Miksi niin monelle on ihmetystä aiheuttavaa kun en vielä anna vauvalle kiinteitä?
Täysimetän 4kk ikäistä vauvaa, hän kasvaa hyvin. Ja myös nukkuu yönsä hyvin.
Nyt on alkanut jo pikkuhiljaa rassaamaan nämä ihmisten kommentit "pitäisi kyllä jo alkaa maistelemaan kiinteitä" ja "hyväähän ne kiinteät jo tekis".
Olen yrittänyt nätisti sanoa, että nykyisin suositellaan 6kk täysimetystä ja kiinteiden aikasempaa alotusta katotaan sitten yksilöllisesti. Ja itse katselen rauhassa mennäänkö 6kk asti rintamaidolla vai joko kohta alettaisiin maistelemaan. Tähän saan lähes aina kommentiksi, kyllä kannattaa alkaa jo maistelemaan.
Onko pelkällä rintamaiodolla kasvava vauva nykyaikana ihmetys?
Kommentit (25)
allergialääkärit suosittavat tuota 4 kk ikää. Jos ei perheessä ole allergioita, niin toisaalta voinee jatkaa vielä täysimetyksellä. Neuvolassa näet sitten viimeisimmät kasvukäyrät, että onko se kasvu edelleen pysynyt hyvänä.
allergialääkäritkään eivät voi poiketa virallisesta suosituksesta joka on edelleen 6kk, yksilöllisesti 4kk alkaen mutta ei missään tapauksessa aiemmin. Eikä suositus ole muuttumassa mihinkään. Se on todettu tutkimuksissa, että YLI 6kk täysimetys lisää allergiariskiä jonkinverran (ja myös ALLE 4kk aloitetut kiinteät).
allergialääkäritkään eivät voi poiketa virallisesta suosituksesta joka on edelleen 6kk, yksilöllisesti 4kk alkaen mutta ei missään tapauksessa aiemmin. Eikä suositus ole muuttumassa mihinkään. Se on todettu tutkimuksissa, että YLI 6kk täysimetys lisää allergiariskiä jonkinverran (ja myös ALLE 4kk aloitetut kiinteät).
Ei kyseessä ole mikään laki tai asetus, vaan suositus, josta voidaan poiketa tietyin perusteluin. Suositukset muuttuvat noin 10 vuoden välein. Nykyinen suositus on tullut joskus 2000-luvulla, joten veikkaisin, että tämä suositus menee kohta tarkasteluun. Ja voidaan sanoa, että tämä allergialääkäreiden suositus on tavallaan muutosta ennakoiva hiljainen signaali.
ehdottomasti pitää kiinni imetyksestä! Ihan liian aikasin nykyään aletaan tuputtamaan soseita rintaruokituille lapsille, jotka kasvavat oikein hyvin!
Me alotettiin kiinteät 5.5kk iässä, kun vauva oli selkeästi siihen valmis. Osasi istua hetken aikaa syöttiksessä ja oli ihan selvästi kiinnostunut ruuasta. Meillä ei mennyt kuin pari päivää siihen, että lapsi oppi nielemään ruokaa (käsittääkseni 4kk iässä harjoittelukausi on pitempi, koska nielemisrefleksi on vielä niin voimakas). Ja sitäpaitsi voidaan antaa nopeammassa tahdissa ruoka-aineita, eikä sitä tylsää "yksi-maku-viikossa"-soopaa :D
Eli imetä vaan, sitäpaitsi se on vauvalle parasta (vielä 1v. asti pääsääntöinen ravinnonlähde), halpaa, helppoa ja ihanaa läheisyyttä :)
keskosillehan aletaan antaa paljon aiemmin, vaikka luulis helposti että myöhemmin...
Yritä kestää. Meillä oli anopin kanssa aikoinaan taistelua veden juottamisesta. Kun janohan sillä on... niin kuin niin on jano, kun se vaan juo koko ajan eikä syö mitään...
