Miten saa tuon reilu 2-vuotiaan oppimaan kuivaksi?
On nyt n. viikon verran harjoiteltu, vaippa on päällä koko ajan mutta säännöllisesti vien pöntölle ja kerran tai pari päivässä saa pissattuakin sinne. Olen käyttänyt palkintona tarroja, jokaisesta pönttöön tulleesta pissasta liimaa tarran vessan seinässä olevaan tauluun.
Kuinka kauan menee, että hoksaa itse mennä vessaan? Koskaan ei ole itse ilmoittanut hädästään ja jos on ilman vaippaa pissaa kyllä huoletta housuun.
Miten tässä pitäisi nyt edetä, annanko ajan kulua ja jatkan samaan tapaan vai pitäisikö vaipat jättää pois ja alkaa luutuamaan pissat lattialta?
Ja ei, en stressaa asiaa, mutta kun homma on nyt hyvässä vauhdissa niin tekisi mieli saatella se loppuun asti. Tämä jatkuva pöntölle kantaminen alkaa turhauttaa, vauva huutaa kuin hinaaja kaiken ajan mikä menee tuon parivuotaan kanssa vessassa=poissa näköpiiristä.
Vinkkejä!:)
Kommentit (15)
mitä sinun mielestäsi kannattaisi tehdä? Pitäsikö jättää koko vessaan kuskaaminen vähäksi aikaa, ja kokeilla myöhemmin uudestaan? voiko lapsi itse stressaantua jos odotan häneltä asiaa johon hän ei vielä pysty?
Oppiiko lapsi käyttämään niitä lihaksia, jos käyttää vaippaa? jos ei pissantuloa vaippaan juuri edes huomaa.
Olen huomannut, että jollakin tavalla on oppinut ainakin päästämään sen pissan pönttöön, siis rentouttamaan lantionpohjan.
Vaippa on yön jäljiltä useimmiten kuiva, ja siksi tuntuu, että jaksaa jo pidättääkin pissaa tarpeeksi kauan.
ap
Aika usein pissaa ja kakkaa pottaa mutta myös vaippaan. Välillä tuo jopa sanoo, että on hätä. Aamulla vaippa on aina kuiva.
Minusta sinun ap ei kannata ainakaan luopua siitä potalla käyttämisestä, vaikka vaipoista ei pääsisikään vähään aikaan vielä eroon.
niin jatka van samaan malliin. Ruokailujen ja unien jälkeen on varmaan otollisin aika saada sinne pottaan jotakin tulemaan. Meillä harjoittelu onnistui nyt kesällä niin, ettää otettiin vaippa pois ja sai olla pikkuhousuissa, Toki vahinkoja tuli, mutta sitten alkoi vähitellen oppia sanomaan milloin pissa tulee, silloin olikin aina heti kiire potalle. Tarrojakin annettiin ja kun oli tuetty määrä tarroja, sai jonkun palinnon. Muutama viikko siihen meni, mut nyt pärjää päivät ilman vaippaa.
Viet lapsen potalle heti aamulla, herättyään, ruokailun jälkeen, ennen päiväunia ja ulosmenoa jne. jätät vaipan, jos vahinkoja tulee vielä usein ja annat lapselle aikaa. Hienoa, jos osa pissoista tulee pottaan, mutta ei haittaa ollenkaan, jos tulee vaippaan. Siitä se sitten lähtee, kun lapsi on kypsä. Ajallaan.
mitä sinun mielestäsi kannattaisi tehdä? Pitäsikö jättää koko vessaan kuskaaminen vähäksi aikaa, ja kokeilla myöhemmin uudestaan? voiko lapsi itse stressaantua jos odotan häneltä asiaa johon hän ei vielä pysty?
Oppiiko lapsi käyttämään niitä lihaksia, jos käyttää vaippaa? jos ei pissantuloa vaippaan juuri edes huomaa.
Olen huomannut, että jollakin tavalla on oppinut ainakin päästämään sen pissan pönttöön, siis rentouttamaan lantionpohjan.
Vaippa on yön jäljiltä useimmiten kuiva, ja siksi tuntuu, että jaksaa jo pidättääkin pissaa tarpeeksi kauan.ap
Ihan sen mukaan mikä on teille parasta. Ja ne lihakset kypsyy kyllä vaikka lapsella olis vaippa. On aivan turha stressata vielä 2v:n pottailusta, se stressi vielä tarttuu lapseenkin. Eikä pottailu taida olla kenestäkään kovin hauskaa jos vauva kiljuu taustalla. Sinuna minä veisin lapsta potalle silloin kuin se onnistuu, en esim. huudattais vauvaa taustalla. Sopivassa rauhallisessa tilanteessa sinne potalle. Kannustaisin myös lasta menemään potalle itse, laittaisin sellaiset vaatteet jotka saa itse pois. Pikkuhiljaa opettelua, ei mitään viikossa kuivaksi ajattelua. Jos homma ei onnistu jonain päivänä niin ok, toisena sitten taas onnistuu.
