Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pitäiskö vierottaa pian 1v rinnasta kokonaan, vai mitä tekisitte?

Vierailija
19.09.2011 |

Kiinteät ruuat maistuvat todella huonosti (liian hoikka), rintamaito kelpaisi aina vaan. Iltaisin ei syö paljoa iltapalaa, imetän vielä ennen kun nukahtaa ja herättelee öisin aika paljon. Olen pitänyt tiukkaa linjaa etten ennen aamuyötä imetä, mutta sitten viiden maissa lapsi jo selkeästi nälkäinen ja imetän. Mutta aamuyön melkein roikkuukin taas rinnalla. Aamulla ei aamupala juuri maistu. Pulloa eikä korvikkeita/vellejä ole ikinä juonut. Pitäisikö nyt vierottaa kokonaan rinnasta jotta alkaisi ruoka maistua ja loppuisi yökukkumiset? Mutta mitä jos kuitenkin on nälissää aamuyöstä, mitä sitten annan? Tavallista maitoakaan ei vielä siedä, kun kokeilin vähän niin meni vatsa aivan sekaisin ja seuraavan vasta yön herättelikin. Piimää juo.

JA, miten tällaisen tissitakiaisen vieroitus onnistuu? Kerrasta poikki vai kuinka?

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
19.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisää neuvoja?

Vierailija
2/12 |
19.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli samanlainen tilanne kuopuksen ollessa n. 9-10 kk ikäinen, vähän nuorempi siis kuin ap:n lapsi. Itse en suostu lapsiani huudattamaan tai väkisin unikouluttamaan, joten meillä tilanne ratkaistiin lempein keinoin. (Toisaalta vauva on jo melko varhain siirretty omaan sänkyynsä ja noiden yöheräilyjen aikoihin myös omaan huoneeseensakin, mikä rauhoitti öitä jonkin verran).

Meidän lapsella avain yöheräilyjen vähenemiseen oli se, että kiinteitä vihdoin alkoi mennä päivällä enemmän. Yritin löytää edes joitain lapselle maistuvia ruokia ja tarjota niitä selkeässä rytmissä ja vasta silloin, kun lapsi oli selkeästi nälkäinen. Samoin aloin pikku hiljaa vähentää imetyskertoja päivällä. Kun päivällä ei saanut rintaa enää niin usein, alkoi kiinteää ruokaa mennä enemmän ja se vaikutti myös öiden sujumiseen positiivisesti. Ap:lla on tietysti ongelma, jos tavallinen maito ei sovi, että riittävä kalsiumin saanti tulee turvatuksi.

Olen öisin silti imettänyt, mikäli lapsi on sitä vaatinut. Ja js olen aamuyöstä imettänyt, olen aamupuuron kanssa odottanut niin pitkään, että lapselle ehtii tulla uudelleen nälkä ja aamupala maistuisi.

Meillä lapsi on nyt täyttänyt vuoden ja imetys lähenee loppuaan. Muutaman viikon olen imettänyt vain kerran illalla ja mahdollisesti yöllä, jos lapsi on sitä vaatinut. Nyt on ihan pari viimeisintä iltaa nukahtanut ilman iltaimetystä. Kumpanakin yönä on yöllä herännyt ja vaatinut rintaa, mutta ilmeisesti sieltä ei enää ole oikein mitään tullut ja lapsi on nukahtanut uudelleen sen enempiä protestoimatta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
19.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usein äideille neuvotaan neuvolassa juuri noin: jos lapsi on vähäruokainen (kiinteiden suhteen) ja pienikokoinen, että lopeta se imetys jotta lapsi alkaa syödä "kunnon ruokaa".

Tämä ei kuitenkaan perustu mihinkään oikeaan tietoon. Äidinmaito on varsin täyttävää ja ennenkaikkea ravinteikasta ruokaa. Jos onkin niin, että lapsi on luonnostaan hidas aloittamaan kiinteiden syömistä (tunnen lapsia jotka vielä 2. syntymäpäivänsä jälkeenkin söivät kiinteitä ruokia muutaman teelusikallisen kerrallaan jos edes sitä), niin äidinmaidon lopettamisen myötä menetetään se paras lähde vitamiineille, kivennäisaineille ja proteiinille. Energiaa eli kaloreita vauvaan kyllä saa jos hän syö vähänkin, kun lisää ruokaan rypsiöljyä, 1 tl rypsiöljyä vastaa 1 dl puuroa energiasisällöltään.

Onko varma, ettei ap:n lapsi ole allerginen? Se voisi selittää niin levottomat yöt, vatsavaivat, huonon kiinteiden syömisen kuin pienikasvuisuudenkin.