Anna olla tai sano jotain "kyllä minä lapseni osaan hoitaa" tms. Turha niille on alkaa mitään opettamaan.
allergialääkärit suosittavat tuota 4 kk ikää. Jos ei perheessä ole allergioita, niin toisaalta voinee jatkaa vielä täysimetyksellä.
Nimenomaan jos perheessä ON allergioita, suositellaan jatkamaan täysimetyksellä 6kk ikään asti. :)
AP, mun esikoiseni kasvoi upeasti vajaa 6kk ikään saakka täysimetyksellä, ihmiset toki ihmetteli ja varsinkin sitä kun vauva oli sellainen hassu pullukka pienine läskimakkaroineen. ;) Nyt hän on hoikka ja eläväinen 10-vuotias. Kiinteät oli tosi hauska ja helppo aloittaa siinä vaiheessa kun lapsi jo istui tanakasti ja oli hirveän kiinnostunut ruuasta, katseli muiden syömistä ja aukoi itse suutaan.
Aika harva täysimettää tuonne 6kk asti, joten ehkä sen takia niitä kiinteitä aletaan tuputtamaan ja kyselemään niin innokkaasti kaikilta. Monia voi harmittaa jos oma imetys on menny mettään tai sitten vaan halu antaa jotain muutakin on niin kova. Onhan imetys sitovaa ja ei sovellu kaikille.
Itte oon täysimettäny molemmat 6kk asti, kun kerran maitoa riitti, hyvin kasvoivat ja oli niin helppoa. Hyvin ehdittiin kiinteitä sitten syödä ja maistuivat. Imetys vahtui kyllä sitten korvikkeeseen, kun ei rinta niin kiinnostanut.
Jokainen tyylillään ja omalle muksulle sopivimmin hoitaa lapsensa. Pääasia että voi hyvin ja kasvaa, oli ruokana maito, korvikkeet tai kiinteet :)
Viime vauvan aikana se oli vielä 4kk. Neuvolasta vasta kuulin että suositus on muuttunut.
Luulisin että monille on vaan jäänyt mieleen 4kk suositus, ja ennen pidettiin hirveän tärkeänä että vauva tottuu uusiin makuihin, ja niitä aletaan maistella.
antamaan kiinteitä jo 2kk-lähtien! Siis maistamaan jne... En tietenkään suostunut, koska olin jo päättänyt hoitaa lapseni luonnonmukaisesti ja vaihtoehtolääkinnällä tarpeen vaatiessa.
Noin puolivuotta annoin pelkkää rintamaitoa. Johan oli höpinää ammattilaisten suusta pitää antaa jo tässä vaiheessa sitä ja tätä. Sanoin heille et kunhan aikaa kuluu tekin joudutte suositteleen 6kk täysimetysaikaa JA niinhän siinä kävi!!!!
Oma lapseni on jo aikuinen ja terve! Että silleen! Ja hyvin on kerennyt maisteleen sitä ja tätä ja tuota:))
Kun lapsi kerran kasvaa hyvin ja on tyytyväinen, ei ole mitään kiirettä kiinteiden opetteluun. Täysimetän lastani ja aloitin kiinteiden opettelun 6kk iässä. Nyt kuukautta myöhemmin lapsi syö jo 3 soseruokaa päivässä mutta annokset ovat edelleen melko pieniä, joten maidolla hän taitaa kasvaa ;-). Samalla tavoin toimin edelleisenkin lapseni kanssa ja ihan normaali vesseli hänestä on kasvanut. Proteiinin saannin turvaamiseksi kiinteitä suositellaan äidinmaidon lisäksi viimeistään 6kk iästä lähtien, pullomaidolla elävillä jo aikaisemmin. Luota itseesi äitinä. Ympäristön vinkkejä kannattaa toki kuunnella mutta valita niistä käyttöön vain ne jotka itselle sopivat. Onnea imetykselle.
meillä on 2 kpl 7 kk täysimetettyä ja 1 kpl 6 kk täysimetetty lapsi.
t. laiska äiti
Neuvolassa näet sitten viimeisimmät kasvukäyrät, että onko se kasvu edelleen pysynyt hyvänä.
