Pitäisköhän minunkin tehdä muffineita, vaikka suklaa...mut miks niistä tulee aina
lättänöitä? laitanko muffinikoloon liian vähän taikinaa vai mikä on? Mulla on sellanen silikoninen vuoka missä reikä 12 muffinille, Iloleipurin muistaakseni.
Kommentit (5)
Vehnäjauhoja, leivinjauhetta, voita, sokeria, munia jne.
Vaikka olis voideltu tai ei, ohjehan sanoo ettei silkoonista tarttee välttis edes voidella?!
Vehnäjauhoja, leivinjauhetta, voita, sokeria, munia jne.
http://www.hellapoliisi.fi/lukijat-muffinit/amerikkalaiset-suklaamuffin…
Huomasin että tulee kuohkeampaa kun tosiaan rasva on pehmeää, ei sulatettua (yleensä sulatan kun inspiraatio leipomiseen iskee nopeasti). Olen tehnyt ihan tavallisiin vuokiin, en niihin isoihin.
Kannattaa sijoittaa metalliseen vuokaan, tefloninen. Ei ikinä jää kiinni kunhan vähän voitelee. Silikoninen jättää aina vähän raa-aksi ja siksi jää kiinni.
Kananmunat ja voi kannattaa jättää taikinasta, ne edesauttaa kiinnijäämistä.
Tein toissapäivänä hyviä "arkimuffinsseja", tällä kertaa gluteenittomana. Sekaisin muutama desi pirkan gluteenitonta jauhoseosta ja perunajauhoja, rasvana öljyä/sulatettua margariinia, kohotusaineeksi leivinjauhetta (voi laittaa myös ruokasoodaa jos tahtoo), nesteenä oli vaniljanmakuinen soijamölö, makeutukseen sitten vaniljasokeria ja ruokosokeria. Laitoin myös banaania ja kaakaota kun en jaksanut hakea kaupasta suklaata.
Kaikki sekaisin ja uuniin 200 asteeseen vartiksi. Tuli tosi hyviä eikä mikään jäänyt kiinni.
Halutessaan voi käyttää niitä papereita tietty myös.
Mulla paisuu aina ihan hirveästi...