Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaikista inhottavin ja usein myös ilkein lause alkaa sanoilla : "Ei millään pahalla, mutta..."

Vierailija
03.09.2011 |

En ymmärrä miksi pitää sanoa se fraasi alkuun, kun sen teitää että pahallahan se tarkoitetaan ja just tulossa on joku loukkaus.

Pari kertaa on esim. yksi ystävä sanonut niin, ja tuli kyllä tosi paha mieli kummankin tokaisun jälkeen.

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
03.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei sitä silloin pahalla tarkoitetakaan.

Jos itse käytän kyseistä fraasia, niin en todellakaan sano ilkeyttäni, mutta tiedän että sanomastani saatetaan loukkaantua.

Ystävien kesken pitää voida sanoa myös jotain "kielteistä". Eri asia tosin jos kyse on pelkästä ilkeilystä. Ilkeily ei kuulu ystävyyteen, ei millään pahalla...

Vierailija
2/12 |
03.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

se pahalla, jos tarkoitetaan loukata. Ja tosi tökerö lauseenavaus. Voihan siihen keksiä jotain muutakin, esim. "toivottavasti et loukkaannu jos sanon vähän tökerösti nyt..." tai sitten sanoo vaan suoraan, että oletpas kyllä vähän pyöristynyt viime näkemältä. Jos kerta on pakko suoraan sanoa jotain tökeröä...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
03.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sinulla taitaa olla aika herkkä luonne.

Vierailija
4/12 |
03.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni sanominen olisi ihan rakentava ja ei tulisi mieleenkään siitä loukkaantua, mutta tuo lause siinä alussa juuri tekee siitä loukkaavan.

Siskoni käyttää tuota lausetta ja olen hälle sanonutkin, että voi minulle kyllä mielipiteensä kertoa mutta mielellään ilman tuota lausetta siinä alussa.

Vierailija
5/12 |
03.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei millään pahalla muttei nyt millään hyvälläkään...

Vierailija
6/12 |
03.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tökeröintä on kyllä sanoa loukkauksen perään, et sehän oli vitsi, kyl siun pitäis se ymmärtää. Joo, en ymmärtänyt, että loukkauksesi olikin vitsi eli nyt minulla on myös paska huumorintaju. Ah, ystävät

Vierailija
7/12 |
03.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sinulla taitaa olla aika herkkä luonne.

Vierailija
8/12 |
03.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

te jotka puolustelette tuota aloitus fraasia, käytätte sitä? Ja mikä tekee siitä niin hienon, ettei siitä voi luopua. Se on kyllä epäkohteliasta ja ajattelematonta usein, ja monesti jonkinlaienn näpäytys tälle "uhrille".

Ei ole mulla huono itsetunto tai mitään, mutta jo se loukkaa, kun tietää, että toinen haluaa olla loukkaava tai sanoa jotain joka ei ole "korrektia" tai kivasti sanottu. Jos on oikeasti jotain kritisoimista, niin se voi sanoa ihan nätisti, ilman tuota lausettakin, koska kaikki tietää, että se fraasi on alkusoittoa jollekin loukkaavalle...

Jos on arempaa asiaa, niin sen voi ilmaista niin monella eri tavalla, esim. "toivottavasti et loukkaannu, jos kuulostaa pahalta, mutta kysyppä siltä sun mieheltäs oliko sillä joku toinen nainen eilen kiikarissa".

Vierailija
9/12 |
03.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei millään pahalla tarkoittaa minun mielestäni, että ihminen ei halua tapella kanssasi, vaikka sanoo jonkun epäkohdan.

Vierailija
10/12 |
03.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi sitä kritiikkiä ei voi sanoa suoraan? Tuolla lauseella halutaan vaan vierittää sen ilkeyden kohteelle kaikki vastuu siitä, että jos tämä loukkaantuu. "Mähän sanoin että ei millään pahalla!!! Kylläpä sitä ollaan herkkänahkaisia!!!"

Sama asia silmiin katsoen ja hienotunteisesti muotoiltuna tekisi ihan eri vaikutuksen. Itse olen ainakin ystäviä niiden kanssa, jotka sanovat suoraan, mutta harkitusti, en niiden, jotka haluavat vain päästä sanomaan miettimättä lainkaan sitä, että miten. Kyllähän se muutenkin kertoo siitä, miten toinen suhtautuu itseen, haluaako edes yrittää olla hienotunteinen vaiko vain loukata.

Vierailija
11/12 |
03.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi sitä kritiikkiä ei voi sanoa suoraan? Tuolla lauseella halutaan vaan vierittää sen ilkeyden kohteelle kaikki vastuu siitä, että jos tämä loukkaantuu. "Mähän sanoin että ei millään pahalla!!! Kylläpä sitä ollaan herkkänahkaisia!!!" Sama asia silmiin katsoen ja hienotunteisesti muotoiltuna tekisi ihan eri vaikutuksen. Itse olen ainakin ystäviä niiden kanssa, jotka sanovat suoraan, mutta harkitusti, en niiden, jotka haluavat vain päästä sanomaan miettimättä lainkaan sitä, että miten. Kyllähän se muutenkin kertoo siitä, miten toinen suhtautuu itseen, haluaako edes yrittää olla hienotunteinen vaiko vain loukata.

katsoo oikeudekseen kritisoida toisen olemusta, elamista ja tekemisia? Pitakaa suunne kiinni jos ei ole mitaan mukavaa sanottavaa.

Vierailija
12/12 |
03.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

aika usein tuota lausetta käytetään nimenomaan loukkaamiseen.. tyyliin "sori ei millään pahalla mutta katoitko peiliin ennen kun lähdit ulos?" ja sitten hirveää ylimielistä hihitteyä päälle. Yleensä minäkin siis varaudun johonkin pahaan kun joku aloittaa noin..

Jos tarkoittaa oikeasti sitä mitä sanoo, eikä halua loukata, niin sen kyllä huomaa yleensä muusta käytöksestä, äänensävystä jne.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi kuusi