Onko kellään ollut kahta tuulimunaa peräjälkeen?
Rv6+3 menossa, ensi viikolla ultra. Viime kesänä oli tuulimunaraskaus (sitä ennen kaksi keskeytynyttä km:a). Nyt pelottaa, että entä jos tämäkin on. Kuinkahan yleistä mahtaa olla, että kaksi tai useampi tuulimuna olisi peräjälkeen?
neronja rv6+3 + nelikko
Kommentit (5)
Ollaan taas Neronja samassa veneessä. Mulla oli kanssa kesällä tuulimuna. Nyt mulla kanssa 6+3 ja pelottaa niin vietävästi. Nyt mulla on pahaa oloa, mutta tuulimunasta ei ollut oikeestaan mitään. Siltikin pelottaa. Jos siellä on vaikka 2 tuulimunaa ( mulle siirrettiin 2 alkiota), ni kyllähän ne jo pahoinvointria voi aiheuttaa. Tai sitten tietysti kohdunulkoinen......
ensin kaksi onnistunutta raskautta, tytöt 9/01 ja 3/03, sitten tuulimunaraskaudet 11/04 (vkolla 10 todettiin) ja 2/05 (vkolla 8), nyt siis raskaana vkolla 25. Muistan sinut helmisimpukoiden alkutaipaleelta, itse en silloin vielä kirjoitellut mitään, kun olin 99% varma, että tämä viideskin on tuulimunaraskaus, kaikki tihkuttelut viittasivat siihen. Mutta nyt näyttää paremmalta, tosin melko varovainen olen koko jutun suhteen edelleen.
Itse kyselin sen toisen tuulimunan jälkeen kans kohtalotovereita tuolla keskenmenopalstalla ja sain parikin supermasentavaa vastausta, joiden mukaan tuulimunaraskauden todennäköisyys lisääntyisi jokaisen koetun tuulimunan jälkeen suuremmaksi. Mutta minulle on nyt tämän raskauden aikana todettu ihan Naistenklinikalla asiantuntijan toimesta, että jo kaksi perättäistä tuulimunaa on kuulemma melkoisen harvinaista ja kertakaikkiaan vaan todella surkeeta tuuria. Että niin sinunkin kannattaa ajatella! Mutta voin todella sanoa tietäväni tunteen, itsekin aloin suurinpiirtein vkolla 20 liikkeiden myötä uskoa, että masussa vois jotakin " todellistakin" olla, ultrista ja muista huolimatta. Toivotaan, että pohdintasi ovat turhia tällä kertaa!!!
...mulla on molemmissa keskenmenneissä raskauksissa saatu ultrattua jonkun näköinen alkio. Ekassa meni niin, että kun piti vkolla 8 olla ultra, lääkäri ei saanut näkyviin mitään. Parin päivän päästä menin uudelleen kun oli vähän vuotoa ja pelästyin, niin sai näkyviin pienen alkion, mutta sanoi että pitää katsoa parin viikon päästä uudelleen, et mahdollisuudet voi olla 50/50 et onko tuulimuna vai ei. Saman viikon aikana tiputtelu jatkui ja kivut ja vuoto alkoivat tulla suuremmiksi ja seuraavassa ultrassa johon hankkiuduin sitten yksityiselle jo vkon päästä siitä edellisestä, niin todettiin, että kysymys oli tuulimunasta.
Toisessa raskaudessa kävin jo alkuraskauden ultrassa ja oli samoilla viikoilla kun eka n. 6+4 ja tästä saatiin jo sydämensykekin näkyviin...tuosta kuitenkin kului vain vajaa vko kun vuoto taas alkoi ja raskaus todettiin keskenmenneeksi. Tai molemmat mulla oli keskeytyneitä km:ja, eivät vuotaneet kokonaan itestään pihalle.
Miten se tuulimuna nyt loppujen lopuksi määritellään. Olen käsittänyt, ettei kumpikaan näistä mun raskauksista olis omien tietojeni mukaan ollut tuulimuna...(ei ainakaan jälkimmäinen), mutta käsitykseni on se, että jos sieltä alkio bongataan, niin se EI voi olla tuulimuna. Molemmissa tapauksissa mulla on kuitenkin ollut niin vähän viikkoja, että tuo alkio on sitten tavallaan murentunut vaan sellaiseksi verimassaksi kohtuun...
