Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Omenahillon tekoon vinkkejä kiitos!

Vierailija
15.09.2011 |

Me ostettiin omakotitalo jonka pihassa on 3omenapuuta ja varmaan sata kiloa olen kerännyt omenoita, mun äiti on tehnyt osasta jo hilloa ja nyt ajattelin itse tehdä ja antaa sitä sitten jouluna nätissä purkissa kavereille lahjaksi.

Ei kai sitä muuten saa säilymään kun pakastamalla?

Sittenkö jouluna sulatan ja laitan purkkiin, onks ihan ok?

En ole koskaan ennen tehnyt mitään hilloja ym..

kuoritko omenat vai keitätkö kuorineen?

Kiitos neuvoista!

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
15.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peset, poistat kodat ja palottelet omenat 4 osaan ja laitat 5 litran kattilan täyteen. Laita n. 3 dl vettä ja keitä n. 15 minuuttia tai niin kauan, että omenat pehmenevät. Sen jälkeen soseutat omenat ja lisäät vähintään 250 g sokeria ja laitat uuniin 225 astetta 2 - 2 ½ tunniksi. Sekoita välillä. Kun on kullanruskeaa, niin se on valmista.

Vierailija
2/14 |
15.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi säilöä lasipurkkiinkin, purkkien pitää olla silloin puhtaita ja (uunissa)kuumennettuja, sekä tiiviisti suljettuja hillon purkittamisen jälkeen.

Missäs ennen pakastimia hilloa säilöttiinkään ;)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
15.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap

Vierailija
4/14 |
15.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kunnes tajusin miten tulee kaikkein parhain hillo.

Tässä tämä, enjoy;

Pese ja paloittele neljään osaan. Poista kodat, kuoria ei poisteta. Laita kattila ihan täyteen näitä paloja. Pohjalle sen verran vettä, ettei kärtsää pohjaan. Päällimmäisten päälle pari-kolme rkl kanelijauhetta.

Kun ovat parikymmentä minuuttia kiehuneet, niin soseutat sauvasekoittimella.

Ah, i-h-a-n-a-a!

Vierailija
5/14 |
15.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen käyttänyt Atamon säilöntäainetta lasipurkkien ja kansien huuhtomiseen (en ole laittanut säilöntäainetta itse hilloon vaikka senkin voi tehdä jos haluaa, vaikka jos joutuu säilyttämään hilloa lämpimässä joitakin aikoja). Atamonia saa tavallisesyta ruokakaupasta. Purkitan hillon kuumana, lasipurkki piripintaan. Pyyhin vielä purkin suun siistiksi säilöntäaineeseen kastellulla talouspaperilla ennen sulkemista. Ikinä meillä ei ole hillo homehtunut vaikka jopa 2 vuotta säilytetty ennen syömistä. Kannattaa kokeilla, minusta tämä tapa on helpompi kun purkkien kuumentaminen. Itse en siirtäisi pakastettua hilloa purkkiin, sillä lahjansaaja voi luulla että hillo säilyy kauan vaikkei niin tässä tapauksessa ole.

Vaihtelua omenasoseeseen tai hilloon saa lisäämällä joukkoon kanelia, vaniljaa, tai keittämällä mausteliemen esim. fariinisokerista, tähtianiksesta, kardemummasta ja kanelista. Jos omenat ovat kiinteitä, voi kokeilla palahilloa, jossa omenoita ei soseuteta.

Toivotan säilömisen iloa !

Vierailija
6/14 |
15.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

aika tujua hilloa..

Ja yleensä kyllä soseutuksen jälkeen hilloa keitetään. Ei tuo ole hilloa, tuo on sosetta, mitä lie.

Vierailija
7/14 |
15.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

samalla tulee pikkasen mehua ja hillosta kiinteämpää. höyrytän omenat , sosemyllystä läpi ja pikainen keitto (hillo-)sokerin kanssa. atamonilla huuhdeltuun purkkiin ja säilyy vuosikausia.

Vierailija
8/14 |
15.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen ihan tumpelo tämmösissä asioissa kun eipä ole ennen omenapuita ollut! Täytyy hankkia purkit ja tehdä sit hilloa, meillä on pieni kellarikin, joten taidan sitten purkittaa suoraan ja säilöä sinne! :)

täytyypäs hommata tota säilöntäainetta, kiitos tiedosta!

ap

Vierailija
9/14 |
15.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omenasose, millaista se sitten on?

Vierailija
10/14 |
15.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuleehan omppusoseesta hilloa, kun laittaa hillosokeria joukkoon!!!

Vierailija
11/14 |
15.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta se pitää keittää hillosokerin kanssa. ei se riitä, että heittää sokerit sekaan ja purkkiin.

sellaista hilloa taas ei olekaan missä ei ole sokeria. se on sitten jotain ihan muuta.

Vierailija
12/14 |
15.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

nyt olen pääasiassa mehustanut viinin ja vähän soseuttanut pakkaseen.

kuorin ja pilkon omenat kattilaan (ei karaa). vettä niin, että kattilan pohja peittyy. keittämistä n. 15min, hillosokeri mukaan ja soseutus.

vähän on vasta pakkaseen asti ehtinyt, kun käytetään tuoreeltaan. omppuja kuitenkin vielä niin reilusti ja pakastin tilaa rajoitetusti, että kokeilen tuota säilöntäainejuttua.

pitääkö siinä olla lasipurkkeja vai käykö pakasterasiat?

Vierailija
13/14 |
15.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hillo aina lasipurkkiin, soseet rasiaan.

Vierailija
14/14 |
15.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä teen omenahillon niin että kuorin, otan siemenkodat pois ja keitän pehmeäksi. Soseutan ja maustan.

Sitruunakin sopii kivasti omenahilloon mutta minäkin tykkään kanelista yhtälailla, kannattaa vähän kokeilla molempia.

Hillosokeri tekee aina hillon mössöstä oli se sitten marjasta tai hedelmästä valmistettua! :)

Pakastaa ei tartte hilloa joka on tehty hillosokeriin.

Minä pakastan hillot joissa ei ole hillosokeria, ne menee ihan pakasterasiassa (pesty voirasiakin OK) mutta muuten käytän nättejä lasipurkkeja, kuumennan uunin ja käärin purkit sanomalehteen, varo ettei paperi koske teräkseen ja ettei uuni posota liian kuumalla.

Kannet olen keittänyt kattilassa.

Jos laittaa hillot pakkaseen ruokaa niin pitää muistaa kertoa ettei saaja pakasta uudestaan.