Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olenko minä nipo?

Vierailija
30.09.2011 |

Taustaa: Mieheni tekee epäsäänöllistä viikkoa. Minä olen hoitovapaalla, lapset 5v ja 1v10kk. Olen paljon lasten kanssa yksin ja hoidan kodin ja pihankin. Apua saan isovanhemmilta, mutta mielestäni se ei korvaa sitä, että lasten isä olisi enempi paikalla. No asiaan. Miehelläni on tapana vapaillaan ottaa "muutama olut". Ei siinä mitään, mutta kun se ei jää siihen muutamaan... Kaljaa menee noin 20 annosta per ilta. Tämä aiheuttaa kovia riitoja välillämme, en hyväksy tätä juopottelua. Seuraava päivä menee krapulassa maaten ja siinä sen meidän yhteinen vapaa taas onkin, täysin pilalla. Olen äärettömän väsynyt tilanteeseen. En tiedä mitä tehdä, erota vai vielä jatkaa.

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
30.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan kuulostaa siltä että miehelläsi on alkoholiongelma. Oletko yrittänyt ottaa asiaa puheeksi hänen kanssaan? Puheeksiotto on vaikeaa, koska alkoholiongelmainen yleensä joko kieltää ongelman tai vähättelee juomamääriään tai voi myös suuttua puolustautumaan. Mutta puheeksi ottaminen kannattaa silti. Netissä päihdelinkin sivuilla on testejä, neuvoja ja vertaistukea alkoholin käytön vähentämiseen ja lopettamiseen. Sieltä apua on helpompi hakea kuin "livenä".

Jos mies itse ei tunnista ongelmaa, et voi tehdä juuri mitään. Et voi vähentää etkä lopettaa hänen puolestaan. Voit ainoastaan kertoa hänelle miltä hänen juomisensa sinusta (ja lapsista?) tuntuu ja että toivoisit hänen lopettavan tai ainakin vähentävän.

Vierailija
2/6 |
30.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vapaallaan. Suunnilleen n. 3 krt kuussa. Ongelma on juuri se, että aina kun hän juo, määrät ovat suuria. Juominen alkaa alkuillasta ja kestää aamuyöhön. Hän ei lähde mihinkään kotoa, ei riehu ym. Istuu vain ja katselee elokuvia tai kuuntelee musiikkia yksikseen. Hän ei siis tee mitään ns. pahaa. Mutta minä en vain siedä tätä tilannetta, rasittaa ja ärsyttää se juopottelu. Ja nimenomaan ne suuret alko määrät, sekä niistä aiheutuva krapula. Omasta mielestään hän ei tee mitään väärin ja ei pysty ymmärtämään minua lainkaan. ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
30.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholisti voi olla monella tavalla. Kaikki eivät juo päivittäin, eivätkä välttämättä edes viikottain, mutta tuo kontrollin menetys eli liian suuret määrät ja juomisen säännöllinen toistuminen ovat jo ihan selviä alkoholismin merkkejä. Suurin osa alkoholisteista ei tee "aktiivisesti" mitään pahaa lähimmäisilleen, vain itselleen. "Passiivinen" pahan tekeminen, kuten sinun tilanteessasi, on sitten eri asia. Juominen kuormittaa suhdetta, se on selvää.

Suostuisiko miehesi tekemään esim sen päihdelinkki.fi - sivuston testin? Siinä kysytään juomamäärät ja juomistiheys, ja muistaakseni siinä on muutama muukin kysymys. Tuloksesta näkee, onko vaarassa alkoholisoitua.

Suostuisiko miehesi kokeilemaan vaikka kuukauden kuivaa jaksoa? Siinä on hyvä käytännön testi. Jos hän ei ole alkoholista riippuvainen, ei pienen raittiin jakson pitäisi olla ongelma. Jos olut pyörii mielessä ja on vaikea olla juomatta, kannattaa hakea apua.

Vierailija
4/6 |
30.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jo aika paljon. Hän on tehnyt testin ja ilmeisesti kaunisteli siinä niin paljon totuutta, että tulos ei ollut huono. Tuo kuukauden kuiva jakso on joskus onnistunutkin. Ja luultavasti voisi onnistua jatkossakin. Mutta se on mielestäni sellaista ns. feikkaamista, koska sitten taas palataan "normaaliin" ja juominen jatkuu vanhaan malliin. Mieheni on sanonut, että hän ei pidä siitä tunteesta jonka pienempi alkoholi määrä aiheuttaa. Hän haluaa ottaa kunnon humalan. Se on siis aivan tarkoituksella haettu tila. Lisänä tässä kaikessa, unettomuus, josta hän on kärsinyt jo 9v. Hän käyttää nukahtamiseen lääkkeitä ja tuntuu olevan niissäkin melko riippuvainen. Pelkään, että hän on kiinni alkossa ja rauhoittavissa lääkkeissä. En tiedä miten tätä vyyhtiä purkaisi. Vai pitäisiköä vai ymmärtää jättää hukkuva laiva ja erota? Oma pää pitäisi kuitenkin pitää kasassa itseni ja lasten vuoksi. En halua uhrata itseäni hänen takiaan, olen niin paljon kuitenkin yrittänyt. Eroaminen vain tuntuu raskaalta myös, ei sekään helppoa ole, tunteita kuitenkin on häntä kohtaan vielä. ap

Vierailija
5/6 |
01.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulla on täysi oikeus odottaa tavallista perhe-elämää 2000-vuosituhannen normien mukaan.

Miehesi taas elää kivikauden äijän elämää, eli kaikki vapaa-aika on hänen omaa aikaansa, eli perheelle riittää se kun hän hankkii ruuan, siis tekee tarpeeksi työtä.

Vierailija
6/6 |
01.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ongelma on , koska alkoholi aiheuttaa ongelmia muille.

Mun entinen mies oli samanlainen. Ja ero siitä tuli, en vaan jaksanut tuota. Minusta tosi itsekästä ryypiskellä noin paljon ja sitten seuraavana päivänä kärvistellä krapulassa kotona. Kaikki tuo on teidän perheeltä pois.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi seitsemän