Paino noussut lähes kilon kuukaudessa. Terveeksi ja tyytyväiseksi vauvaksi sanoivat. Eikä ole kuulemma kiirettä kiinteiden aloituksella, ihan oman vaiston mukaan kehoittivat jatkamaan. Lääkäri ja terkkari siis. Jatkan siis imetystä (taidan olla myös laiska äiti).
ap
Ensimmäistä täysimetin vain 4kk. Silloin oli se suosituksena.
Kun toinen syntyi kaksi vuotta myöhemmin oli suositus 6kk täysimetystä. Niin tein ja painostusta tuli jopa neuvolasta kiinteiden aloituksesta. Koska lapsi oli niin iso. Sanoi että suositus on käsittääkseni 6kk täysimetystä ja koska vauvani on isoksi imetyksellä kasvanut niin eiköhän se tarkoita nimenomaan että maito riittää. Neuvolakorttiin kuitenkin kirjoitti että aloitetaan kiinteät?! No en aloittanut.
Kolmatta aion täysimettää myös 6kk, ellei mitään ihmeellistä satu.
Siitä WHO:n 6kk suosituksesta että Suomessakin on alettu suositella täysimetystä puolen vuoden ajan...? Yksilöllistähän se on, että riittääkö se maito vauvan tarpeisiin ja jaksaako ja pystyykö äiti imettämään...
Esikoinen oli osittaisimetyksellä 4 kk ikään, jolloin alettiin maistattamaan soseita. Kuopus on nyt täysimetyksellä ollut pari kuukautta ja kasvaa hyvin... Eli katsellaan milloin pitäis soseita antaa, sitten kun tarvis on.
Nämä jutut on vain niitä small talking-puheita, mitä jutellaan toisten äitien kans kun ei jaksa paneutua asiaan.
Olen kai itsekin monesti saattanut sanoa sellaisia asioita, mistä toiveikas mamma vetää herneet nenään, että nyt se arvostelee minua. Esim. joku on perhekerhossa puhunut, että ei ole vielä antanut kiinteitä. Ei ihan viitsi hiljaa olla niin on saattanut mutista, että ehkä niitä kohta kannattaa kokeilla. Tai saattanut sanoa, että ei kiirettä tms
Tästä sitten ylireagoiva äiti kiihtyy, että nyt ne pakottaa mua antaan kiinteitä. TAI NYT NE arvostelee mua kun haluaisin antaa kiinteitä.
Itse asiassa kun ketään ei oikeasti kiinnosta, miten kakaraasi syötätä.-
Nyt on alkanut jo pikkuhiljaa rassaamaan nämä ihmisten kommentit "pitäisi kyllä jo alkaa maistelemaan kiinteitä" ja "hyväähän ne kiinteät jo tekis".
Olen yrittänyt nätisti sanoa, että nykyisin suositellaan 6kk täysimetystä ja kiinteiden aikasempaa alotusta katotaan sitten yksilöllisesti. Ja itse katselen rauhassa mennäänkö 6kk asti rintamaidolla vai joko kohta alettaisiin maistelemaan. Tähän saan lähes aina kommentiksi, kyllä kannattaa alkaa jo maistelemaan.
ja suositellaan, ettei pidettäisi kovin tiukkaa diettiä varmuuden vuoksi vaan siedätettäisiin vauvaa. Lisäksi aloitettaisiin kiinteät aiemmin.
t. kolmen allergisen ja astmaatikon äiti
ps. jo vuonna 2002 oli allergia-ja astmaliiton lehdessä tästä asiasta ja nykyinen suuntaus on koko ajan menossa tähän suositukseen,.
allergialääkärit suosittavat tuota 4 kk ikää. Jos ei perheessä ole allergioita, niin toisaalta voinee jatkaa vielä täysimetyksellä.