Mä alan olla jo kans ihan sekaisin näistä käsitteistä. Joku vastasi, että on harvinaista jos tulee kaksi peräkkäistä tuulimunaraskautta, mutta voiko sitten tulla tälläin useampia kun mulla...sekaisin tuulimunaraskauksi ja normaaliraskauksia? Tiedänköhän mitä itsekkään selitän.
Miljoona kysymystä mietityttää ja vastauksia ei löydy kunnollisia mistään.
Ite sain just verikoetulokset ja hyytymistekijää ei kuulemma veressä ole, joten tukoksista ei keskenmenot voi johtua...sanottiin että meilläkin sitten vaan olisi kahteen kertaan ollut hiton paska säkä kun on mennyt kesken jopa sellainen raskaus jossa on todettu sydämen syke...vaikka mulle niin todisteltiin, että 90% sellaisista raskauksista joissa syke todetaan...etenee onnellisesti loppuun asti. Mä olin sit vaan siinäkin se onneton joka kuuluin siihen jämään 10%:n. Tasan ei käy onnen lahjat. =(
Nyt tuli kauheen pitkät löpinät.
Neronja: Sun juttuja olen seurannut tuolla haahujen puolella ja toivon, että nämä sun pelkosi osoittautuisivat täysin aiheettomiksi. Ymmärrän kyllä huolesi ja olen hengessä mukana. Toivotaan, että raskaus olisi kaikin puolin normaali. Voimia ja tarrasukkia Sinulle. =)
Titi75
patologi tutkii kaavinnan jälkeen alkion ja jos hän läytää siitä jotain verenkierron merkkejä niin sitten se on keskenmeno. jOs taas patologi ei löydä merkkejä, että verenkiertoa olisi alkoissa joskus ollut niin sitten se on tuulimuna. Käytännössä jos raskaus menee kesken esim. rv 6+? ja se huomataan esim vasta rv 10 niin patologin on miltei mahdoton löytää mitään verenkierron merkkejä. Itse kävin ultrassa rv 6+3 jolloin syke ja alkio näkyivät. rv 10 selvisi, että alkio oli kuollut rv 6+5. Kaavinnnan jälkeen tuli kotiin lausunto, jonka mukaan raskaus olisi ollut tuulimuna, vaikka näin ei todellisuudessa ollut. Juttelin asiasta tuolloin lääkärin kanssa...
Minulla tuulimuna v.2003 ja myös ilmeisesti 02/2005. Toisen raskauden kohdalla jäi hieman epäselväksi, oliko setodella tuulimuna, koska meni spontaanisti kesken ennenkuin diagnoosi vahvistui, mutta vahvasti sellaiseksi epäiltiin. Täytyy myös todeta että yksityiset lääkärit osaavat olla tylyjä, minulle lääkäri totesi vaan yksiselitteisesti että selvä tuulimuna tämä ja lähdepäs Kättärille kaavintaa varten ja tiedätkös millä bussilla pääset jne. (itse siinä istuin itkukurkussa), mutta ainakin Kätilöopistolla Hgissä olen saanut asiantuntevaa hoitoa, suoraan ei raskautta todeta tuulimunakasi vaan tehdään uusinta ultra viikon-kahden päästä ellei sitä ole jo yksityisellä puoella tehty. Pettymys oli toisella kertaa aika suuri, koska en uskonut että niitä tulisi peräjälkeen useampi. Nyt kuitenkin menossa kolmas raskaus ja rv 20+4 ja kaikki hyvin. Minulle sanottiin aikoinaan että kaksi perättäistä tuulimunaa on huonoa tuuria, 3 tai useampi on sitten jo ehkä muuta ja vaatii lisätutkimuksia. Kolmannen raskauden alussa olinkin eika peloissani, ettei vaan taas kävisi samoin, mutta käynti yksityisellä lääkärillä ultrassa varhaisessa vaiheessa auttoi, en olisi itse jaksanut odottaa kunnalliseen ultraan jonnekin viikolle 13.
Pidän peukkuja sinulle, että nyt kuitenkin kaikki kohdallaan!