Kuinka raskas jumppa on BodyPump?
Kaveri yrittää houkutella mukaansa pumppiin ja väittää, ettei se ole mikään kovin raskas jumppa. Toisaalta olen taas kuullut ihan päinvastaista - ei ehkä aerobicin verrattava aerobisesti, mutta todella rankka lihaksille. Kaveri nyt on tuollainen ikänsä paljon liikkunut, joten ihan sokeasti en hänen mielipiteeseensä uskalla luottaa.
Eli pärjääkö pumpissa tälläinen kohtalaisesti liikkuva ihminen (salitreeniä 3 kertaa viikossa ja jokunen hölkkälenkki (maks 5 km) seuraksi)? Ja mitä pitäisi ottaa huomioon, jos sinne tunnille päädyn?
Kommentit (19)
Miten pitkiä sarjoja tuossa tehdään? Paljonko tanko painaa? Olen tottunut tekemään tavallista voimatreeniä, esim. takakyykkyä, mavea, penkkiä jne. 5-10 toiston sarjoja, tietäisi vähän mitä odottaa, jos tuonne innostuisi menemään.
[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 13:51"]
Miten pitkiä sarjoja tuossa tehdään? Paljonko tanko painaa? Olen tottunut tekemään tavallista voimatreeniä, esim. takakyykkyä, mavea, penkkiä jne. 5-10 toiston sarjoja, tietäisi vähän mitä odottaa, jos tuonne innostuisi menemään.
[/quote]
Mä olen vuosien ajan tehnyt kovaa salitreeniä isoilla painoilla ja 8-10 toiston sarjoilla. Käyn pumpissa ehkä kerran viikkoon. Sarjat on todella pitkiä, eli siis esim jalkabiisi on kokonaan kyykkyjä koko biisin ajan, toki erilaisilla tempoilla ja välillä on pitoja ym. Mutta siis yksi lihasryhmä/biisi ja sitä tehdään sitten sen koko biisin ajan. Painoja joutuu siis pudottamaan reippaasti alkuun jos ei ole tottunut tekemään kestävyystyyppistä lihastreeniä.
Menin huonokuntoisena. Ei ollut liian rankka. Laitoin vielä isohkot painot. Ainoastaan, että lihakset oli todella kipeät seuraavina päivinä. Mutta sä sentää käyt salilla, itse en taas käynyt.
No eiköhän tuo ole sulle ja muille vähänkin kovempaa treenaaville ihan naurettavaa pelleilyä...Ehkä kevyen viikon treenistä menisi?
[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 13:56"]
[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 13:51"]
[/quote]
Mä olen vuosien ajan tehnyt kovaa salitreeniä isoilla painoilla ja 8-10 toiston sarjoilla. Käyn pumpissa ehkä kerran viikkoon. Sarjat on todella pitkiä, eli siis esim jalkabiisi on kokonaan kyykkyjä koko biisin ajan, toki erilaisilla tempoilla ja välillä on pitoja ym. Mutta siis yksi lihasryhmä/biisi ja sitä tehdään sitten sen koko biisin ajan. Painoja joutuu siis pudottamaan reippaasti alkuun jos ei ole tottunut tekemään kestävyystyyppistä lihastreeniä.
[/quote]
Ja lisään että se tankohan ei paina mitään, sen nostaa pikkurillillä. Ei myöskään lukot.
[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 13:58"]No eiköhän tuo ole sulle ja muille vähänkin kovempaa treenaaville ihan naurettavaa pelleilyä...Ehkä kevyen viikon treenistä menisi?
[/quote]
Anytime, baby, anytime. .. ;)
[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 13:58"]
No eiköhän tuo ole sulle ja muille vähänkin kovempaa treenaaville ihan naurettavaa pelleilyä...Ehkä kevyen viikon treenistä menisi?
[/quote]
Laitahan kunnon painot tankoon ja tee liikkeet just eikä melkein, niin että hiki lentää. Siitä on kevyt viikko kaukana.
[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 13:48"]
aika paljon saa ite vaikutettua just noilla painoilla. Alussa sai kyllä olla tarkka että teki jutut teknisesti oikein, t polvivammanen jota kovasti jännitti että kestääkö.. Olin myös ihan rapakunnossa pitkän sairasloman takia kun ekaa kertaa alottelin ja hyvin siitä selvis :)
oon käyny fressillä ja tykänny kyllä kovasti http://www.fressi.fi/palvelut/ryhmaliikuntapalvelut/bodypump/
[/quote]
Mainostaja on hyvä ja kertoo vaikka ohimennen paljon maksaisi tällainen yksi bodypump. Minä voin kertoa. Ilma sitoutumista yksi bodypump-tunti Fressillä maksaa 16 euroa.
Haha, naurattaa joskus ne salilla käyneet miehet kun lataavat tankoon saman verran painoja kuin ohjaajalla ja sitten alkaa puolessavälissä biisiä tekniikka pettää ja aina ei pääse edes loppuun. Siis saliharjoittelua toki tarvitaan, mutta siitä ei aina ole apua tuohon kestävyysreeniin.
aloittanut Pumpin ihan nollakuntoisena, eikä ollut liian raskas. Painot kannattaa aluksi laittaa ihan minimit, vain se kevyin pikkupaino molempiin päihin. Vasta kun on käynyt pari kertaa, alkaa sit lisäilemään painoja sen mukaan, mikä tuntuu hyvältä. Aluksi voi tehdä jopa ilman painoja pelkällä kepillä, jos kehtaa. Tekniikka pitää oppia oikein, ja liian isoilla painoilla liikkeet menee helposti väärin ja silloin varmasti on raskasta.
