Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ihan tosissaanko pidätte lapsianne nälässä, jotteivat ne lihoisi?

Vierailija
26.09.2011 |

Hirveää lukea sellaisia viestejä keskusteluista :(

Jos lapsi lihoo, pitäisi varmistua siitä saako hän antaa riittävästi proteiinia ja rasvaa. Ne pitävät kylläisenä, ja niistä lapsi saa välttämättömiä rakennusaineita kasvuunsa. (Kasvavat aivot tarvitsevat rasvaa).

Lasten ruoka ei saa olla vähärasvaista!

Riisin, pastan, perunan määrää voi vähentää ja antaa niiden tilalla kasviksia.

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
26.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka toisaalta kun katsoo tuota tv:n lapsimalliohjelmaa, vanhemmat kasvattavat tyttärensä ihan kieroon:((

Juuri niin, ruuan laatu on tärkeää, jos syöttää lapsilleen hiilaritransrasvamössöä laiskuuttaan, ei siitä lasta pidä rankaista.

Vierailija
2/13 |
26.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräästä keskustelusta:

"Meillä samanlainen syömäri. Tai siis söisi noin paljon, jos itse saisi päättää. Ja rajoitetaan todellakin. Pian täyttää 5v, iltapalalla saa vain yhden banaanin TAI yhden leivän TAI vastaavaa. Melkein aina pyytää lisää, mutta hyvin pärjää tuollakin määrällä."

"...mun 4-vuotias poika 18,5kg ja syö ehkä puolet tuosta ruokamäärästä.

Söisi enemmänkin, mutta en anna. Nyt menee +10 käyrällä"

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
26.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tuon 4-vuotiaan +10 käyräläisen äiti.

Onko lapsi sinusta nälissään, jos on terkankin mukaan 2kg ylipainoa ja syö kuitenkin kunnon annoksia ruokaa??

Samainen lapsi liikkuu paljon, syö mielellään runsaasti kasviksia (eikä pelkästään niitä hedelmiä), välipala on AINA lanttua/porkkanaa tms. ja on terve kuin pukki. Syömishimoinen on, ihan kuten minäkin hänen iässään. Ajan myötä katosi.

Vierailija
4/13 |
26.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos lapsi ylipainoinen, niin varmaankin... Helpompi siihen ylipainoon on vaikuttaa ennen kuin se lapsi on todella pullea.

Nuo pulleat muksut ovat usein ns. pohjattomia kaivoja eli jatkuvasti "nälkäisiä" vaikka kuinka paljon sitä ruokaa saisivatkin - eli vanhempien on pakko sitä rajaa johonkin vetää.

Vierailija
5/13 |
26.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mistä se johtuu?

Ylipaino on aina oire jostain.

Annatte vääränlaista ravintoa lapselle. Sellaista joka vain ruokkii syömishimoa.

Vierailija
6/13 |
27.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

näitä karppihörhöjä... :)

Vierailija
7/13 |
27.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö nää karppaajat jätä edes lapsia rauhaan?????Ällöttävä AP.

Vierailija
8/13 |
27.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jostakin muusta. Yleensä se on sitä, että he eivät ole kokeneet että heitä on kuunneltu, heidän mielipiteitään olisi arvostettu. Joku latistaa, määrää.

Yleensä tämä lähtee kotoa.

Vierailija
9/13 |
27.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten ylipäänsä lapsen nälänhallinta voi noin pienenä olla noin hukassa? Onko kyseessä jokin fysiologinen häiriö tai muu vastaava? Siis kyllä jossain on pakko olla vikaa jos lapsi mättää ihan tavallista ruokaa naamariinsa niin että meinaa haljeta (no, toki silloinkin jos mättää herkkuja, mutta se kai on jotenkin paremmin järkeenkäypää).

Ja en ole mikään karppiuskovainen tai ylipäätään mikään karppausfanaatikko.

Voisko joku linkittää tohon ap:n siteeraamaan keskusteluun?

Vierailija
10/13 |
27.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta joillakin lapsilla syömistä on meidän perheessäkin pitänyt rajoittaa. Taipumus lihoa on toisilla suurempi. Suvussa on geneettistä taipumusta lihomiseen. Myös rauhallinen luonne ja vähäinen liikkuminen muuten kuin liikuntatilanteissa vähentää ravinnontarvetta verrattuna eloisan vilkkaasti elehtiviin ja liikkuviin. Nämä asiat näkyvät ihan meidän yhden perheen otannassammekin. Tytär ei vain voi eikä ole koskaan voinut syödä yhtä paljon kuin veljensä. Leikki-ikäisenä hän oli pullukka, mutta sitten opettelimme siihen, ettei lisää juurikaan oteta ja herkkuja rajoitetaan kovastikin. Nyt tytär on kaunis ja terve, edelleen rauhallinen lukiolainen. Koskaan hän ei voi syödä yhtä paljon kuin jotkut.

