Kiinteiden aloitus; miksi suositukset ovat erit
imetetyille ja vastiketta saaville vauvoille? En vain ymmärrä logiikkaa, joten selittäkää joku viisaampi minulle. Tuli vain mieleen, kun juttelin asiasta kaverin kanssa joka imettää. Hänelle sanottiin, ettei kiinteitä vielä kannata aloitella vaan imettää puolivuotiaaksi. Omalle lapselleni (saa vastiketta) taas suositeltiin kiinteiden aloitusta heti nelikuisena. Lapset menevät samoilla painokäyrillä.
Kommentit (14)
paikkakunnasta ja terveydenhoitajastakin. Meille on suositeltu molempien täysimetettyjen lasten kohdalla kiinteiden aloittamista 4kk iässä, mikä osottautuikin oikein järkeväksi. Esikoinen suostui syömään pari teelusikallista sosetta vasta 2 kk harjoittelun jälkeen. Kuopus taas olikin moniallerginen, joten sopivien ruoka-aineiden löytäminen vaati aikaa.
kerroit nyt, miksi imetys on parempi kuin vastike. Kaipasin vastausta siihen, miksi vastiketta saavat vauvat, maitomäärästä riippumatta (esimerkiksi meillä ei mene vieläkään litraa päivässä) "saavat" aloitella soseet aiemmin. Miksi siis pelkkä imetys on parempi tuon ikäisille kuin imetys+soseet, mutta vastike+ soseet parempia kuin pelkkä vastike?
ap.
Just siksi, että kun aloittaa soseet, niin sitä vastike tarvii antaa vähemmän!!
yleensä soseiden maistelu aloitetaan pikkuhiljaa. Ekan kuukauden tai pari lapsi saattaa syödä vain teelusikallisen päivässä. Ei se vaikuta korvikkeen määrään. Lapsen kalsiumin ja proteiinin tarve on myös niin valtava, että lapsi tarvitsee sen 8-10 dl maitoa päivässä vuoden ikään asti. Maitoa ei voi mikään korvata, eikä pidäkään korvata.
Minäkin luulen, että suositukset riippuvat neuvolasta, terkkarin iästä ja asenteesta.
ja lehmänmaitopohjaisesta korvikkeesta rauta imeytyy huonommin kuin äidinmaidosta. Lapselle tulee helpommin anemia pelkällä korvikkeella.
minä veikkaan, et suositukset riippuu terkkarista. Mulle terkkari sanoi, et kannattaa kokeilla antaa soseita 4kk ikäiselle vaikka imetin.
ei voi ihan oikeasti olla niin, että terkkarit saavat päättää itse.
kerroit nyt, miksi imetys on parempi kuin vastike. Kaipasin vastausta siihen, miksi vastiketta saavat vauvat, maitomäärästä riippumatta (esimerkiksi meillä ei mene vieläkään litraa päivässä) "saavat" aloitella soseet aiemmin.
Koska korvike on huonomaa kuin äidinmaito (eikä päinvastoin ;-)).
Eli korviketta on mahdollista saada liikaa (kakkosen mainitsemista syistä). Kun lapsi alkaa lähestyä puolta vuotta korvikemäärät alkavat joskus olla varsin korkeita, litraa tai enemmänkin päivässä ja tämä ei ole pidemmän päälle hyvä.
Lisäksi se on huonommin imeytyvää, eli vaikka siihen pyritään saamaan ihanteellinen koostumus kaikkia ravintoaineita, vauvan elimistö ei käytä niitä yhtä hyvin hyväkseen kuin äidinmaidosta. JOTEN on parempi että ruokavalio monipuolistuu nopeammin.
Jos vauva saa vain äidinmaitoa, kaikki on hyvin eikä ole tarpeen sotkea ihanteellista ravitsemusta muilla ruoilla.
Ja totta, monessa neuvolassa neuvotaan edelleen aloittamaan täysiemtetylle vauvallekin kiinteät neljän kuukauden tienoilla. Terveydenhoitajat neuvovat niinkuin ovat oppineet, viitsimättä päivittää tietojansa. Ei siitä nyt niin kauheaa haittaa varmaan ole, eipä vain ole ihan suositusten mukasita mutta kukapa tässä maailmassa kaiken suhteen suositukstsen mukaan eläisi. Kyllä minua silti vähän harmittaa, että terveydenhuollon ammattilaiset sooloilevat omien luulojensa tai "näin se on ollut hyvä ennenkin" -asenteensa varassa.
WHO suosittelee täysimetystä noin kuuden kuukauden ikään asti. Suomessa suositukset muuttuivat syksyllä 2004 vastaamaan WHO:n suosituksia, siten, että täysimetystä suositellaan terveille ja täysiaikaisille vauvoille puolivuotiaaksi ja imetystä kokonaisuudessaan vähintään yksivuotiaaksi asti. Alle nelikuisella kiinteiden aloittaminen vie tilaa paremmalta ravinnolta, äidinmaidolta, ja saattaa jopa haitata imetystä. Lisäksi tutkimuksissa on todettu, että alle kolmikuisen suolisto ei vielä kykene käyttämään kiinteää ravintoa hyödykseen, vaan että siitä saattaa olla jopa haittaa
Keskosille soseet aloitetan tosi paljon aikasemmin, olisko ollut jopa 3kk iässä. Esikoiseni aloitti ne siis silloin. Toinen ja kolmas lapseni aloitti soseet 4kk ikäisenä. Ja neuvolatädit kehui, että fiksusti tehty, kun molemmat liikkuivat enemmän kuin normaalit 4kk ikäiset, joten pelkkä maito ei olisi enää millään riittänyt.
Veikkaan siis, että lapsen liikkumisella on aika iso merkitys. Jos muksu makaa puolivuotiaaksi maassa ja ehkä vähän kääntyy, niin ei siinä maitoa kummallisempaa tarvita. Mutta meillä on puolivuotiaana jo kontattu ja seisty.
Eikö ne suositukset lue jossain kivassa vihkossa??ei voi ihan oikeasti olla niin, että terkkarit saavat päättää itse.
kyllä vanhemmat päättää itse, missä vaiheessa haluavat aloittaa kiinteät. Eikä suosituksia tarvitse aina ottaa kuuleviin korviinsa.
kyllä minä ihan vastasin sinun kysymykseesi, en vain arvannut, että olisi tarvetta vääntää rautakankeakin.
-2-
kerroit nyt, miksi imetys on parempi kuin vastike. Kaipasin vastausta siihen, miksi vastiketta saavat vauvat, maitomäärästä riippumatta (esimerkiksi meillä ei mene vieläkään litraa päivässä) "saavat" aloitella soseet aiemmin. Miksi siis pelkkä imetys on parempi tuon ikäisille kuin imetys+soseet, mutta vastike+ soseet parempia kuin pelkkä vastike?
ap.
korvike on lehmänmaitopohjaista ja siten sen sisältämät eläinproteiinit ja valkuaisaineet vahingoittavat mm munuaisia varsinkin jos korviketta menee lähemmäs 1,5l/vrk.
Lisäksi korvikkeen rasvamolekyylit osin varastoituvat elimistöön lisäten ylipainon riskiä vanhemmalla iällä.