Miten opettaisin ekaluokkalaista poikaa puolustautumaan kiusaajilta?
Me on aina opetettu että lyödä ei saa, eikä poika kyllä lyö. Ongelma on pikemminkin se, että poika on liian kiltti ja häntä kiusataan. Osa kiusaamisesta on suoraan fyysistä, osa menee pelleilyn ja kiusaamisen rajamailla. Opettajalla olemme asiasta kertoneet, ei auta. Olemme myös kehottaneet poikaa kertomaan asiasta koulussa opettajalle/valvojalle, mutta on joskus liian arka kertomaan, joskus sanoo ettei paikalla ollut ketään aikuista. Vinkkejä?
Kommentit (21)
Ainakaan lasten keskuudessa.
Mitäpä jos laittaisitte poikanne opettelemaan jotain itsepuolustus- kamppailu tai taistelulajia? Siellä opetetaan ettei näitä taitoja tule käyttää kuin pakon edessä. Samalla poikasi saa mahdollisesti taidoillaan arvostusta, joten muut eivät uskalla tulla kettuilemaan. Siellä poika oppii käyttämään kehoaan puolustukseen.
olen jo jotakin itsepuolustuslajia miettinytkin...
ap
Tee kaikkesi! Omani itsetunto muserrettiin ja nuorisokodin kautta alkaa kerätä sen rippeitä pikkuhiljaa. Hän oli myös rauhaa rakastava iloinen lauleskelija, ei ole enää.
Mulla on musta vyö itselläni eräässä taistelulajissa. Olen jopa harkinnut tulevani kouluun hakemaan pojan täydessä tällingissä (ja se onkin vähän pelottavampi juttu) ja ohimennen kysyväni suureen ääneen että keitäs ne kiusaajat sitten olikaan...? Heh, no joo, mutta oikeesti tässä nyt erilaisia vaihtoehtoja mietin. Opettajakin on asialle jotakin tehnyt, mutta pula aikuisista tuntuu olevan valtava koulumaailmassa ja herkät lapset jäävät usein jalkoihin.
ap
Juttele pojan kanssa olisiko hän kiinnostunut tällaisesta itsepuolustuslajista. Se on oikeasti hyvä paikka nuorelle pojalle että oppii puolustamaan itseään eikä tappele "katutyyliin"
Ja siellä tosiaan opetetaan ettei niitä taitoja saa käyttää satuttamiseen, vaan jonkun hyökätessä pyritään blokkaamaan tämä isku. Jos tilanne on vakavampi, silloin on tarvittaessa myös taitoa taistella.
Ja oman pojan koulussa nämä ovat kova juttu.
esimerkiksi "ai kerroit sun äitille" ja siitä lisää kiusausta. Parasta opettaa poika puolustautumaan itse!
Ainakaan lasten keskuudessa. Mitäpä jos laittaisitte poikanne opettelemaan jotain itsepuolustus- kamppailu tai taistelulajia? Siellä opetetaan ettei näitä taitoja tule käyttää kuin pakon edessä. Samalla poikasi saa mahdollisesti taidoillaan arvostusta, joten muut eivät uskalla tulla kettuilemaan. Siellä poika oppii käyttämään kehoaan puolustukseen.
Osaa kyllä judoa ja muuta mutta on niin pasifisti että ei käytä taitojaan.
sanallisesti puolustauta nopeasti ja tehokkaasti kiusaajia vastaan? Ihan käytännön vinkit kiinnostaa?
ap
ja harvoin nämä hymyilevät ja lauleskelevat pojat siellä pärjäävät. Heistä tulee valitettavan usein näitä syrjäytyneitä ja katkeroituneita nuoria työttömiä. :( Kyllä välillä surettaa näiden poikien puolesta. Olen ala-asteella opettajana ja ne merkit yleensä huomaa kun luokan ilopilleri alkaa pikkuhiljaa muuttua väkivaltaiseksi ja katkeraksi.
T. ope
noin pientä lasta ei voi laittaa puolustautumaan. Lapsi on lapsi. Ei ekaluokalla voi jatkua tuollainen. Jos oma ope ei pysty puuttumaan tilanteeseen, niin yhteys koulukuraattoriin ja rehtoriin. Kiusaaja kaipaa huomiota ja apua.
