3,5v jääkiekkopeliin
Tervehdys!
Ajattelin nyt kysyä muidenkin äitien mielipidettä seuraavaan asiaan. Isi tahtois viedä meidän 3,5 vuotiaan tytön illalla jääkiekkopeliin. Itse en todellakaan ole ajatuksesta innostunut, mistä isäntä hermostui kun aina torppaan hänen ideansa. Tapana kun hänellä on tehdä isojen lasten asioita pienillä lapsilla... Mä en kerta kaikkiaan näe mitään järkeä viedä pientä tyttöämme halliin katsomaan jotain peliä, mistä hän ei edes ymmärrä mitään. Aika käy ihan varmasti pitkäksi ja kun tyttö on muutenkin arka, saattaa koko tilaisuus olla pelottava. Meinasi ensin lähteä yksin meidän molempien lapsien kanssa (2v), minkä sit kyllä tyrmäsin ihan heti alkuunsa. Lätkää meidän perheessä ei juurikaan seurata ja nyt isäntä haluaa mennä kaverin kutsusta ja varmaan samalla korvata aikaa lapselle. Kyse ei ole siitä ettenkö haluis että isi tekee kahdestaan asioita tytön kanssa, vaan siitä että mua ihan sydämestä korpee kun ajattelen mun pikuttyöä 2,5 tuntia seisoskelemssa siellä ihmismassan ja huudon keskellä.
Sanokaa nyt tekin mielipiteenne asiaan.. Olenko vaan turhan niuho?
Kahden äitee
Kommentit (26)
Kyllä meillä on lapset käyneet peleissä jo ihan pieninä. Loppuun myytyyn ruuhkapeliin ei kannatta pienten kanssa mennä, mutta kun ottaa paikat vähän tyhjemmästä katsomon osasta toimii homma ihan hyvin. Osan pelistä lapset seuraavat ihan innolla, mutta tylsemmissä kohdissa syövät eväitä ja leikkivät pienillä leluillaan. Tarvittaessahan lapsen kanssa voisi mennä välillä vaikka käytävään kävelemään ja palata sitten taas pelin pariin.
lähdössä jääkiekkopeliin isänsä kanssa, innolla jo odottaa. On jo muutaman vuoden käynyt peleissä, en muista minkä ikäisenä oli ekaa kertaa. 4-vuotiaana pelasi jo itsekin.
Pikkusisko, nyt 4v, on ollut peleissä viime talvena, n. 3.5-vuotiaana. Ihan hyvin oli mennyt, mutta ei häntä peli samalla tavalla kiinnosta, joten tuskin lähtee tänään.
Kuten moni tuossa jo sanoikin, niin anna mennä vaan, ellei miehesi ole ihan toivoton lasten kanssa. Lapsi saattaa tykätäkin tai sitten miehesi huomaa, että kannattaa odottaa muutama vuosi. Tuo on niin lapsikohtaista, miten viihtyy. Meillä ei isompi lapsi 9v erityisemmin peleistä välitä, joten lähtee mukaan vain harvoin. Minusta tuossa täytyy kuunnella lasta eikä raahata peliin puoliväkisin.
Meillä 1,5-vuotias tyttö rakastaa jääkiekkoa, oli ihan innoissaan kun päästiin pariin ensimmäiseen kotijoukkueen matsiin SM-liigan alettua. Tosin tytöllä on kuulosuojaimet, joten ainakin siinä suhteessa ollaan niuhoja. :D Mutta hyvin on tyttö jaksanut koko pelin ajan olla, välillä ollaan keskitytty muuhun (esim. sylissä ollessaan tyttö keskittyy äitiin tai kannustusviireihin). Ruoka-aika on ollut ensimmäisellä erätauolla, jolloin nälkäkään ei ole yllättänyt.
Pitäisikö lapsesi itse pelistä? Jos tykkäisi, ei ongelmaa ole! Se on isän ja lapsen yhteistä aikaa. Väkisin tuon ikäistä lasta on kuitenkin turha viedä mihinkään, sitten voi keksiä jotain muuta.
tällä kaudella on jaksanut istua koko pelin seuraten ja kannustaen ja erätauolla sitten kävellään. Viime kausi meni vielä ettei jaksanut istua vaikka laji kovasti kiinnostikin silloin, kun kotona aina seurataan ja isoveli pelaa.
Mutta lapset on tässäkin niin erilaisia, toiset jaksaa keskittyä ja toiset ei.
