Vaimollani ei olelainkaan hoivaviettiä-kannattaako tehdä lapsia kuinka monta?
Äidilläänään ei ollut vaan hoidatti lapset kokonaan mummollaan (isänäidillään) Vaimon mummo taas laittoi lapset lastenkotiin ulkomaille, jotta sai litkiä viiniä rauhassa. Hänkään ei ollut töissä. Vaimoni myös vihaa kaikkia eläimiä.
Kommentit (3)
Voin kertoa että minulla on hoivovietti, muttei kovin voimakas. Ennen omia lapsia en tykännyt vauvoista, tai pelkäsin niitä. Eläimstä olen taas aina pitänyt kovasti ja niiden kanssa ollut. Nukkeja en hoivannut pienenä ollenkaan, en ymmärtänyt miksi olis pitänyt.
Äitini ei ollut mitenkään kylmä ja sain hellyyttä molemmilta vanhemmilta. Uskon että ole tälläinen ihan luonnostaan.
Kun esikoinen syntyi, äidinrakkaus syntyi vähitellen, alussa hoidin vauvaa mutta suuri tunne tuli vasta kuukausien kuluessa.
Enpä tiedä mikä vaimosi tilanne on, ei sitä tiedä ennenkuin oma lapsi syntyy. jos hankitte lapsia, niin sinun on oltava se hellyyden ja läheisyyden antaja.
enkä todellakaan edelleenkään haluaisi hoivata koiraa. Mutta mä kyllä tiesin että haluaisin lapsia, ihan siksi kun kaikki sanoivat että lasten saaminen on hienointa mitä voi olla.
Jos vaimosi haluaa lapsia niin en olisi huolissani hänen hoivavietistään. Eikähän hän yksin ole lapsiaan hoitamassa vaan sinä olet lasten isä ja huolehdit ettei niitä hoidateta kokonaan isovanhemmilla.
Kuulostaa siltä, että vaimosi suvussa on sukupolvesta toiseen siirtyvä kiintymyssuhdevaurio, kyvyttömyys hoivaan ja lasten tarvitsemaan läheisyyteen. Ei se ole ollenkaan harvinaista.
On mahdollista, että lapsen syntymän myötä hoivaviettiä ja läheisyyden sietämistä kuitenkin löytyy, jos vaimosi on saanut "korjaavia kokemuksia" elämässään, ehkä sinun rakkautesi ja teidän läheisyytenne kautta tai ehkä joltain muilta aikuisilta kuin äidiltään lapsena.
Tai on mahdollista että hänellä tulee olemaan vaikeuksia luoda turvallinen varhainen vuorovaikutus vauvan kanssa...
Mutta oleellisempaa onkin kysymys mikä on sinun tilanteesi? Haluatko sinä lapsia? Oletko sinä valmis olemaan se hoivaavampi vanhempi? Oletko valmis tukemaan vaimoasi jos lapsen saaminen tuo hänessä esiin ehkä traumojakin ja tulee vaikeita aikoja?
Onneksi lapsilukua ei tarvitse päättää etukäteen, mutta päätös siitä haluatteko pariskuntana lapsia lainkaan tietysti olisi hyvä tehdä yhdessä ja tietoisesti.