Sun lapsi ei voi olla se, joka joutuu 'hoitamaan' tilanteen.
niin oppii puolustautumaan ja saa varmuutta itselleen.
Hänen asiansa on nähdä kiusaaminen eikä odottaa, että siitä kerrotaan.
Eli yhteys rehtoriin, jos opettaja ei toimi. Jos rehtori vähättelee, yhteys paikalliseen lehteen ja juttupyyntö toimittajalle "Miksi Kiva koulu ei toimi". Rehtorille voi myös kertoa, että olet valmis tekemään tästä poliisiasian: ihmeesti silloin alkaa tapahtua.
poikani on suomalaisen koululaitoksen selvinnyt ilman kiusaajia? Ihmettelen, vai onko koulu muuttunut ihan viime vuosina helvetin esikartaloksi?
Googleta Skidikantti, kirjastoista saa varmasti kirjan lainaan ja kotona voi tutustua menetelmiin. Jotkut ovat käyneet kurssin mukavin tuloksin.
minuakin kiusattiin, koska olin aina iloinen ja riehakas. Haukkumista jne. Joskus toisella luokalla sitten kävin jo vuoden vitutusta keränneenä miehekkäästi tönäisemässä tämän "jengin" "päällikön" hankeen ja tein vielä lumipesun kaupan päälle :D
Sen jälkeen kiusaus loppuikin viideksi vuodeksi, tuolla välillä jouduin vain kerran kamppaamaan yhden näistä tyypeistä kun yritti käydä päälle joskus kolmannella luokalla. Oltiin kuitenkin kavereita sen jälkeen kun kävin tönimässä, ehkä siinä oli juuri tyypillinen kiusaaja joka haukkuu "heikompaansa" ja kun tämä sitten tekeekin edes jotain fyysistä vastarintaa, loppuu touhu koska huomaa ettei siinä olekaan mikään heittosäkki vaan ihan normaali ihminen. Pelattiin, leikittiin ja tehtiin "ilkivaltaa" sitten melkein koko ala-aste kaikki luokan pojat samassa porukassa, joten joskus se ns. kostoisku kannattaa. Verbaalinen väkivalta ei tuossa auttanut, aina tuli vain samaa "mutsis on" tai "ai oot vai"-paskaa vastaan.
Yläasteella tulikin sitten kovemmat jätkät vastaan, jotka kulkivat pahoinpidellen ihmisiä ihan syyttä suotta. Niitä ei auttanut käydä tönimään koska kymmenen lätkäpelaajan mukiloimaksi ei huvittanut joutua, eikä tuollainen pikku näpäytys olisi kiusaamista lopettanut.
Lapsen kannattaa toimia noissa tilanteissa oikeasti nopeasti, jo 8-9-vuotiaana on liian myöhäistä koska siinä se kiusaaminen on jo muuttunut selkeästi tavaksi. Tokaluokan alussa poika on vielä siinä iässä että tutustuminen tapahtuu nopeasti ja voidaan olla kavereita kenen kanssa vaan, ja siihen se kiusaus pitää saada viimeistään loppumaan.
Jotkut poikalapset eivät vain usko muuta kuin fyysistä kurittamista. Valitettavasti tämä on totuus, sitä eivät kasvatustieteilijöiden pehmopuheet muuksi muuta. Joidenkin kiusaajien suhteen ainoa oikea ratkaisu on, että lapsenne puolustaa myös itseään fyysisesti.
Olen itse ikuisesti kiitollinen siitä, että isäni aikoinaan opetti minut oikeasti puolustautumaan kiusaamista vastaan. Hänen ohjeensa oli, että minun tulisi välttää väkivaltaa viimeiseen asti, mutta tarvittaessa puolustaa itseäni nyrkeilläkin, jos tilanne siihen menisi. Näistä ei koskaan puhuttu äidille, mikä minusta oikein olikin sillä ei hän olisi ymmärtänyt.
