Mikä murre kyseessä?
Olen itse Tampereen seudulta ja puhun tyypillistä ns. yleismurretta manselaisella vivahteella. Viimeaikoina kuitenkin sanastooni on tullut uusi tapa sanoa sana kerta kahdella t:llä, esim. joka kertta, sillä kerttaa jne. Tämä siis parin vuoden sisällä tullut uutena aksenttina minulle. Mieheni ja tyttäreni kiinnittivät tähän huomiota ja ovat sitä mieltä ettei täälläpäin lisätä tuota lisä-t:tä.
Jostain tuon tavan on täytynyt tarttua puheeseeni, mutta tuttavapiiristäni ei ainakaan tältä istumalta tule mieleeni ketään joka näin murtaisi.
Onko ketään joka murtaa samoin ja jos on, missäpäin vaikutat?:)
Kommentit (16)
Keski-Pohjanmaalta kotoisin, ympäri Suomea asunut.
Ainakin tuo konsonantin kahdentuminen joissakin sanoissa.
Raum ja osassa muitakin lounaismurteita nyt ainakin.
täl kertta
sil kertta
joka kert
toisel kert
Kieltämättä Rauman murre muutenkin tuntuu istuvan ikäänkuin suuhun, juuri kävin googlettamassa asiasta:)))Enkä tunne tietääkseni ketään Raumalta!
Joku yliluonnollinen selitys vai:D
siellä kahdentuu kaikki konsonantit.
Sillä kerttoo myö ei piettykkään taukkoo.
Tosin siinä kyllä a muuttuisi ooksi.
edellisessä elämässään raumalainen :)
sillä kertoo myö ei piettykään taakoo.. ;)
sää ap tairas puhhuu rauma murret tai jottai muut täst lähelt...
Tosiaan a ei muutu ooksi. Oikeastaan välillä se kertttakin voi kuulostaa jopa kolmelta koolta.
eli kumpikin kinaaja on oikeassa.Ensimmäinen ehkä Pohjois-Savosta ja toinen Etelä-Savosta tai eri puolilta kuitenkin.
kerttoo ja murre on muutenkin aika lähellä perussavoa.
..heh, puhevika vai lukihäirriö:))))
sillä kertoo myö ei piettykään taakoo.. ;)
Ei sillä viisii, ku ensimmäene sano. :)
ei todellakaan ollut Pohjois-Savosta, ellei sitten mennä jonnekin Pohjanmaan vierustan takamaille, jossa saatetaan puhua ihan millä tavalla vain. Ja silloin puhutaankin kai Ylä-Savosta.
Länsimurteelta tuo ap:n ongelma kuulostaa enemmän, Itämurteissa kertautuvat ihan eri kohtien konsonantit, mikä noissa savoesimerkeissäkin nähtiin.
Raumalla puhutaan noin.
"Sillä kerttaa" jne