Rohkeasti vain mukaan, ja etenet sit ihan oman kehosi ja omien tuntemustesi mukaan.
mutta voit itse valita ne kevyemmät painot, joilla teet. Ja jalkalihas treenissä voi heittää painot pois kokonaan. Jokainen menee oman lihaskunnon mukaan! Tsemppiä.
älyttömän rankka. Kylmiltään. Jos on hyvä kunto niin jaksaa paremmin. Tietenkin riippuu kui hyvin tekee. Mutta juuri tänään näin reilusti raskaana olevan (varmaan 6-7 kk!!!) menevän nimenomaan Bodypumppiin
mutta voit itse valita ne kevyemmät painot, joilla teet. Ja jalkalihas treenissä voi heittää painot pois kokonaan. Jokainen menee oman lihaskunnon mukaan! Tsemppiä.
ne tietyt jalkalihasliikkeet mäkin teen ilman painoja edelleen.
T: 2
miten raskailla painoilla tekee. Ekan kerran jälkeen tulee lihakset kipeiksi jälkikäteen mutta jos käyt säännöllisesti edes kerran viikossa niin ei tule mitään jälkikipuja.
Mielestäni hauskempaa kuin normaalit ns. jumpat. Pumpissa olen käynyt jo lähes 10 v. En liiku muuten kuin vähän kävelen eli ei Pumpissa tarvitse olla huippukuntonen
aloittelijan pitää vain olla tarkka kyykyissä, ettei turhaan loukkaa polviaan (kun ei ole vielä reisilihakset kehittyneet) eli pienet kyykyt riittää, kun opettelee tekniikkaa
minimipainoilla lähet vaan liikkeelle. Ja tarkasti kuuntelet mitä ohjaaja sanoo. Esim. selkäsuorana ja napaa sisään, ettet hajota paikkoja. Polvien kulmat kannattaa kans ottaa tosissaan.
Ekan kerran jälkeen voit olla kovinkin tukossa (jalat kipeet), mutta parin viikon aikana. Siis oikeesti 2 viikkoaki voi riittää huomaat, että lihakset tottuu.
Älä kuitenkaan mee siihen lankaan, et jos ekalla tunnilla kaverin painot tuntuu ihan ok:lta niin vetelet niillä. Sillä tyylillä mieheni, joka suht. kovassa kunnossa sai äitinsä painoilla ittensä tosi jumiin. Eli siis ekalla kerralla saakin tuntua löysältä. Mutta jos tuntuu tiukalta omalla painolla, niin ei sekään haittaa. Helposti vaan siis tottumattomat lihakset voi antaa harhan, että ei tunnu missään.
Sanoisin, että ok painot on 1-2kg per pää käsiä tehdessä ja 2,5-5kg per pää selkään ja isoihin lihaksiin. Jos siis on ihan normi liikkuvainen ihminen.
Eikä kannata hävetä yhtään pieniä painoja. Hetken kun käyt niin huomaat, että moni tekee isoilla painoilla ihan päin honkia, joten tosiaan panosta ensin siihen, että opit liikkeet.
niin pärjäät bodypumpissa varmasti. Liikkeet ovat samanlaisia kuin mitä salilla tehdään vapailla painoilla (esim. penkkipunnerrus, kyykky, jalkakyykky, pystypunnerrus, soutu, suorin jaloin maastaveto - jostain syystä sitä sanotaan tosin pumpissa maastavedoksi jne.) Huomaa vain, että sarjat ovat tosi pitkiä (useita kymmeniä toistoja), joten valitse selvästi kevyemmät painot kuin salilla. Ei sinun tarvitse kuitenkaan tyytyä kilon painoihin molemmissa päissä, jos sinulla on jo pitkä kokemus salilta.
Hei, jos haluat olla mukana vaikuttamassa uusien palveluiden ja innovaatioiden kehittämiseen, vastaa viestin lopussa olevaan kyselyyn. Kysely on osa Metropolia ammattikorkeakoulun, hyvinvointiteknologian insinöörityötä ja sen avulla pyritään selvittämään ihmisten ajatuksia ja kokemuksia ryhmäliikuntaan liittyen.
Vain noin 3 minuuttia kestävä kysely tehdään nimettömänä, eikä yksittäisiä vastauksia julkaista sellaisenaan kolmansille osapuolille.
Siirry kyselyyn tästä linkistä https://docs.google.com/forms/d/e/1...9Wpv_7rH68w18rdE6mOoHNIQ/viewform…
aika paljon saa ite vaikutettua just noilla painoilla. Alussa sai kyllä olla tarkka että teki jutut teknisesti oikein, t polvivammanen jota kovasti jännitti että kestääkö.. Olin myös ihan rapakunnossa pitkän sairasloman takia kun ekaa kertaa alottelin ja hyvin siitä selvis :)
oon käyny fressillä ja tykänny kyllä kovasti http://www.fressi.fi/palvelut/ryhmaliikuntapalvelut/bodypump/