinen. Silloin vasta tajusimme kaurankin aiheuttavan ihottumaa, varsin vähäistä mutta kuitenkin. Se ylläpiti sitä ihottumaa niin että ihoa ei kuitenkaan saatu kuntoon.
Vasta kun päästiin kaurasta eroon (joka siis oli viimeinen kummitteleva ruokavaliossa) saimme ihon täysin kuntoon. Sen jälkeen ruokien testaaminen on ollut aivan erilaista. Ei tarvitse enää miettiä aiheuttaako jokin ruoka-aine oireita vai ei, vaan reaktiot ovat kyllä täysin selvät. Tosin meidän iho-oireisella ne saattavat tulla vasta 1-2 viikon viiveellä, joten hidasta hommaa testaaminen on, mutta varmaa.
Ihottumaa toki esiintyy allergiasta riippumatta (on myös atoopikko), ja siitä ollaan käyty allergologin lisäksi ihotautilääkärin puheilla. Sitä tulee aika ajoin sormiin ja varpaisiin sekä kyynärtaipeisiin. Mutta nekin on ollut helppo tunnistaa ei-allergisiksi koska niiden ilmestyminen ei ole liittynyt ruoka-ainekokeiluihin.
Meidän poikamme iho oli ensimmäisten kuukausien ajan huono vain kasvoista (posket, leuka, otsa). Sittemmin ihottumat siirtyivät koko kehoon tilanteen pahennuttua n. 8kk iässä, kun karsittiin vääränlainen erikoiskorvike ruokavaliosta niin ihottumaa oli enää vain poskissa ja reisissä. Reidet olivat ne jotka oireilivat siinä 8-12kk iässä selvimmiten. Nyt taas oireilee posket ensimmäisenä, mutta jos jatkaisi sopimattoman ruoan syöttämistä niin varmasti leviäisi koko keholle.
Oletko muuten tietoinen siitä että infektiot saattavat pahentaa allergista reaktiota? Meillä esim. ei testata uusia ruokia lainkaan infektioiden alla, sillä ne voivat aiheuttaa väärän hälytyksen? Ja jos ihottumaa on ja esim. korvatulehdus iskee niin ihottuma saattaa " räjähtää käsistä" ihan koko keholle. Näin kävi meillä, ja minä tietysti hätääntyneenä pojan kanssa (silloin n. 8kk) allergialääkärille että mitä nyt, ja sieltä löytyi korvatulehdus...
Näin meillä, mutta kannattanee itse tarkkailla lasta, jos pystyy ihottumien seasta huomaamaan reaktion ruoka-aineisiin niin ehkä sitä voi edetä vaikka iho ei olisikaan ihan kunnossa. Minä en osannut, joten suosittelen kyllä että yrität löytää sen jonkun aineen joka vielä allergisoi ja saada iho täysin kuntoon ensin. Onhan se paljon mukavampaa niin lapselle kuin vanhemmille jos iho ei kutise vaikka ruokavalio olisikin suppeampi.
Kuitenkin ruokavaliossasi on selkeitä mahdollisia syyllisiä, eli vauva voi olla allerginen myös rukiille ja ohralle, jotka ovat vehnän läheisiä sukulaisia. Samoin Almiron Pepti voi aiheuttaa ihottumaa, voi olla että tarvitsisitte vielä jonkin muun korvikkeen.
Ensin pitäisi karsia mahdolliset oireita aiheuttavat ruoat pois ja vasta sitten kun kaikki mahdollinen on tehty, eikä ihottuma häviä, hyväksyä se ns. atooppiseksi ihottumaksi, jota ei ole mahdollista ruokavaliolla saada häviämään. Kiinteitä ei kannata missään tapauksessa aloittaa, ennen kuin voi olla varma, ettei allergisoivaa ole vauvan ruokavaliossa (äidinmaidon kautta tai korvikkeena). Usein kun vauva saa edelleen oireita aiheuttavaa maitoa, hän lääkitsee pahaa oloaan jatkuvalla syömisellä, joka saa sitten äidin luulemaan, ettei maito enää riitä. Näin kävi minullekin esikoisen kanssa ja ojasta allikkoon mentiin, kun kiinteät saivat oireet räjähtämään. Toisen kanssa sitä osasi olla viisaampi ja alkaa etsiä sitä oireiden aiheuttajaa ja kun oireet vähenivät (kylläkin vain tilapäisesti, kuukaudeksi) huomasin, ettei vauva itse asiassa tarvitsekaan sitä maitoa tunnin välein...
Oma tarinani on, että vauvani oireili äidinmaidon kautta lähes kaikelle, mm. kotimaiset viljat, maito, muna, yleisesti allergisoivat aiheuttivat oireita. Ja riisi oli kaikkein pahimpia oireiden aiheuttajia, jota ei heti kyllä tullut mieleen epäillä. Loppujen lopuksi ainoaksi vaihtoehdoksi jäi imetyksen lopetus ja korvikkeelle siirtyminen 6 kk iässä, korvikkeita kokeiltiin Peptidi Tutteli, Nutramigen ja vasta Neocate sopi.
Taidan aloittaa itse aika tiukan kuurin ja kokeilla josko ihottumat saataisiin kunnolla kuriin. Ja jättää hetkeksi almiron peptinkin pois.
Niinhän se taitaa olla että hitaasti hyvää tulee, eli kannattaa varmaan olla hyvinkin maltillinen, ja ottaa sitten itsellekin ruoka-aine kerrallaan takaisin....
Jos jollakin on vielä kokemuksia, olisi mukava lueskella.