Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten valitsen virkkuukoukun jos virkkaan kahdella langalla?

Vierailija
19.09.2011 |

Ajattelin ylittää itseni ja virkata pipon kun poikani pyysi sellaista. Ajattelin virkata kahdella langalla että tulisi paksumpi ja nopeampi virkata, mutta minkä kokoisen virkkuukoukun ostan? Jos lankapakatissa ehdotetaan koulun kooksi vaikka kolme, niin minkä kokoisen ostan jos neulon kahdella langalla yhtäaikaa.

Ja osaisiko joku suositella langan ostopaikkaa tai merkkiä? Lähistöllä on esim. Citymarket, Prisma ja Tarjoustalo. Myykö ne ok lankoja?

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
19.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

oon löytänyt muutamia ohjeita pipon virkkaukseen, riippuen aloittaako yltäältä vai alhaalta. Ajattelin aloittaa alhaalta ja tehdä ohjeen neuvon mukaan silmukoita niin paljon että ketju menee sopivasti pään ympäri. Ja tiedän, eka pipo on varmaan hirveä :D!

Vierailija
2/13 |
19.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

4 on siis ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
19.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

oon löytänyt muutamia ohjeita pipon virkkaukseen, riippuen aloittaako yltäältä vai alhaalta. Ajattelin aloittaa alhaalta ja tehdä ohjeen neuvon mukaan silmukoita niin paljon että ketju menee sopivasti pään ympäri. Ja tiedän, eka pipo on varmaan hirveä :D!

Vierailija
4/13 |
19.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole pienin ongelma virkkuukoukun koko, mut en viitsia montaa virkkuukoukkua ostaa jos harrastus jääkin tähän...

Vierailija
5/13 |
19.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

koukkua ja testaile niitä, millä tulee parasta jälkeä :) Mutta itse virkkaisin kaksinkertaista lankaa koukulla 4 tai 5 jolla suosituskoukku yksinkertaisena on 3. Minusta pipot kannattaa virkata aika tiukalla käsialalla, koska tuntuvat venähtävän aika helposti käytössä.

Vierailija
6/13 |
19.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sen mukaan koukku. Tai lankakaupassa katsot koukun koon sellaisen langan vyötteestä, joka vastaa suunnilleen sen kaksinkertaisen langan paksuutta.

Vierailija
7/13 |
19.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Novitalla on sellainen viiden eri kokoisen koukun pakkaus, ei maksa montaa euroa. Kokeilemalla löydät parhaimman. Ei täältä voi arpoa, pitäisi tietää langat, käsialasi ja miten tiiviin pipon haluat. Marketeista saa peruslankoja, niillä pääsee hyvin alkuun.

Käsityöt on hieno harrastus ja jostain se on aloitettava. :) Minäkin opettelin uudestaan aikuisiällä.

Vierailija
8/13 |
19.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

todennäköisesti ne ovat yhdessä lähellä kuutosta. Sillä minä ensin kokeilisin. Sun kannattaa verrata tätä kahden langan yhdistelmääsi johonkin kuutosen ja seiskan lankaan. Älä ota liian pintä koukkua, koska silloin virkkuusta tulee helposti liian kova ja jäykkä, ja oletan että pipoksi haluat mieluummin pehmeän ja lämpimän ja joustavan..

Jos virkkaat ihan sellaisen peruspipon niin tuskin siinä ohjeen soveltamiseen tulee kovin suuria ongelmia. Kavennukset tai lisäyset (kummasta päästä sitten aloitatkaan) pitää tietty sovittaa silmukoiden määrään ja kokoon, mutta peruspipossa se ei liene hirveä ongelma. Kuvioissa sitten tulee isompia ongelmia.

Kaiki mainitsemasi kaupat myy samoja lankoja. Ne on ihan ok ja varsinkin aloittaessa kannattaa lähteä liikkeelle noista. Kuidun valinta on makuasia, minä ottaisin pehmeän täysvillaisen tai villaviskoosilangan. Kun käsityöinnostus saa isomman otteen ja olet jo hieman harjoitellut, kannattaa käydä ihan erikseen lankaliikkeessa, sieltä löytyy kaikenlaista vielä kivempaa.

Vierailija
9/13 |
19.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ostan sellasen koukkulajitelman jos sellaisen löydän. Kutomisessa olen surkea, käsiala ihan hirveää mutta virkkausjälki on tasaista. Harmi kun täällä ei ole sellaista kauppaa jossa saisi asiantuntevaa apua, eikä Tarjoustalon myyjätkään välttämättä osaa auttaa.

Toivottavasti saan uuden harrastuksen :)!

ap

Vierailija
10/13 |
19.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä ota liian pintä koukkua, koska silloin virkkuusta tulee helposti liian kova ja jäykkä, ja oletan että pipoksi haluat mieluummin pehmeän ja lämpimän ja joustavan..

ja joku haluaakin pipon olevan tiukkaa virkkuuta.

tästä opimme vain, että onneen on monta erilaista tietä. Teet mitä tahansa, aina voit olla omasta mielestäsi oikeassa.

t 11.

Vierailija
11/13 |
19.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt muakin alkoi kiinnostaa pipon virkkaus, taidankin töiden jälkeen käydä ostamassa koukut ja lankaa :)!

Mut pakko kommentoida ettei tuolla 6:lla taida olla kaikki ihan kotona. En oikein ymmärrä mitä se edes kommenteillaan haki.

Vierailija
12/13 |
19.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja joku haluaakin pipon olevan tiukkaa virkkuuta.

tästä opimme vain, että onneen on monta erilaista tietä. Teet mitä tahansa, aina voit olla omasta mielestäsi oikeassa.

t 11.

Pääasia ettei pipo kiristä :)! Jo jos kiristää, niin ainahan voi virkata uuden :)! Harjoitus tekee mestarin!

Vierailija
13/13 |
19.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen huomannut, että puuvillalangasta tehtynä liian isolla koukulla pipo venähtää käytössä. Villalangasta en ole tehnyt pipoja, joten en tiedä kuinka käyttäytyvät käytössä. Ja tuli vielä mieleen, että jos haluaa pipon nopeasti valmiiksi pylväät ovat tähän hyvä konsti.

koukkua ja testaile niitä, millä tulee parasta jälkeä :) Mutta itse virkkaisin kaksinkertaista lankaa koukulla 4 tai 5 jolla suosituskoukku yksinkertaisena on 3. Minusta pipot kannattaa virkata aika tiukalla käsialalla, koska tuntuvat venähtävän aika helposti käytössä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä kahdeksan