Vierailija
11/13 |
27.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja makeanhimo on valtava. Yksi lapsistani on samanlainen. kaksi muuta taas ihan erilaisia- olleet pienestä saakka, eli perintötekijät kyllä todellakin vaikuttavat. MUtta; itse olen aikanaan laihduttanut paljon- ja painonhalllinnan salaisuus ei ole siinä että nälkäistä rajoitetaan, vaan oikeasssa ravinnossa; pitää olla paljon proteiineja ja vähän hiilaqreita. En todellakaan ole mikään karppaaja, vaan tiedän että jos syön paljon leipää tms mulla on koko ajan nälkä ja lihoan hyvin helposti, on makeanhimoa ja painonhallinta vaikeaa. OIkealla ravinnolla ei ole makeanhimoa eikä nälkää. Luulenpa että te joilla on jatkuvasti nälkäinen lapsi tarjoatte heille sopimatonta ruokaa. Eihän kasvavan lapsen nälkä millään lantulla lähde!!! Hyvää rasvaa ja kunnon proteiinia (ja lapset tarvitsevat kyllä myös paljon hyviä hiilareita) ja säännölliset ruokatavat, sillä lähtee. Aikuisen salaatinpuperrus ei todellakaan sovi lapselle- vaikka tietysti lapsellekin pitää vihanneksia antaa. Ja herkuissa sitten kuuluukin rajoittaa.

Vierailija
12/13 |
27.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja makeanhimo on valtava. Yksi lapsistani on samanlainen. kaksi muuta taas ihan erilaisia- olleet pienestä saakka, eli perintötekijät kyllä todellakin vaikuttavat. MUtta; itse olen aikanaan laihduttanut paljon- ja painonhalllinnan salaisuus ei ole siinä että nälkäistä rajoitetaan, vaan oikeasssa ravinnossa; pitää olla paljon proteiineja ja vähän hiilaqreita. En todellakaan ole mikään karppaaja, vaan tiedän että jos syön paljon leipää tms mulla on koko ajan nälkä ja lihoan hyvin helposti, on makeanhimoa ja painonhallinta vaikeaa. OIkealla ravinnolla ei ole makeanhimoa eikä nälkää. Luulenpa että te joilla on jatkuvasti nälkäinen lapsi tarjoatte heille sopimatonta ruokaa. Eihän kasvavan lapsen nälkä millään lantulla lähde!!! Hyvää rasvaa ja kunnon proteiinia (ja lapset tarvitsevat kyllä myös paljon hyviä hiilareita) ja säännölliset ruokatavat, sillä lähtee. Aikuisen salaatinpuperrus ei todellakaan sovi lapselle- vaikka tietysti lapsellekin pitää vihanneksia antaa. Ja herkuissa sitten kuuluukin rajoittaa.

aivan samaa mieltä.

Oikeanlaisella ravinnolla lapsella ei ole makeanhimoa ja jatkuvaa pohjatonta nälkää.

Kunpa monet lasten vanhemmat ymmärtäisivät, että ei ole kyse mistään karppihörhöilystä.

Lapsen nälkä on viesti siitä, että kaikki ravitsemustarpeet eivät tulleet tyydytettyä. Kyse on ihan normaalista fysiologisesta tapahtumasarjasta.

Kokeilkaa antaa nälkäisille lapsillenne kunnolla täyttävää oikeaa ruokaa, veikkanpa että lapset osaavat aivan itse rajoittaa syömisensä määrän oikella tasolle, ja solakoituvat kuin itsestään.

Oikealla ruualla en tarkoita margariinia, rasvatonta maitoa, ym. kevyttuotteita.

Ap

Vierailija
13/13 |
27.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi kurjaa jos pitää nälässä. Meillä lapsella on ylimääräistä rasvaa, mutta en pidä häntä silti nälässä. Hänelle onneksi kelpaa välipalaksi omena, porkkana tai purkki ananasta. Ruokavaliota myös seuraan että proteiinia tulee riittävästi (veikkaan että 90% lapsista syö liian vähän proteiinia) ja lisään ruokaan usein raejuustoa, leivän päälle siivutettua kananmunaa tai paksu kerros leikkeleitä, välipalaksi rahkaa jne.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan viisi