Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko identtiset kaksoset mielestäsi hienommat kuin epäidenttiset kaksoset?

Vierailija
28.09.2011 |

Epäidenttiset kaksosethan ovat kuin kaksi tavallista sisarusta.

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
28.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

muutenkin arvostelen ja luokittelen koko ajan ihmisten perheitä ja lapsia. Kenellä on hienoin perhekokoonpano, kenellä huonoin

Vierailija
2/22 |
28.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että silleen

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
28.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sen jälkeen tavalliset kaksoset ja sitten vasta yksöset!

Vierailija
4/22 |
28.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on ihan spontaaneja

t. epäidenttisten kaksosten äiti, kelle on ihan sama, onko lapset toistensa kopioita vai ei

kiva on, että ovat tyttö ja poika

Vierailija
5/22 |
28.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kokisin.

Mutta eihän tuo arvoa, hienoutta, sano.

Vierailija
6/22 |
28.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sääli, etten itse ole saanut identtisiä kaksosia, tai kaksosia lainkaan.

Vierailija
7/22 |
28.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sekä serkullani että hyvällä ystävälläni on epäidenttiset poikakaksoset, vaikka kumpikaan ei ole käynyt lapsettomuushoidoissa.

että silleen

Vierailija
8/22 |
28.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

:-o

Vierailija
9/22 |
28.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

äidillä on kypsynyt enemmän kuin yksi munasolu. Tämä on siis äidin hedelmällisyydestä johtuvaa. Mutta mistä johtuu se, että hedelmöittynyt munasolu jakautuu kahtia ja tulee ne identtiset kaksoset. Onko tässä joku merkitys siittiöllä eli vaikkapa isän perimällä (esim. suvussa paljon kaksosia. Vai onko siinäkin äidin munasolussa jotain erityistä.

Vierailija
10/22 |
28.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epäidenttiset on Suomessa olleet aina yleisempiä kuin identtiset. Identtisiä on noin 1/3 kaksosista.

Japanissa taas identtiset on yleisemmät kuin epäidenttiset luonnonalkuisissa raskauksissa.

Suomessa muuten syntyi 1950-luvulla prosentuaalisesti yhtä paljon kaksosia kuin nykyäänkin (noin 1,5% raskauksista) koska äidit synnyttivät enemmän lapsia. Useat aiemmat raskaudet ja äitien korkea ikä lisää epäidenttisten määrää.

1970-luvulle tultaessa kaksosten osuus putosi noin 1 prosenttiin (pienet perheet ja synnytykset nuorena) josta se on hiljalleen taas noussut 1,5%:iin.

että silleen

Vierailija
11/22 |
28.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

äidin puolelta tulee, luulisin

Vierailija
12/22 |
28.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kysymys!

Kenen mielestä on hienoa olla identtinen kaksonen, kun päiväkodista alkaen heitä kohdellaan kuin kahta puolikasta: näyttää samalta, joten ajattelee, tuntee ja käyttäytyy samoin.

AP:lla ei ole kaksosia, ei voisi kysellä näin typeriä jos olisi.

Vierailija
13/22 |
28.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut tutkijat epäilevät että isän siittiössä voisi olla joku omainaisuus, joka aiheuttaisi munasolun jakautumisen. Mutta tätä ei ole voitu mitenkään vielä todistaa.

Tällä hetkellä ei siis ole varmaa tietoa mistä identtisyys johtuu. Hedelmöityshoidoissa mm. IVF identtisiä esiintyy enemmän kuin normaalialkuisissa raskausksissa.

äidillä on kypsynyt enemmän kuin yksi munasolu. Tämä on siis äidin hedelmällisyydestä johtuvaa. Mutta mistä johtuu se, että hedelmöittynyt munasolu jakautuu kahtia ja tulee ne identtiset kaksoset. Onko tässä joku merkitys siittiöllä eli vaikkapa isän perimällä (esim. suvussa paljon kaksosia. Vai onko siinäkin äidin munasolussa jotain erityistä.

Vierailija
14/22 |
28.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että epäidenttisinä eivät ole yhtä "aitoja" kaksosia kuin mitä identtiset ovat.

Tässä artikkelissa mainitaankin että kaksosten suhteen on kastijärjestelmä, jossa identtiset ovat ylempää kastia ja epäidenttiset alempaa kastia.

http://online.wsj.com/article/SB100014240531119041406045764960737049874…

kysymys!

