Alemmat ja ylemmät toimihölöt
ei tartte maksaa ylitöistä ja voi vaatia suurempaa työpanosta
Kommentit (7)
Työnkuva pysyy samana, mutta enää ei tarvitse maksaa ylityöistä...
sen verran kyyninen olen, että työantaja siitä meinaa hyötyä ei työntekijä.
Itse olen toimihenkilönä ollut sellaisessa työssä, jossa joutuu muutaman kerran vuodessa matkustamaan ulkomaille ja usein lähtö matkalle on ollut viikonloppuna. Olen saanut lisillä korotettua palkkaa joka tunnilta kotioven sulkemisesta hotellille saapumiseen. Kollegani, joka on ollut ylempi toimihenkilö, on matkustanut ilmaiseksi omalla ajallaan.
Minä joka tunnilta palkan + päivärahan. (Tosin tätä ei kukaan myöntänyt ääneen vaan pengoin tiedon esille luottamusmieheltä) En tiedä onko muiden firmoissa tällaista, että esim korvauksia ei makseta työehtosopimuksen muksiasesti, ellei niitä ymmärrä pyytää..?
On töissä kokonaispalkalla joka sisältää tietyn määrän ylityötunteja. Tekee paljon ulkomaankeikkoja. Yli kahden viikon keikoilta saa sopimuspalkan (parempi kuin toimistolla), mutta alle sen kestävät reissut tekee samalla palkalla ilman mitään korvauksia. Mukana matkaavat duunarit ja alemmat toimihenkilöt saavatkin sitten kaikki ylityö + muut korvaukset. Esim. jos matkustus päivä on sunnuntai, niin muyt saavat sunnuntaikorvauksen ja mieheni ei...
Olen ylempitoimihenkilö ja en saa konaispalkkaa.
Mitä työantaja hyötyy ehdottaessan alemman toimihölön ylentämistä? Kyseessä tavallinen toimistorotan työ, jossa henkilöllä ei edes ole alaisia. Ainakaan ei tarvitse maksaa ylityökorvauksia, mutta mitä muita etuja työnantajalle? Vai ovatko nämä sopimukset alakohtaisia?