Mitä mieltä 10-vuotiaasta pojasta, joka...
...pukeutuu pääasiassa mustaan, käyttää niittirannekkeita ja rajuja hevibändipaitoja, housut ovat revityt ja niistä roikkuu kaikenlaisia killuttimia. Pitkät sekaiset hiukset ja piirtää synkkiä, jopa itsetuhoisia (vaikkakin taidokkaita) piirustuksia. Vanhemmat sallivat tämän eivätkä ole edes huolissaan!
Kommentit (20)
voi sinä ja sun huoles.
En minäkään ole.
Oletkos koskaan kuullut murrosiästä?
T. 10-vuotiaan pojan äiti ja ammattikasvattaja
en niinkään poikaa. Eikä kukaan tuntemani 10-vuotias ole tuollainen, ja ison perheen äitinä ja opettajana olen nähnyt 10-vuotiaita paljon.
Aika monet 10-vuotiaat pojat ovat tuollaisia.
minä en ainakaan ole nähnyt ainuttakaan tuollaista 10 vuotiasta!
Ja oma poikani on just 10, joten olen törmännyt aika moneen...
merkkejäkään tollaisesta. Eikä ole kavereillakaan. Okei, esimurkkuikä lähestyy, mutta kyllä meidän 10 vuotias on vielä ihan lapsi, eikä se päätä mitä vaatteita päälle laitetaan saati osteta.
Tuon ikäisillä vielä aika pitkälti vanhempien maku sanelee mitä lapsella päällään on. Varmaan joku hevirokkiperhe kyseessä, kuunnellut lapsi parka jotain death metalia koko ikänsä.
Vaatteet tilataan pojan kanssa alan katalogeista, usein ulkomailta. Poika on taiteellinen persoona, ja vanhemmat ovat sitä mieltä että saa noudattaa omaa tyyliään. Musta toi vaan kuvastaa jotain piilotettuja psykologisia ongelmia, mutta vanhemmat eivät huolestu edes tuhoisista piirustuksista, sanovat vaan että kun poika on iloinen ja sosiaalinen, ei ole mitään hätää..
ap
hoita oman pesänsä asioita sen sijaan, että leikkii psykologia siellä, missä siihen ei ole tarvetta. Pojan vanhemmat varsin tervehenkisen kuulosia.
Keksi itsellesi vaikka joku kiva harrastus!
tuonikäiset piirtävät kaikki sotakuvia ja aseita ja hirsipuita ja mosntereita. Paitsi meidän poika, joka piirsi yksityiskohtaisia kattotiiliä ja kiviä kivimuureihin - ja hänellä oli oikeasti psyykkisiä ongelmia. Ne monsterit ja hirsipuut olis olleet normaaleita, kattotiilet ei.
Ja niin kauan kuin lapsi ON ikoinen ja sosiaalinen, mitään suurta hätää ei todennäköisesti tosiaankaan ole.
oikeasti olen itse tuon pojan äiti, kyselin vain "kolmantena osapuolena", koska halusin tietää mitä vastauksia näin tulee. Jos olisin sanonut olevani äiti, olisittee kuitenkin heti minut teilanneet kaikki.. :) No osahan niin teki nytkin, mutta se nyt ei ole yllätys.. ;)
ap
Tyyppi vaan tykkää heavystä ja haluaa näyttää maailmallekin mistä tykkää. Jeesus sun kanssas, ap. Meidän samanikäinen poika piirtelee myös sotakuvia ja monstereita, soittaa pianoa, kuuntelee Beethovena ja repii kymppejä kokeista. 15v osti ekan niittirannekkeensa juuri, ei piirtele kuin hymiöitä, koulumenestys kiitettävää ja aikoo yliopistoon. Ja nuorin 1v leikkii niillä isoveljen niittirannekkeilla. Ollaan varmaan hulluja koko sakki. Mitäpä jos keskittyisit omaan elämääsi. Jos tuolla kuvailemallasi pojallasi olisi ongelmia, tuskin olisi iloinen ja sosiaalinen, kyllä ne ongelmatapaukset uhkuvat vihaa.
Mistä tiedät tuon millaisia kuvia piirtää? Koulussa tunnillako piirtää ja sinun samalla luokalla oleva lapsesi kertoi ?
ihmettelinkin jo tuota piirtämisjuttua, että mistä sä sen tiedät.
Ei sun tarvii olla huolissaan. Ihan tavallista menoa.
kuvia nuo on: piirtää synkkiä, jopa itsetuhoisia ..
esim. Itselleen piirtää veitsen rintaan?
Yleensä tuollainen pukeutuminen ja harrastus alkaa vasta yläkouluiässä.
jotain hevijuttuja ja haluaa samaistua niihin.
Voihan kyse olla psyyken ongelmista myös, mutta pelkästään noiden asioiden perusteella ei voi niin olettaa. Sinä äitinä varmasti tiedät onko syytä olla huolissaan :)
kuvia nuo on: piirtää synkkiä, jopa itsetuhoisia .. esim. Itselleen piirtää veitsen rintaan?
Mutta piirustus on myös humoristinen, taiteellinen ja poika esittelee piirustusta ylpeänä vaikka äidilleen ja naureskelee hyväntuulisena äidin kauhistunutta päivittelyä. piirustuksen valmiiksi saatuaan voikin jo juosta pomppimaan trampalle. Ei siis mitenkään ahdistuneen oloinen :)
ap
Meillä on juuri tuollainen kattotiilien piirtäjä, nuorempi kylläkin..
kuvia nuo on: piirtää synkkiä, jopa itsetuhoisia .. esim. Itselleen piirtää veitsen rintaan?
Mutta piirustus on myös humoristinen, taiteellinen ja poika esittelee piirustusta ylpeänä vaikka äidilleen ja naureskelee hyväntuulisena äidin kauhistunutta päivittelyä. piirustuksen valmiiksi saatuaan voikin jo juosta pomppimaan trampalle. Ei siis mitenkään ahdistuneen oloinen :) ap
Itse silti kyselisin, mitä hän haluaa piirustuksiaaln esittää tai viestiä, ja miksi tulee mieleen juuri nuo aiheet.
Lahjakkailla lapsialla on vilkas mielikuvitus ja meilläkin oli nuoremmalla sellainen vaihe että kuvat olivat aika pelottavia, jolloin halusin itse tietää miksi hän kokee nuo asiat hienoiksia ja mielenkiintoiksiksi. Ei se trampoliinilla pomppiminen tarkoita etä kaikki olisi sillä kuitattu ja ok. Lapsella saattaa olla pelkoja tai vastaavia ajatuksia joista olisi hyvä keskustella. Ei se siis tarkoita todellakaan että olisi jotain "vikaa". Tuo on pukeutukistyyli siinö missä muutkin, mutta piirustusten sisällöstä ei olisi huono ajatus jutella.
ja sovittu että koulussa ei piirrä niitä kammottavampia aiheita, koska ollaan jouduttu ties mihin psykologin tarkkailuun niiden takia. Koulussakin piirttää jatkuvasti, mutta "kesympiä" aiheita. Kotona saa toteuttaa itseään, ja selittää vaan esimerkiksi taistelujen piirtämisen olevan kivaa. Ei osaa tarkemmin selittää, ja onneksi tällä hetkellä on alkanut piirtää enemmän kitaroita, eikä enää verisiä taisteluita niin paljon.
ap
Aika monet 10-vuotiaat pojat ovat tuollaisia.