2-vuotiaan voi ja pitääkin jo opetella kuivaksi. Yökuivuus on sitten toinen asia jota ei voi opetella. Onko tyttö vai poika? Tytöt kai oppivat helpommin vähän aikaisemmin, omani kyllä oppineet tasan 2v molemmat, tyttö sekä poika. Tyttö oppi kun sai olla pelkissä pikkupöksyissä sisällä ja heti kun vahinko tuli mentiin potalle. Hoksasi varsin nopeasti mistä on kyse. Ja halusi pitää niitä kivoja pikkareita, se oli hyvä motivaattori. Lattiaahan tuossa saa luututa mutta ei se kauaa vie. Vaipat on nykyään niin pintakuivia että lapsi ei tiedosta pissanneensa eikä siksi opi jos vaippaa pidetään. Pojalla voi auttaa myös jos saa seisten pissata, vaikka lattiakaivoon kylppärissä. Että hiffaa mikä on homman nimi. Siitä se sitten lähtee. Kun juju on tajuttu ei pitäisi paria viikkoa kauempaa mennä että oppii. Tietysti ihan tajutonta kehumista ja palkitsemista aina kun onnistuu pottaan/pönttöön eikä mitään hiiltymisiä vaikka lattialla olisi lätäkkö puolen tunnin välein. Vaatii vähän kärsivällisyyttä mutta se palkitaan.
Ilmeisesti han ei ole viela valmis. Suomessa tytot oppivat kuivaksi keskimaarin 3vuotiaana, pojat 3,5vuotiaana.
Mina esikoisen kanssa "stressasin" asiasta, etta nyt on jo apua 2,5v eika onnistu ei onnistu. Sit paatin unohtaa koko asian. Kokeilin uudestaan kun oli 3v, oppi kuivaksi viikossa, eika ole ikina elaessaan pissanut yolla sankyyn (nyt 5v), eli oli samalla paiva ja yokuiva.
Kuopuksen kanssa tein saman reilu 2,5 vuotiaana. Kaksi ekaa paivaa oli kamalia, pissaa oli pitkin laittoita, sitten sen tajusi, jatin myos yovaipan pois samalla. On tullut kaksi kertaa yolla pissat sankyyn, kun ei muistettu kayda illalla pissalla (nyt 3v).
Eli, mina kuulun "kategoriaan" laiska aiti. Mita ihmetta juoksuttaa alle 2v pissalla potalla, jos se ei ole siihen viela valmis? Ei ole mulle meriitti se, etta milloin ovat paasseet vaipoista eroon :-)
Tsemppiä, kyllä se siitä lähtee!
Mä en aivan täysin usko tuota, että "lapsi sitten yhätkkiä oppii kuivaksi, kun on siihen valmis". Mä nimittäin olen kahden lapsen opettanu kuivaksi yksinkertaisesti ottamalla vaipan pois ja käyttämällä tiheästi potalla. Muutaman päivän aikana tuli parit pissat lattialle, mutta sitten hoksasivat. Toinen oli vähän alle 2v, toinen oli reilu 1,5v. Tuskinpa kyse olisi aivan sattumasta, että lapsi olikin juuri niinä päivinä kypsä pidättelemään. Kun pissat tulee housuun, lapsi huomaa sen yleensä välittömästo,ja voihan vanhempi siihen oikein kiinnittääkin huomiota.
Ja melko tiheään kannattaa aluksi houkutella potalle. Mutta jos siis ei ala parissa viikossa onnistua, niin mä vatrmaan luovuttaisin joksikin aikaa :) Mutta ainahan voi kuitenkin jatkaa potalla käyntiä ja silti pitää vaippoja, jos tulee paljon vahinkoja.
Mutta mun henk.koht. mielipide on, että useimmat vanhemmat ei vaan jaksa opettaa kuivaksi ja sanotaan vaan ettei lapsi ole osaa vielä pidättää. Älkää siis 3-vuotiaiden vaipattajat suuttuko, ymmärrän kyllä, että on myös oikeasti sellasia lapsia, jotka eivät opettelusta huolimatta opi. En siis katso karsaasti vaippapeppuja! :)
Päätti itse että tahtoo roska-auton. Auton lupasin heti kun hereillä ollessaan ei tarvitse vaippaa. Poika oli tuolloin 2,5v.
Se että olisinko voinut työllä saada hänet vaipasta aikaisemmin - ehkä olisinkin. Potalla käynti vaan aiemmin aiheutti ankaran raivokohtauksen ja huudon. Hän ei siis ollut siihen valmis.