Nimenomaan jos perheessä ON allergioita, suositellaan jatkamaan täysimetyksellä 6kk ikään asti. :)
AP, mun esikoiseni kasvoi upeasti vajaa 6kk ikään saakka täysimetyksellä, ihmiset toki ihmetteli ja varsinkin sitä kun vauva oli sellainen hassu pullukka pienine läskimakkaroineen. ;) Nyt hän on hoikka ja eläväinen 10-vuotias. Kiinteät oli tosi hauska ja helppo aloittaa siinä vaiheessa kun lapsi jo istui tanakasti ja oli hirveän kiinnostunut ruuasta, katseli muiden syömistä ja aukoi itse suutaan.
suositusta on taas muutettu? 2009 neuvolan suositus oli aloittaa kiinteät 4kk jälkeen, syynä allergiariskin kasvu mitä myöhemmin aloitetaan.
Maitoakin luovuttanut.
Lapseni on kasvaneet hyvin joten pystytkö ymmärtämään meidän perhettä kun maistattelu on alettu jo 3 kk ikäsille?
Siis ihan kamalaa, vai?
Minua ei kiinnosta sinun imettämisesi tai valinnat mitä kiinteää annat ja milloin. On alkanut jokseenkin rassaamaan tällänen besservisseröinti: jos imetät niin siinähän imetät.
Minä olen maistatellut vauvojani pikkusesta lähtien ja se on meidän valinta vaikka sitä maitoa tuli muittenkin tarpeisiin.
Ei jaksa. Hanki elämä!
No osa kysyjistä on ollut ihan lapsettomia tai PALJON vanhempia ihmisiä. Ja en ole mitään herneitä aiheesta vetänyt nenään, enkä ole edes itse keskustelua aiheesta alottanut. Ja perhekerhossakaan en ole käynyt koskaan =) Ihan minulta on oma aloitteisesti nämä ihmiset kysyneet että jokos opettelette kiinteitä.
Ja ihan itsemielessäni olen sitten ihmetellyt että miksi se on kummallista että meillä ei kiinteitä vielä anneta.
Ja allergioihin, meillä ei onneksi suvussa esiinny alergioita missään määrin. Toivottavasti lapsemmekin niiltä säästyisi.
Nämä jutut on vain niitä small talking-puheita, mitä jutellaan toisten äitien kans kun ei jaksa paneutua asiaan.
Olen kai itsekin monesti saattanut sanoa sellaisia asioita, mistä toiveikas mamma vetää herneet nenään, että nyt se arvostelee minua. Esim. joku on perhekerhossa puhunut, että ei ole vielä antanut kiinteitä. Ei ihan viitsi hiljaa olla niin on saattanut mutista, että ehkä niitä kohta kannattaa kokeilla. Tai saattanut sanoa, että ei kiirettä tms
Tästä sitten ylireagoiva äiti kiihtyy, että nyt ne pakottaa mua antaan kiinteitä. TAI NYT NE arvostelee mua kun haluaisin antaa kiinteitä.
Itse asiassa kun ketään ei oikeasti kiinnosta, miten kakaraasi syötätä.-
ap
Maitoakin luovuttanut.
Lapseni on kasvaneet hyvin joten pystytkö ymmärtämään meidän perhettä kun maistattelu on alettu jo 3 kk ikäsille?
Siis ihan kamalaa, vai?
Minua ei kiinnosta sinun imettämisesi tai valinnat mitä kiinteää annat ja milloin. On alkanut jokseenkin rassaamaan tällänen besservisseröinti: jos imetät niin siinähän imetät.
Minä olen maistatellut vauvojani pikkusesta lähtien ja se on meidän valinta vaikka sitä maitoa tuli muittenkin tarpeisiin.
Ei jaksa. Hanki elämä!
allergialääkärit suosittavat tuota 4 kk ikää. Jos ei perheessä ole allergioita, niin toisaalta voinee jatkaa vielä täysimetyksellä. Neuvolassa näet sitten viimeisimmät kasvukäyrät, että onko se kasvu edelleen pysynyt hyvänä.