Kenen mielestä on hienoa olla identtinen kaksonen, kun päiväkodista alkaen heitä kohdellaan kuin kahta puolikasta: näyttää samalta, joten ajattelee, tuntee ja käyttäytyy samoin.

AP:lla ei ole kaksosia, ei voisi kysellä näin typeriä jos olisi.

Vierailija
15/22 |
28.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mun kaksoset, tyttö ja poika ovat vaan samanikäisiä sisaruksia, eivät missään ihme kaksosuuskisassa!

kaikkea kanssa :)

Vierailija
16/22 |
28.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovat kuin yö ja päivä, vaikka samaa sukupuolta. Ovat kaksi sisarusta, jotka ovat sattuneet syntymään yhtä aikaa. Luonne ja ulkonäkö ovat aivan erilaiset. Silti heillä on se kuuluisa "yhteys" keskenään. Toki voisi olla ihan tavallisinakin sisaruksina kaiketi. Mutta koska ovat tosiaan ihan erilaiset, ihmiset puhuttelevat heitä omilla nimillään ei "kaksosina". Omat ystäväni ovat identtiset ja kärsivät varsinkin lapsena juuri tuosta, ettei heitä kohdeltu yksilöinä vaan aina "kaksosina". Hauskaa oli, kun jekuttivat opeja yms. Nykyään näyttävät hekin ihan erilaisilta. Mielestäni on lapsellista ajattelua vrt. pojat on parempia kuin tytöt pistää mitään paremmuusjärjestystä pystyyn.

Ai niin, ja mulla ainakin kypsyy useampi munasolu kerrallaan isoksi vrt. normaalisti on yks johtofollikkeli. Tämä tukisi sitä, että suvussamme on epäidenttisiä kaksosia useammassa sukupolvessa.

Vierailija
17/22 |
28.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitenköhän meidän tyttärille käy?

Vierailija
18/22 |
28.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En edes muista, että ovat kaksosia, samanikäiset tyttö ja poika vain. Se kaksosuus oli silloin tapetilla, kun olivat pieniä ja istuivat vielä rattaissa. Herättivät ihan törkeästi huomiota, olin ihan uupunut ja kaikki halusivat tulla juttelemaan minun kanssani :).

Se, että saa identtiset kaksoset on vielä isompi riski kuin ei-identtiset. Identtiset kaksoset kun jakavat kaiken, jo mahassa. Siis on yhteinen istukka ja kalvopussit jne.

Vierailija
19/22 |
28.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauvaiässä kaksosuus korostui ja ehkä vielä taaperovaiheessakin, mutta nyt en enää itse ajattele lapsiani kaksosina. Lapseni ovatkin aivan erilaisia ja kun ovat vielä eri sukupuolta, niin ei heitä ulkopuolisetkaan yleensä niputa yhdeksi paketiksi. Kaksosuudesta tuntuvat tekevän suurimman numeron ne, joilla niitä ei ole. Ihan normaalia lapsiperheen elämää meillä eletään, kun on vielä muitakin sisaruksia. Ensimmäiset vuodet olivat kyllä työläitä ja sitä ei todellakaan tajua muu kuin asian kokenut. En edes yritä selittää. Mutta tuo identtisten ihannointi on jotain outoa, sillä sellainen raskaus on riskiraskaus yleensä yhteisen istukan ja mahdollisesti sikiöpussin vuoksi. Itselleni oli ainakin helpotus, kun monikkoraskauteni oli se turvallisin: eri istukat eri kohdun seinämissä. Olen seurannut myös identtisten kaksosten odotusta, joka oli pelkkää huolta ja komplikaatioita raskausaikana.

En edes muista, että ovat kaksosia, samanikäiset tyttö ja poika vain. Se kaksosuus oli silloin tapetilla, kun olivat pieniä ja istuivat vielä rattaissa. Herättivät ihan törkeästi huomiota, olin ihan uupunut ja kaikki halusivat tulla juttelemaan minun kanssani :).

Se, että saa identtiset kaksoset on vielä isompi riski kuin ei-identtiset. Identtiset kaksoset kun jakavat kaiken, jo mahassa. Siis on yhteinen istukka ja kalvopussit jne.

Vierailija
20/22 |
28.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos joku saa kaksoset.

on ihan spontaaneja

t. epäidenttisten kaksosten äiti, kelle on ihan sama, onko lapset toistensa kopioita vai ei

kiva on, että ovat tyttö ja poika

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi kuusi