Vauvan vienti ihmistenilmoille
Minkä ikäisenä viette vauvan ihmistenilmoille? Kuten kauppaan, kylään ym.?
Kommentit (8)
Oli talvi, joten suositusten mukaan pysyttiin sisällä. Kaverit kävivät silloin sitten meillä.
Kakkosen kanssa heti kun kotiuduttiin synnäriltä (vauva oli vuorokauden ikäinen). Piti hoitaa tietenkin kauppa-asiat, haettiin esikoinen kerhosta ja muutoin vain ulkoiltiin.
Hengissä ovat kummatkin vielä =)
ulos mennä, mutta kesällä kyllä. kyllä meidän vastasyntyneet on kiertäneet sylistä syliin. mitähän pahaa siinäkin vois olla?
vielä oltu, vauva on nyt 2 viikkoa vanha. Oon vielä sen verran heikossa kunnossa, etten oikein jaksa. Tänään varmaan käydään kaupassa yhdessä.
Mulla oli raskausmyrkytys loppuraskaudesta ja ai sitä riemua kun pystyin vihdoin ja viimein kävelemään pidempiäkin matkoja. Loppuraskauden olin kyllä kotona vuodelevossa, mutta kun verenpaineet nousivat miltei heti kun ylös nousi niin ei oikein voinut tehdä mitään..
Pari päivää oltiin ihan vain sisällä, harjoiteltiin kaikkea, mutta sitten meinasi minulla pää räjähtää ja mökkihöperyys iskeä niin lähdettiin liikkeelle. Ja ei, mies ei voinut vahtia lasta silloin tällöin, ei pystynyt pitämään isyyslomaa, kun hänen töissä oli se tilanne että miltei kaikki olivat kipeinä tai muutoin sairauslomalla.
Mutta eipä esikoinen siitä mitenkään vahingoittunut että käytiin kävelyillä ja kavereiden luona. Neuvolassakin kehuttiin että hyvä vain että lähdetään liikkeelle heti kun olo tuntuu sille. Sanoi vielä että raitis ilma ja rakkaat ihmiset ovat hyviä torjunta-aineita synnytyksen jälkeiselle masennukselle.
tyttären kanssa seuraavana päivänä torilla, kun syntyi loppukesästä =)
ja hengissä ovat (nyt jo teinejä) ja kellään ei ole ollut edes korvatulehdusta, olisiko tuo osasyynä?
Minä olen kyllä alkanut liikkumaan kummankin kanssa ihan heti sairaalasta kotiuduttuamme (esikoisen jälkeen 5 vrk, kuopus 2 vrk), kesävauvoja kun ovat.
Kaupoissa, kavereilla, mummolassa jne.
Taisi kuopus käydä Särkänniemessäkin alle viikon ikäisenä, kun olimme esikoiselle luvanneet. Ja siinähän tuo mukana kulki.
Oli kesä, joten ulkoiltiin, käytiin kaupassa jne. Parin viikon ikäisenä lähdettiin mökille. Kylässä ei ihan pienenä taidettu käydä ihan siitä syystä, että kaikki halusivat tulla meille kylään katsomaan vauvaa.
Kuopuksen kanssa välteltiin kauppakeskuksia ja suuria yleisötapahtumia ensimmäisen kuukauden ajan lääkärin suosituksesta. Hän oli huonossa kunnossa syntyessään ja vastustuskyky oli heikentynyt. Normaalit ulkoilut, kauppareissut, esikoisen kerhoon viennit ym. hoidettiin hänenkin kanssaan heti, kun hän pääsi sairaalasta.
Eli muutaman päivän ikäisenä. En näe mitään syytä eristäytyä neljän seinän sisään. Toki pääasiassa vietetään rauhaisaa kotieloa mutta asioita ei jätetä hoitamatta tai ystäviä tapaamatta vaikka vauva onkin pieni. Kakkosen kanssa oltiin esim sukujuhlissa kun vauva oli 2 viikkoa vanha. Kantoliinassa tai sylissä on vauvaa pidetty eikä ole kierrätetty sylistä syliin, neljä lasta näin hoidettu.