Meillä toimittiin niin että otin hereillä ollessa vaipan pois. Kun ei voinut päästää vaippaan, hän pyysi vessaan. Ja käytin vessassa automaattisesti herätessä, syömisen jälkeen, ennen ulkoilua, ulkoilun jälkeen, nukkumaanmentäessä. Kaksi kuukautta käytettiin vielä sitten yövaippaa, ja sanoin pojalle että mitä jos ei ostettaisikaan ensi kerralla uutta vaippapakettia vaan ostettaisiin unisatu. Vaipat loppuivat, uusia ei ostettu ja unisatu luettiin.
Ei ollut ressiä ei murhetta ei itkua eikä pahaa mieltä.
Lapsi oppii kun on oikea aika.
eli tietty kypsyys pitää varmasti ensin saavuttaa mutta toisaalta ahkera potatus ei sitä kehitystä viivästytä jos se tehdään hyvillä mielin. Omat ovat molemmat oppineet kuiviksi 2v2kk, kakat tehneet pottaan pelkästään 1v alkaen. Ilman vaippaa oloa koitettin ekan kerran alle 2-vuotiaana ja silloin oli lattia jatkuvasti märkiä. Tällä toisella kokeilulla 2+ iässä lapsi jo sanoi haluavansa vessaan, aluksi ehtiminen saattoi tehdä tiukkaa mutta alkoi sekin pian sujua. "Kauppareissuvaipoista" luovuttiin pari viikkoa myöhemmin, varahousuja kannettiin mukana vähän pidempään mutta pian todettiin nekin turhiksi. Yökuiva toinen oli vasta n. 3,5v, toinen 2,5 v, tässä selvää eroa hormonierityksessä: toisen yövaippa oli aina kuiva, toisen aina märkä. Päiväunikuivia olivat samalla kuin päiväkuivia muutenkin. Ihanat pikkuhousut on monelle tytölle ainakin aika tärkeä juttu ja motivaattori vaipasta luopumiseen.
Säännöllisyys potatuksessa tuottaa tulosta vaikka se tuntuu aluksi sitovalta. Bodyt pois käytöstä ja housuvaipat/harkkahousut päälle niin homma helpottuu.
Ei tarvitse odottaa, että lapsi on "valmis". Kyllä 2-vuotias on sitä ilman muuta. Ihan kaikkea ei tarvi lasten ehdoilla tehdä. Pieni pakottaminenkaan ei haittaa yhtään.
otin vaipan pois kun täyttivät 2 vuotta ja sanoin lapselle, että nyt ei ole vaippaa, kerro jos tulee hätä. Välillä tuli pissa lattialle, toisinaan muistin itse kysyä, että onko hätä ja vein lapsen potalle. En kuskannut lasta säännöllisesti potalle, koska ajattelin, että kova pottatreeni ei ehkä tunnu mukavalta eikä omakaan suoleni toimi kellon mukaan. Matot otin pois lattialta ja jos tuli vahinko, niin lohduttelin ettei haittaa. Onnistumisia sen sijaan kehuimme runsain mitoin. Molemmat oppivat kuiviksi vähän kuin huomaamatta. Kuten joku jo sanoi, pikkuhousujen ostaminen oli hyvä motivaattori.
sattumankauppaa osaa lapsesi yhdistää tuon pissan ja pöntön toisiinsa. Lapsi oppii kuivaksi kun oppii eli siinä vaiheessa kun alkaa tunnistamaan hädän. siihen saakka saat patistella vessaan ja pissittää' ja vaihtaa vaippoja, kun et ole muistanut/ ehtinyt pissattaa lasta.
Tyttölapsi siis kyseessä. Ollaan käyty yhdessä ostamassa pikkuhousuja, jotka sai itse valita ja mielellään niitä kyllä pitää. Olen vähän laiskasti antanut olla ihan ilman vaippaa, pelkään että pissaa sohvalle(sohvassa ei irrotettavia tyynyjä joten ei pysty pesemään) tai lattialle vauvan kanssa leikkiessään ja vauva sitten uiskentelee pissalammikossa..
välillä olen pukenut vaipan pikkuhousujen päälle, että huomaisi kastumisenkin herkemmin.
Mutta me taidamme jatkaa samaan malliin vielä jonkin aikaa. Jos ei ala ottaa tuulta alleen niin pidämme tauon ja kokeilemme muutaman viikon päästä uudestaan.
Kiitos vielä kaikille vastauksista ja tsempeistä!:)
ap
Vaikea se on pidättää jos ei osaa. Ja kyllä sä tunnut stressaavan asiasta, et sä muuten tällasia kyselis.