Mikä oli sitten lopputulos? Minua yritettiin koulussa kiusata, koska olin muista pojista poiketen hyvä oppilas ja kiinnostunut muun muassa kirjallisuudesta jo nuorella iällä. Kiusaaminen loppui lyhyeen kun pistin kunnolla hanttiin. Yhteen käsirysyyn jouduin koko peruskoulun aikana, kun kimppuuni käytiin. Valmentautumisen ansiosta tuo tappelu päättyi kimppuun käyjän osalta huonosti, eikä minun enää koskaan tarvinnut pelätä vastaavia tapauksia.
Mitä yritän siis tällä vuodatuksella: taipukaa realiteetteihin ja opettakaa pojat myös puolustamaan itseään. Juuri ne pehmeät, fiksut poikalapset ovat kaikkein alttiimpia itsetunnon murskaavalle kiusaamiskierteelle. Tämä maailma on niin paha, että pojan on vain pakko osata lyödä tarvittaessa lujaa takaisin.
noin pientä lasta ei voi laittaa puolustautumaan. Lapsi on lapsi. Ei ekaluokalla voi jatkua tuollainen. Jos oma ope ei pysty puuttumaan tilanteeseen, niin yhteys koulukuraattoriin ja rehtoriin. Kiusaaja kaipaa huomiota ja apua.
Sun lapsi ei voi olla se, joka joutuu 'hoitamaan' tilanteen.
puolustauduin tuon ikäisenä! Kivusta välittämättä hakkasin kiusaajaani kasvoihin kunnes hän luovutti.
Ja sen jälkeen sain olla rauhassa.
Kiusaaja ei kaipaa muuta kuin kunnon opetuksen!
Juuri niin. Poikien maailmassa nössöjä kiusataan. Voi olla kiltti ja fiksu, mutta tarvittaessa osata tapella. Niin se vaan on. Opettaja voi puuttua ja puuttua, mutta parhaiten ja nopeiten se katkeaa (ja ainoa varma keino) on, että kiusattu lyö takaisin. Ei tarvi edes voittaa tappelua, kunhan laittaa kunnolla hanttiin. Kilteille ja koulussa pärjääville pojille tää on ongelma, mutta useimmat isät sentään tajuaa sen verran poikien maailmasta, että opettavat tuon pojalleen...
Muuten, meillä oli kylässä joku päivä 8-vuotias poika. Kertoi mulle, että isä on kahden kesken käskenyt lyödä takaisin tarvittaessa. Isänsä on fiksu ihminen ja työskentelee ongelmanuorten parissa. Tässä silti hänen ohje pojalleen ja se toimivin. On kyllä kiltti ja mukava poika. Realiteetit on vaan nuo.
t: ope
Jos ope ei tee mitään, ongelma on opessa. Yhteys siis hänen pomoonsa eli rehtoriin. Jos vieläkään ei auta, etsit käsiisi hänen pomonsa. Asia on saatava kuriin. Vain aikuisen puuttuminen asiaan voi saada pysyvän ratkaisun. Muuten te alatte kohta miettiä kouulun vaihtoa. Onko teidän koulussa Kiva koulu hanke? Kiusaamista vastaan. Toiset eivät lopeta, jos ei heille tule selviä seuraamuksia.
on aika lailla samanlainen kuin ap:n pojalla.
Eli opettaja on kyllä jutellut, mutta puhuminen ei auta. Kiva koulu hanke on meidän koulussamme, mutta eipä tuo tunnu auttavan. Ja meidän tilanne tuntuu aika lailla olevan poika vs. muu luokka. Ehdotin jo pojalle, että palaveerataan oppilaat, vanhemmat ja ope, mutta poika sanoi "ei se puhuminen auta, ei ole ennenkään auttanut"
Että mikä sitten auttaa?
Jos ope ei tee mitään, ongelma on opessa. Yhteys siis hänen pomoonsa eli rehtoriin. Jos vieläkään ei auta, etsit käsiisi hänen pomonsa. Asia on saatava kuriin. Vain aikuisen puuttuminen asiaan voi saada pysyvän ratkaisun. Muuten te alatte kohta miettiä kouulun vaihtoa. Onko teidän koulussa Kiva koulu hanke? Kiusaamista vastaan. Toiset eivät lopeta, jos ei heille tule selviä seuraamuksia.