Sivutyö KARENSSIN aikana - saako tehdä, miten vaikuttaa???
Minua odottaa irtisanominen, tai sitten ehkä mahdollisuutena että saan vähän enemmän kuin vain irtisanomisajan palkan, jos lähen "sopimuksella" (ts. itse tavallaan "irtisanoudun").
Tällöinhän tulee sitten 3 kuukauden karenssi.
Olen tehnyt sivutöinä joitain tunteja viikossa kotoa käsin töitä toiselle firmalle.
Saako näitä sivutöitä tehdä karenssin aikana?? Vai vaikuttaako se jotenkin sitten siihen kauteen, kun päivärahaa aletaan maksaa?
Tiedän kyllä että kaikki varsinaisen työnantajan maksamat ekstraetuudet ja lomarahat jne. jaksotetaan niin että päivärahaa voi saada vasta niiden jälkeen.
Mutta entä nämä sivutyöt tulot, jotka olisi tienattu sen karenssin aikana? Ei kai niitäkin aleta jaksottaa jotenkin?
Tai ei kai niitä aleta käyttää osin jonain päivärahan maksuperusteena? Onhan vähän eri tienata joku 200 eur kuussa (kuten esim. noista sivutöistä voi tulla) kuin 4000 eur kuussa...
Kassa on kiinni niin en voi soittaa ja tarttisin tiedon tänään :(. Työvoimatoimistossa eivät tiedä kunnolla näistä maksuasioista mitään.
Ja muutenkin - saisinko ottaa esim. karenssin aikana jotain lyhyitä keikkoja toimialapalvelusta tms., ja jos otan, vaikuttaako se mitenkään mihinkään?
Olisihan tavallaan hassua jos karenssin aikana ei saisi tehdä töitä, kun silloinhan ei saa siis päivärahaa mistään.
Mutta sitäkään en halua, että tuleva ansiopv-raha jotenkin huononee tai pienenee karenssin aikana tehtyjen huonommin palkattujen keikkojen takia.
Kommentit (9)
jos se irtisanotaan vakituisesta työstään!!!
Jos sulla on lisäksi ollut satunnaista sivutyötä mistä voi tienata 100-200 eur kk/bruttona, tuota tuskin voidaan katsoa päätoimiseksi työksi.
Vai meinaatteko että elämme nyt sitten jatkossa tuolla 100-200 eur/kk miinus verot (sivutyön verotus luokkaa 35-40%).
Ei hyvää päivää on taas av-viisaus valloillaan...
Jos olen irtisanottu, ja olen työttömänä työnhakijana ilmoittautuneena työvoimatoimistossa, ja valmis ottamaan työtä vastaan, niin olen kyllä työtön.
Kysymykseni kuuluu, pitääkö mun nyt lopettaa lisäksi tuon satunnaisen sivutyönkin tekeminen kokonaan (joka ei siis mitenkään estä työllistymistä ja muutenkin tehdään iltaisin/vk-loppuisin).
Vai saanko tehdä sitä edes karenssin aikana?
Sieltä saat täsmällisen vastauksen. Toinen mahdollinen paikka on oman liittosi tes-neuvonta.
että päivärahaakin nostaessa saa tehdä töitä, jos onnistuu saamaan vaikka osa-aikatöitä tai keikkoja - ja tällöin saa soviteltua päivärahaa!!
Eli on työtön työnhakija, mutta tekee sitten vaikka hanttihommia (tosin yleensä tämä on tehty niin ettei se hirveästi kannata, kun pv-raha pienenee, ja hanttihommista saa niin huonon palkan, mutta mahdollista siis on).
Sieltä saat täsmällisen vastauksen. Toinen mahdollinen paikka on oman liittosi tes-neuvonta.
että kassan neuvonta ei olekaan auki tänään!! Ja tarttisin tiedon tänään.
Liitossa eivät tiedä tarkkaan näistä maksuasioista, EIKÄ työkkärin neuvonnassa.
Ajattelin vaan jos täältä löytyisi joku, joka on ollut karenssilla, joka tietäisi voiko silloin tehdä töitä ja miten se vaikuttaa...
mutta näköjään sit ei...
En kaipaa arvailuja ja näsäviisasteluja. Tarpeeksi raskas tilanne muutenkin tämä kun ihan yllättäen jää ilman töitä :(, ja pahassa tilanteessa.
tai siis seuraavasta päivästä!
Siitä kolme kk eteenpäin. Liitosta alat saamaan rahaa 3kk+se mitä saat kaikkia loma tms rahoja lopputilissäs.
Ja kyllä, saat tehdä töitä karenssi aikana karenssi kuluu siellä ihan samalla tavalla kuin työttömänä.
karenssiaikana siis kannattaa ottaa vastaan lähes mitä vaan työtä, kaikki on suoraan sen palkan verran ekstraa, eikä sitä myöhemmin syynätä mitenkään esim. pv-rahaa alentavasti tms.?
(Kun päivärahaa saadessahan ei kauheasti kannata keikkoja tehdä.)
Se olisi ihan kiva, jos noin on, että tosiaan karenssilla eli siinä työttömyyden alussa se ekat 3 kk voisi ottaa vaikka mitä töitä ja kokeilla kaikenlaista, ja saisi vähän ekstrarahaa.
sopimuksia, käsittääkseni se karenssi alkaa aina alusta jos otat aina vaan lopputilin joka paikasta?
sopimuksia, käsittääkseni se karenssi alkaa aina alusta jos otat aina vaan lopputilin joka paikasta?
pikkukeikkoja toimialapalvelun kautta tms.
Tuon pienen sivutyöni lisäksi.
Tietysti jos saisi jonkun oikean kunnollisen vakkaripaikan - jota tietysti koko ajan haen, niin sehän olisi hyvä.
sä meinaat, että teet "sivutyötä", mutta sut luokitellaan työttömäksi?