Imetys ei kaikilta onnistu.
Piste. Minä olen siitä esimerkki. Kaksi kuukautta taistelin, itkin, tein kaikkeni, mutta vauva ei oppinut imuotetta eikä saanut kuin tippoja maitoa rinnasta. Motivaatiota, tahtoa, tukea oli kyllä, mutta ei kun ei. Maito nousi vasta, kun aloitin säännöllisen lypsämisen 2 vko synnytyksestä (kotona). Huono heruminen ja väärä imuote, joistä jälkimmäistä oli ainakin mahdotona korjata, kun lapsi ei ymmärtänyt ohjeita ja opastusta.
Ps. lapsiraukkani sai kyllä 6 kk pelkästään äidinmaitoa, koska lypsin kuin hullu, etten joutuisi antamaan korviketta.
Kommentit (2)
Siihen riittää tippa maitoa, mutta kuten itse sanoit: imettää pitää säännöllisesti ja maidontuotannon lisäämiseen tarvitaan tästä aktiivisempaa imettämistä.
Pumppaamista ei tarvita. Olen kolmesti maitoa luovuttanut ja maidon pumppaaminen on ollut vasta oleellista kun sitä maitoa tulee riittävästi. Maksimitehoja ei saisi minusta käyttää ellei rinnoista maitoa tule lentämällä.
Mutta olenkin imettämisessä onnistunut aina, ei vauva opi imemistä vaan äiti joka tilanteen hallitsee.
On ihan totta, että vauvalla voi olla niin kehno imuote ettei se riitä edes nostamaan maitoa. Olen pahoillani puolestasi ap ja aikamoinen sankari olet noin pitkään lypsettyäsi, siis todella pitkä aika!!
Tuolla maailmalla, missä on ammattimaisia imetysohjaajia ja klinikoita, ratkotaan joskus näitä imuoteongelmia viikkojen ajan erilaisilla harjoitteilla ja tutkitaan vauvan kitalakea ja kielijännettä yms... Suomessa äidit ovat omillaan, jos on jotain vähänkin hankalampaa ongelmaa.