En mä silti lähtis torppaamaan ideaa lapsen viemisestä hallille. Anna viedä, siinäpä sitten miehes näkee miten meni että viekö jatkossa vai odottaako vielä muutaman vuoden. Ja muista että onhan lapsi isänsäkin lapsi, ei vain sun...
NO sinne nyt sitten lähtivät. Täytyykin tulla sit kertomaan kuinka kävi. SM-liiga peli kyseessä ja oletan että aika hyvät paikat (kaverin järjestämät), siis matsin katselun kannalta, ei niinkään tytön, jolla siis se sylipaika. Isi otti namipussin mukaan, tuskin mitään muuta "viihdykettä". Mut eiköhän sen sitten joskus puoli kympiltä näe millä mielin tyttö tulee kotiin. (ei tainnut kyllä reppana tietää mihin joutui...). Meillä siis ei tyttö todellakaan ole osoittanut mitään mieleniintoa lätkää kohtaan, ainakaan niihin MM-peleihin mitä meidän talossa lähinnä tv:stä seurattu. No, onneks ei sentään poikaa lähtenyt mukanaa viemään ja mä saan viettää mussukkani kanssa rauhallista koti-iltaa.. Kiitos ihan kaikille vastauksista, kerron sitten kuinka kävi!!
Kahden äitee
Tulivat kotiin ennen aikojaan. Kuulemma huono peli..=). Tyttö osas sen verran kertoa, et oli syöty karkkia, sipsiä ja juotu limua. Kentällä kuulemma oli tapeltu (joku käsirysy), siellä oli muutama pelaaja jotka vaan seisos isot housut jalassa (maalivahdit), valkopaitasilla ei ollut ollenkaan keppejä (tuomarit), ei ollut oikeastaan ollenkaan lapsia, eikä yhtään leluja. Ja oli pelottavaa, mut en tiedä oliko sit hallissa pelottavaa vai kotiin lähdettäessä, kun oli tullut pimeää ja autossakaan kuulemma nähnyt yhtään mitään. Aamiaispöydässä isäntä paljasti et toisessa erässä tyttö oli alkanut kysymään, et koska lähdetään kotiin. Onneks mentiin tytön ehdoilla ja lähtivät sit erätauolla kotiin. Sääliks kyllä käy isännän kaveria, kun menivät kaikki samalla kyydilä ja häneltäkin siis jäi peli kesken. Mut saipahan isäntä pitää päänsä, tuskin toista kertaa muutamaan vuoteen ehdottaa.. =)
Muakin, ihan aikuista ihmistä, joskus häiritsee kun matsissa kirotaan ja karjutaan koko matsi. Jotkut tuntuu tulevan ihan sitä varten paikalle. En haluaisi viedä mun lasta kuuntelemaan sellaista menoa. Joskus taas on ollu sellasia matseja ja vierustovereita, että ihan hyvin ois voinu olla lapsi mukana.
(nyt 6v)aloitti peleissä käynnin.Kyllä olisin vienyt jo aiemminkin. Paljon riippuu mikä peli on kyseessä.Meidän peleissä on runsaasti tilaa istua/seistä ja touhuta.Lapsi ottaa mukaan omia eväitä ja autoja. Katsoo välillä peliä ja välillä leikkii. Seisomapaikoilla ei aina seistä ja ne on huomattu parhaimmiksi paikoiksi lapsen kanssa. Takariviin istumaan ja leikki tilaa on vaikka kuinka. Ruuhkapeleihin ei olla otettu lasta mukaan. Silloin ahdistaa itsekkin niihin mennä kun porukkaa on ihan liikaa ja kalja virtaa! ne ei ole mukavia
Äiti
Lätkämatsissa, esikoinen taisi olla hieman vanhempi, mutta tää kakkonen on niin innostunut urheilusta ja todellakin katsoi koko matsin. Toki söi myös popcornia;) ekalla kerralla, kun miehellä oli molemmat mukana, niin tarjouduin hakemaan lapset tarvittaessa kesken matsin kotiin, mutta eivät halunneet lähteä. Mies on kyllä loistava lasten kanssa ja todellakin menee lasten ehdoilla, joten mun ei tarvii olla niistä kyllä yhtään huolissaan. Riippuu siis sekä isästä, että lapsesta, miten sujuu. Meidän pojan mielestä matsissa on hauska meteli;)
ensimmäisen kerran oli 4 kk vanhana =)
1,5-vuotiaana pyysi jo itse, että koska mennään.
