Kokemuksia nornaalikoulusta?
Omien lasten koulupolku kulkeekin Treen normaalikouluun jo ala-asteella, kertokaa kokemuksianne!
Kommentit (8)
suorittaneelle voi käydä tuollainen järisyttävä moka uuden näppiksen kanssa. Kyllä mää ny häpeen!
Sitten asiaan: millaisia kokemuksia löytyy?
ap
en tosin Tampereen, vaan Joensuun Norssin. Siis käynyt ko. koulun ala-asteen 1.luokasta ylioppilastutkintoon saakka. En nyt tiedä oliko siinä muuta eroa muihin kouluihin kuin opetusharjoittelijat eli auskut. Muistan että musta ainakin oli mukaavaa, kun aina ei ollut oma opettaja opettamassa, vaan välillä oli noita harjoittelijoita.
Koulu oli aika arvostettu ja meillä tehtiin paljon sellaista, mitä siihen aikaan ei vielä muissa kouluissa harrastettu, esim. leirikouluja.
ekaluokasta ylioppilaaksi saakka. Auskujen opetus oli ihan tavanomaista ja mukavaa, hämmästyin suuresti kun jossain vaiheessa tajusin että muissa kouluissa kunkin aineen tunnit piti aina sama opettaja!
Tosiaan meilläkin oli leirikoulu jo 80-luvun alussa, eri kouluissa olleet kaverini eivät olleet kuulleetkaan sellaisesta vielä silloin.
Tyttäreni aloitti juuri Norssin lukiossa, ja hän on tykännyt koulusta kovasti. Aineita on suht laaja valikoima, ja joissain aineissa voi suorittaa appronkin.
Mietin vielä häiritsikö teitä/teidän lapsia koskaan aikuisten vaihtuvuus? Meillä ujot, hitaasti lämpiävät lapset jotka kiintyy vahvasti tuttuihin aikuisiin. Toki ovat sitten isompia kun norssiin menevät mutta kuitenkin mietityttää.
ap
ainakin toistaiseksi on ollut valtavan innoissaan
ei tosin Tampereella
Eli itse ala-asteella, yläasteella ja lukiossa ja sit auskultoinut ja vielä ollut opettajanakin Norssissa. Opettajat ovat hyviä, mutta pääsevät itse harvoin opettamaan. Auskultantit alakoulun puolella hyviä ja sitten yläasteella tietysti riippuu oppiaineesta. Yleensä matikassa oli huonot auskut ja bilsassa hyvät, mut yleistää ei sais. Oppilaita ei koskaan siirretä muualle erityisoppilaiksi, joten kaikki tahvotkin on siellä seassa ja ei saada siirrettyä esimerkiksi esylle. Olen ollut todistamassa rankkaa koulukiusaamista, väkivaltaa, itsensä tuhoisuutta ja rasismia kaikkien noiden vuosien aikana. Riippuu toki paljon myös siitä, että minkälainen on itse Norssin oppilaaksiottoalue. Lukiot taas sitten ovat helposti aivan liian hyviä ja ruokkivat sitten lukemaan jopa liikaakin. Jouduin lukion opettajan vanhempainilloissa paasaamaan siitä, että ei ole tervettä, jos oppilas lukee jatkuvasti läksyjä pikkutunneille, jopa neljään asti. Norssi sopii parhaiten muutoksia hyvin sietäville ja yleisesti ihmisistä tykkääville eikä yhteen ihmiseen kiintyville ihmisille, jotka nauttivat erilaisista projekteista ja opetusmenetelmistä. Itselleni opettajana Norssin käyminen oli mielestäni suuri rikkaus ja voimavara, sillä oppimiskäsityksenikin muokkautui jo alakoulussa todella monipuoliseksi. Itse olen tavallaan suuri Norssi-fani, mutta en sitä kyllä missään nimessä kaikille suosittelisi varauksetta. Omista lapsistani toiselle Norssi varmaan sopisi, toiselle taas ei.
eikä minua haitannut opettajien vaihtuvuus. Päinvastoin, minusta se oli mukavaa vaihtelua.
T. se Joensuun norssilainen
Oli koulu sitten normaali tai epänormaali tai vaikka nornaali.