Mistä tietää olevansa masentunut, eikä vain väsynyt ja kyllästynyt
En osaa tarttua mihinkään kotihommiin. Tiedän kyllä mitä pitäisi tehdä; piha laittaa, katsoa pieneksi jääneet vaatteet, siivota koko huusholli ja varastot jne. Mutta en saa mitään aikaiseksi.
Toisaalta leikin kyllä paljon lasten kanssa, leivotaan, käydään uimassa, sienessä, ongella, käyn itse jumpalla, töissä menee ihan ok.
Silti olen tässä alkanut miettiä olenkohan masentunut kun en jaksa mitään tuollaisia normi hommia tehdä. En vaan siis saa ryhdyttyä puuhaan. Ovat oikeasti todellakin ylitse pääsemättömiä.
Nukun jatkuvasti tunnin kaksi liian vähän, mutta olenhan ennenkin eli aina ollut huono nukkumaan ja herään pienimpäänkin risahdukseen.
Mitähän minun kannattaisi tehdä, vinkkejä?
Kommentit (9)
ja ehdotan vielä, että hankit kotihommiin inspiraatiota vaikka katsomalla sisustusohjelmia, minuun tehoaa aina
en selvästikkään masentunut. Lisäksi paino nousi. Kilpirauhasen vajaatoimintahan se oli.
mutta kokeet olivat normaalit kun ne näppärästi työterveystarkastuksessa otettiin.
-ap
Olen samaa mieltä tämän kirjoittajan kanssa, joka huomauttaa näistä eri sairauksista. Ne kannattaa aina poissulkea. Jos aloitekyky on huono esim. yli kahden viikon ajan, kysymys voi olla myös masennuksesta. Onko sinulla esimerkiksi itkuisuutta tai ärtyisyyttä?
Keinoja helpottaa väsymystä: hikiliikunta (jos jaksat), valohoito, vitamiinit (b,d,omega-3 jne.)
Elämän säännöllistäminen ja terveellinen ruokavalio (kuitua, kasvirasvoja, paljon kasviksia ja proteiinia.)
Tsemppiä!
Niitä muuten osaa aika harvoin tulkita muut kuin sisätautilääkärit.
ja ehdotan vielä, että hankit kotihommiin inspiraatiota vaikka katsomalla sisustusohjelmia, minuun tehoaa aina
Katso Himohamstraajia tai muuta ääritörkyisistä kodeista kertovaa ohjelmaa. Takaan, että tulee motivaatio päästä eroon omista villakoirista ja sotkuista!
Jos mulla alkaa kotityöt kasautua enkä saa aikaiseksi, soitan jollekin kaverille ja teen kotitöitä samalla kun vaihdan kuulumisia. Toimii aina! :)
Mutta sanoisin, että raja siinä, missä väsymys muuttuu masennukseksi, on veteen piirretty viiva. Tuo ilo elämässä on hyvä kriteeri. Siinä vaiheessa kun tuntuu, ettet jaksa enää iloita arjen pienistä asioista, pitäisi viimeistään hakeutua lääkäriin. Ja se ei tarkoita sitä, etteikö masentunut voisi nauraa lasten hassuttelulle tai jollekin vastaavalle. Mutta jos elämä yleisesti tuntuu ilottomalta, kaikki tuntuu raskaalta ja aloitekyky katoaa kenties jopa kokonaan, ollaan jo selvästi masennuksen puolella.
http://www.tohtori.fi/?page=3459083
http://xestia.net/testit/bdi.php
En mäkään myöntänyt olevani masentunut, mutta lääkäri testiensä perusteella diagnosoi vaikean masennuksen.
Sainhan mäkin iloa lasten kanssa touhuamisesta ja naureskelin ja vitsailin kaikille.
Mutta uniongelmat ja sitten sellaiset, ettei jaksa oikeastaan koskaan keskittyä lukemaan, tai katsoa vaikka puolen tunnin tv-ohjelmaa loppuun.
Av-palsta sopii mulle todella hyvin, kun tarvii keskittyä vain lyhyen aikaa kerrallaan "samaan juoneen".
Eihän masennus ole joko tai, vaan sitä on eri asteista, ja hiljalleenhan se pahenee, joten kannattaa sekin vaihtoehto pitää mielessä.
Jos kuitenkin saat erilaisista asioista mielihyvää, iloitset elämästä, tuskin olet masentunut. Huonot yöunet, stressi, kilpirauhasen toimintahäiriöt, diabetes, yksipuolinen ruokavalio... väsymykseen paljon muitakin syitä kuin masennus.