Odottavia yrittäjänaisia?
Kommentit (4)
Täällä jo äitiyslomalle jäänyt yrittäjä.
Yrittäjän ä-raha määräytyy maksetun YEL-vakuutuksen mukaan ja itse voi valita, katsotaanko se parin vuoden takaisista maksuista vai viimeisen 6kk:n ajalta ennen ä-lomaa. Itse nostin tahallisesti YEL-maksuja saatuani tietää raskaudesta ja nyt on ihan mukavat äitiyspäivärahat tulossa :) Suosittelen tätä, yleensähän YEL-vakuutusta maksaa mielellään vähän alakanttiin.
Sijaisen hankkiminen ja kaikki muut työhön liittyvät kuviot ovat tietysti omille harteilla, joten kyllä tämä enemmän työtä teettää kuin palkallisen jääminen ä-lomalle. Ja se, kuinka kauan malttaa/pystyy olemaan pois töistä on myös yksi kysymys. Itse olen ajatellut alustavasti olla töistä kokonaan pois varmaankin äitiys/vanhempainvapaan ajan ja sitten teen ilta/vkonloppu töitä ja pystyn samalla hoitamaan lasta kotona toivottavasti n. 2-vuotiaaksi.
Ja näköjään äitiyspäivärahoista onkin ollut jo keskustelua. Kai tässä on jo alettava suunnitella...
Olipas mukava nähdä, että keskusteluun oli tullut mukaan muutama yrittäjäsisar :) Itse nostin Yel:n melko pian positiivisen tuloksen jälkeen 20 % suuremmaksi kuin se oli ollut. Kirjanpitäjäni mukaan vähintään tuo 20 %:n korotus pitää olla, jotta korotus huomioidaan.. Itselläni ei ole mahdollisuutta hankkia yritykseeni sijaista ä-loman ajaksi, joten asiakkaiden suhteen alkaa hommat ihan alusta kun töihin palaan. Kuten Lipstikkakin kirjoitti niin myös itselläni on mahdollisuus olla poissa työelämästä vain tuo vanhempainvapaa. Nyt kun viikkoja on tullut lisää niin saa koko ajan pelätä s-lomalle joutumista, sillä nämä yrittäjän omavastuupäivät eivät kovin houkuttele ja onhan korvaus sairausajastakin kovin paljon pienempi kuin varsinainen yrittäjätulo. Ystäväni on jäänyt ä-lomalle virkatyöstä ja nauttii ensimmäisen kuukauden normaalia palkkaa..Puhumattakaan siitä, että vanhempainvapaan ajan kertyvät lomat yms. yms. Niin ja tietty on sairauslomillakin pystynyt olemaan ihan eri tavalla kuin mitä itse ikinä voisin. Mut ei voi valittaa kun on itse yrittäjäksi ryhtynyt :D Näillä mennään. Pääasia on, että masuasukki voi hyvin ja, että saadaan hänet pian onnellisesti syliin.
Oikein mukavaa odotus- ja äitiysloma -aikaa kaikille! Ei meitä sokerista ole tehty ;)
Täällä myös 30++, yrittäjänä vajaa 10 vuotta. En ole vielä yhtään tutkinut, miten nuo etuudet ym. menevät tässä tilanteessa, mutta onhan tässä monta kuukautta vielä aikaa :) Raskausviikkoja vasta 4+5...