Ekaluokkalainen yksin kotona 1,5h?
lapsi ei mennyt kouluun, koska oli sen verran yskäinen. Olen pph ja meillä olisi tänään perhekerho 9-11, josta lähdettäis jo 10.30 kun ei jäätäis lauluhetkeen.
Voisko ekaluokkalainen olla tuon hetken itsekseen kotona, katsois esim.elokuvaa sen aikaa ja kännykkä häneltä toki löytyy
Kommentit (31)
mutta kun koko yön yski ja koulu olisi alkanut jo 8 niin en raskinut häntä herättää.
Itse asiassa tyttö tuleekin kerhoon mukaan!
mutta kun koko yön yski ja koulu olisi alkanut jo 8 niin en raskinut häntä herättää.
Itse asiassa tyttö tuleekin kerhoon mukaan!
Tuo on jo kyllä selvää lintsaamista.
mutta kun koko yön yski ja koulu olisi alkanut jo 8 niin en raskinut häntä herättää. Itse asiassa tyttö tuleekin kerhoon mukaan!
Oliko tämä siis kuitenkin provo?! Tyttö on liian sairas mennäkseen kouluun mutta tulee perhekerhoon tartuttamaan pienempiä lapsia :)?
Muuten kyllä toteaisin, että ekaluokkalainen voi olla 1,5 tuntia yksin kotona. Meillä ekaluokkalainen jätti itse iltapäiväkerhon jo puolessa välissä vuotta ja tuli mielummin kotiin askartelemaan, vaikka joutuikin olemaan joskus jopa 4 tuntia yksin.
Kyllähän sitä aika moni ekaluokkalainen joutuu aamuisin olemaan yksin kun vanhemmat menevät töihin ja lapsi menee esim vasta klo: 10:ksi kouluun. Meidän poika on 2 x viikossa 1,5h-2h yksin aamuisin. Ja kahtena päivänä yksin myös iltapäivisin kun ei käy iltistä.
HUOH!
Mten nää nykyajan mammat kasvattavatkaan lapsistaan avuttomia ja epäitsenäisiä.
Joo, 7-8v:tä on hyvä valvoa, mutta kyllä se kuule osaa jo paljon itsekin, kun vaan annat siihen mahdollisuuden!
Lasten pitäisi saada olla kypsymättömiä ja lapsellisia. Kyllä lapset nähdään nykyää liiankin kanssa pärjäävinä, mutta lapset ovat kypsymättömiä ja tarvitsevat tukea, heidät jätetään liiankin yksin isojenkin ongelmien kanssa.
Lasten mielenterveysongelmat ja häiriökäyttäytymiset ovat lisääntyneet kouluissa ja kyllä siellä tikittää vailla hoivaa ja kodin turvaa kasvaneiden lasten ja nuorten joukko.
Miellä on laki iltapäivätoiminnasta, laissa on myös säädökset sairasta lasta hoitavalle vanhemmalle maksettavasta ansion menetystä, lain mukaan ensi- ja toisluokkalaisten vanhemmat saavat tehdä lyhyempää työpäivää.
Mutta vanhempi voi jättää lapsen, josta hän on velvollinen huolehtimaan.
Muistelenpa tässä omaa lapsuuttani. Ekaluokkalaisena kävin täsmälleen yhden päivän koululaisten ohjatussa iltapäivähoidossa. Kyllästyin heti ja ilmoitin vanhuksille että vastedes tulen koulusta suoraan kotiin ja keksin itselleni tekemistä. Hengissä ollaan ja hyvin meni. Toki tästä on kolmisenkymmentä vuotta, mutta ei kai 7-vuotiaiden valmiudet ole niin paljon voineet muuttua tänä aikana...
kännykän kanssa. Älä nyt ainakaan perhekerhoon vie tartuttamaan pikkulapsia!
perhekerhoon. Minä en sitä kirjoittanut.
Lapsi oli tunti 15min kotona ja soitin hänelle kolmesti kerhon aikana ja hyvin meni kotona. Katsoi dvd:n ja söi rusinoita.
Säännöllisesti en jättäisi lasta kotiin itsekseen, mutta kyllä tollanen poikkeustilanne on mielestäni ihan ok. Lapsi kyllä oli pärjännyt kotona ihan ok. Itse äitinä taisin tuosta tunnista hieman kärsiä.. :=)
T.Todellinen ap
Todellisuudessa istui tuon 1 h ja 15 min. oven takana odottomassa äitiä kotiin. Mitä mahtokaan lapsen päässä liikkua, kun äiti soitteli jatkuvasti, todennäköisesti kävi mielessä, että tilanteessa on jotain väärää ja hänellä olisi syytä pelkoon.
Oma lapseni on vasta eskarissa mutta koululaisena hänen täytyy olla yksin kotona joka arkipäivä 5-6 tuntia. Ei ole iltapäiväkerhoa jossa voisi olla.
Ala-asteikäisen lapsen pitäisi pääsääntöisesti olla aikuisen seurassa. Tutkimuksen mukaan suuri osa yksin jääneistä lapsista pelkää, mutta lapsella on tarve suojata aikuista omalta peloltaan. Lapsen kyky eritellä pelkoja on rajallinen, hän saattaakin yksin ollessaan joutua pelon valtaan.
yksin, mutta sitä ei voi täysin verrata koska silloin ei ollut samoja vaaroja.
Mun mieheni on ollut viisivuotiaasta asti yksin kotona myöhään illallakin, kun ainoa huoltaja teki vuorotyötä.
Mitä niistä ei esmes mun lapsuudessani 70-luvulla olisi ollut? Eiköhän kyse ole ennemminkin siitä, että ennen osattiin relata ja ottaa ne vaarat "shit happens"-otteella - sekä lapset että aikuiset. Oli kyse sitten runkkarista tai huumepiikeistä.
Kyllä mulla on lapset alkaneet olla yksin kotona jo 5-vuotiaasta lähtien, ja ovat itse tykänneet siitä. Ja yksi syy tähän järjestelyyn on varmasti se, etten ole pelotellut heitä kuoliaaksi (aaarrrggh... tuntematon ihminen puhuu mulle, sillä on varmasti kidnappausaikeet tai huumauspillerit mielessä)
Peace & Love Brothers and Sisters!
yksin noin pienen ajan kun kännykkäkin löytyy. Ja aikaisemmalle vastaajalle tiedoksi, että yskä on todellakin hyvä syy olla koulusta pois. Yskiä monenlaisia ja kunto voi heikko ilman kuumettakin.
T.Kouluterveydenhoitaja
Mitä sinä oikeestaan edes kysyt asiaa, kun olet jo päätöksesi tehnyt.
Sitä en kyllä ymmärrä, että lapsesi ei ollut tarpeeksi terve mennääkseen kouluun, mutta kuitenkin tarpeeksi terve, että otat muiden lapsia hoitoosi.