Vierailija
4/12 |
19.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että muun ruuan maistumisen vuoksi rinnasta voisi vieroittaa. Kuulostaa siltä, että ainakin tuo aamuyön syöntisessio selittää sen, ettei aamupala maistu. Unikoulujahan on monenlaisia, oletko koittanut vielä mitään? Suosituin on varmaan tassutus. Minä tekisin niin, että lopettaisin kerrasta yösyötöt, ettei lapsella mene sekaisin se, että välillä saa maitoa, välillä ei. Tsemppiä ja toivottavasti ruoka alkaa maistua ja äitikin saisi myös öisin unta! :)

Vierailija
5/12 |
19.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeesti tällainen pikkuruinen(hoikka) vauva joka syö kahdeksalta puuroa/leipää tms linnun annoksen ja imetys päälle ja nukahtaa yhdeksältä ON varmasti nälkäinen viiden maissa yöllä! Ainakin vakaasti uskon niin. Kun teimme unikoulua ja päätimme ettei saa yöllä rintaa niin tuo viidestä eteenpäin oli aina vaan tuskaa, heräilyä ja itkeskelyä koko ajan. Kun aloin syöttää viideltä niin se paransi asiaa jo paljon, vauva nukahtaa levollisesti, tosin nyt sitten taas hakee rintaa ennen aamua pari kertaa vielä sen jälkeen ja saattaa pyöriä tms. levottomasti (ehkä liikkumaan oppiset vaivaa).

Ja siis tassutusta/omasta sängystä ei nosteta - systeemiä ollaan pidetty jo pitkän aikaa. Silti herättelee.

Vierailija
6/12 |
19.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli imettäisin silloin aamuyöstä kerran. Jos herää uudelleen, niin sitten aamupuurolle.

Vierailija
7/12 |
19.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän se lapsi syö sitä kiinteää kun kerta saa koko ajan sitä rintaa. Aika yksinkertainen logiikka. Ihan varmasti illallakin maistuisi iltapalaa enemmän kuin linnunannos jos se ihana rintamaito jää vähemmälle tai kokonaan pois.

Vierailija
8/12 |
19.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli sama juttu 9 kk ikäisen kanssa. En lopettanut koko imetystä kuitenkaan, mutta yöimetyksen loppui kerralla.

Uskon, että lapsesi on nälkäinen jos ei illalla syö kunnolla, mutta muutama nälkäinen aamu saa kyllä aamupuuron maistumaan. Usko pois.

Itse tein niin, että annoin maitoa vasta aamupuuron jälkeen. Näin toimin niin kauan kunnes ruuat alkoi kunnolla maistua. Yöt rauhottui saman tien myös.

Vierailija
9/12 |
19.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä vaan pelkään että nukkumiset vähenee entisestään, pitää nousta tuon kanssa viideltä ylös eikä suostu kuitenkaan syömään puuroa vaan on unissaan ja huutaa rintaa..sitten menee rytmit sekaisin ja kuitenkin pitää jaksaa päivät uhmaikäisenkin kanssa.

Vierailija
10/12 |
19.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

joten en näe mitään syytä, miksi siitä pitäisi vierottaa kokonaan. Esim. WHO:n mukaan 1-vuotias saa jo puolesta litrasta äidinmaitoa kolmasosan päivittäisestä energiantarpeestaan.

Mutta sen sijaan lopettaisin rinnan tarjoamisen aamuyöstä. Jos lapsi on oikeasti silloin nälkäinen, antaisin aluksi jotain muuta syötävää (vaikka sitten sosetta, jos puuro ei maistu). Toki lapsi varmasti pari yötä protestoi, mutta useimmat lapset sopeutuvat alle viikossa, jos vanhemmat ovat johdonmukaisia.

Lisäksi yksivuotiaan kanssa voi hyvin rajoittaa päivittäisiä imetyskertoja esim. 3-5 kertaan päivässä. Näin ruokakin todennäköisesti maistuu paremmin.

Vierailija
11/12 |
19.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

alkuun viideltä, mutta en suostunut nousemaan ennen kuutta ylös. Nyt aamut alkaa klo 7.00. Ja on se mullakin uhmis mukana menossa. Ei se yöhuutelu kauaa kestä. Tsemppiä! Ja älä repsahda antamaan maitoa yöllä, vaikka sillä vauvan hiljaiseksi saisikin.

-6

Vierailija
12/12 |
19.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viikko sitten mulle annettiin täällä liuta vastauksia, että lapsi on nälkäinen viideltä yöllä ja anna hyvänen aika sentään hänelle rintaa silloin. Että on jo nukkunut täydet unet, älä huudata siihen aikaa enää.