Nyt 6-vuotiaana pitää nähdä lämmittelytkin
muuta en edes ajattele mahdollisuudeksi.
-17-
Ensinnäkin - kai niillä on istumaliput? Seisomapaikoissa pikkulapsen kanssa ei ole järjenhiventäkään. Toiseksi, mä olisin ERITTÄIN iloinen jos mun mies ottais meidän 2,5v lapsen joskus mukaan kun käy peleissä. Mutta ei.. Sitä vapaa-aikaa ei minulle suoda. Kyllä se nappula siellä varmaan viihtyy kun isi ostaa popcornia jne. Ihan kivaa tekemistä isä-lapsi-akselissa musta..
Mä en kyllä rehellisesti sanottunu voi millään nähdä, et miten pieni tyttö jaksaa tuijottaa 2,5 tuntia peliä, mistä ei ymmärrä mitään. Jos kyseessä olis tunni tapahtuma päiväsaikaan, olisin kyllä paljon ymmärtäväisempiä, mut kai meitä on moneen lähtöön. Sittenpähän sen näkee. Pahalta vaan tuntuu, kun itse olisin tytön käytettävissä ja mielelläni hänen kanssaan viettäisin illan laatuaikaa hoitoviikon päätteeksi.
Kahden äitee
sinne tungokseen metelin ja ihmispaljouden keskelle. Säikähtää vaan reppana kun tulee maali ja isot äijät ympärillä poukkoaa yhtäkkiä seisomaan ja karjuu.
Ehtii se isukki viedä lapsia seuraavalla kaudellakin. Tai joskus.
oisit vaan antanut molemmat lapset. Ihan varmassti ei olisi toista kertaa halunnut viedä etkä sinä olisi miehesi mielestä nipo.
Faktahan on se ,että kahden noin pienen lapsen kanssa kyseisessä paikassa miehesi olisi luultavasti selviytynyt max.puolituntia jonka jälkeen olisi joutunut lähtemään pois. :D
vienyt lapse lapsille sopvivaan paikkaan.
t.6
mikä minä sitten olen... olen vienyt lapseni ekaa kertaa peliin jo alle vuoden ikäisenä ;) Ei varmasti tajunnu pelistä mitään! Nyt vajaa kaksvuotias istuu ku tatti suurimman osan ajasta kun pelissä ollaan.
Vanhempana pitää vaan varautua siihen ettei lapsen kanssa ihan niin intensiivisesti seurata peliä kuin olisi itsekseen siellä ;D
Tiedä vaikka saisi isä ja tytär yhteisen harrastuksen tuosta...
Meidän 3v poika on herkkä melulle ja alkaisi varmaan itkeä tuollaisessa jäkismatsimetelissä. Kuulosuojaimet ja joku pikku tekeminen (tarrakirja tms) mukaan niin sujunee paremmin.
Mä olin 8-vuotiaana jossain SM-liggamatsissa ja vaikka jopa olin kiinnostunut urheilusta silloin, se oli kauheaa. Huutavia miehiä ympärillä eikä sitä matsia loppujen lopuksi jaksanut seurata koko aikaa - telkkarista katsoessa tuli tehtyä muuta siinä samalla pystyi jutelemaan muiden kanssa paremmin.
Voisit tosin yrittää vähän hienovaraisempaa keinoa, ja yrittää saada miehen ymmärtämään ettei hänelläkään ehkä ole tytön kanssa siellä kovin hauskaa. Eli kysyt ”viattomasti” että ymmärtäähän mies että voi joutua lähtemään kesken pois,jos tyttö ihan väsähtää, ja että pitää ottaa tytölle eväät ja miettiä vessassakäynnit ja ottaa vaikka värityskirjan jota voi väritellä jos työtn käy aika pitkäksi.
Oikeesti autonäyttely tai Biltema on ihan kivoja isä-tytär-kohteita mutta lätkämatsi ei!
todella harvassa on ne lapset jotka jaksaa / haluaa siellä istua. Niitä kyllä näkee jotka juoksee siellä rappusia ylös alas ja säheltää toisten jaloissa ja sitä isukkia ei kiinnosta pätkän vertaa katsoa perään. Mutta anna mennä vaan, isä huomaa noin vartissa että ei ollut hyvä ajatus :)