Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Arvostele mun vanhempainiltaa :D

Vierailija
27.08.2011 |

Tälläinen olis suunnitelmissa ensi viikolla. Kyseessä 6. luokka.

1. Lyhyt esittely, kerron jotain itsestäni. Vanhemmat esittäytyvät.

2. Lukujärjestys ja uudet opettajat

3. Oppilaiden käyttämät kirjat ja vihot, mainitsen tässä,että toivon siistiä jälkiä ja kirjojen päällystystä

4. Luokkatyöskentely: kerron lyhyesti miten oppitunti etenee, mitä odotan oppilailta

5. Säännöt ja seuraukset

6. Yhteydenpito, poissaolot, läksyt(WILMA)

7. Luokkaretket, leirikoulu

8. Rahoitus (myyjäiset, disco...)

9. lopuksi toive, että oppilaat syövät aamulla aamiasta (lounas vasta klo 12)

10. Vanhempien vuoro :D Mahdollisuus varata ajan varttiin.

Tuohon kaikkeen varaan tunnin.

Onko hyvä?

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
27.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on hyvä esittäytyä. Siinä samalla voi tiirailla että kukan on sen "Jeren" äiti, kenen kanssa oma kaveri paljon on tms.

Minäkin olen ujo ja arka, mutta kyllä tosiaan aikuisen pitää sen verran ulos saada suustaan että nimensä sanoo.

Vierailija
22/40 |
27.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on hyvä esittäytyä. Siinä samalla voi tiirailla että kukan on sen "Jeren" äiti, kenen kanssa oma kaveri paljon on tms.

Minäkin olen ujo ja arka, mutta kyllä tosiaan aikuisen pitää sen verran ulos saada suustaan että nimensä sanoo.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
27.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vanhempien luokka on:D

Olikohan tuo kohta edes oikeasti ap.n vastaus.

Vierailija
24/40 |
27.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

väkijoukkoja ole, vaan ihan niitä oman lapsen kavereiden vanhempia. Niitä, joita olisi ihan hyvä muutenkin tuntea, ja joiden olisi hyvä tuntea minut. Joten ihan hyvillä mielin itse esittäydyn, ja kun pidän vanhempainiltaa, pyydän vanhempia esittelemään itsensä. Mutta en sen enempää, kuin oma nimi, ja kenen vanhempi on.

Ihan rehellisesti sanottuna olen sitä mieltä, että jos sitä ei lapsen takia ole valmis tekemään, niin kannattaa jutella jonkun ammatti-ihmisen kanssa. Minusta nimittäin on nimenomaan lapsen etu, että hänen lasten vanhemmat ovat puheväleissä keskenään, ollaan sitten kavereita, tai syntyykö tilanteita, missä pitäisi uskaltaa kertoa kiusaamisesta.

Vierailija
25/40 |
27.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta minulla on myös tuttavia, jotka kärsivät niin voimakkaasta pelosta joutua esittäytymään, että eivät mene iltoihin.

Onko muuten tämä kuudes jostain syystä vasta aloittanut yhdessä? Jos vanhemmat eivät vielä tunne toisiaan?

Vierailija
26/40 |
27.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pysyn edelleen pois vanhempainilloista. Kahden, jopa kolmenkin kesken juttelen opettajan ja muiden vanhempien kanssa.

Vierailija
27/40 |
27.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistakaa, että opettajaa myös jännittää :D

Etenkin, kun on luokka täynnä aikuisia, jotka eivät arvosta kansankynttilää ollenkaan eivätkä kaipaa neuvoja lastensa kasvattamiseen saatikka koulunkäyntiin.

Noilla mennään, koitan selviytyä 45 minuutissa.

ap

En tiedä liittyykö tämä kirjoitukseeni aikaisemmin, mutta tämä asenne myös ärsyttää, että ellei halua leikkiä vanhempainillassa ja toivoo, että kanssakäyminen on sellaista mitä se on tuolla koulun ulkopuolella työelämässä ja muualla AIKUISTEN kesken (ei lässytetä, laulateta tai leikitetä), niin se otetaan heti niin, että "ei meitä kansankynttilöitä ollenkaan arvosteta" nyyh.

Minä arvostan opettajien työtä, mutta toin vain esiin, että vanhempia kannattaa kohdella aikuisina ihmisinä eikä yrittää nousta heidän yläpuolelleen kuten teidän pitää luonnollisesti lasten kanssa tehdä - näyttää se auktoriteetti ja kuka määrää. Kokemuksen myötä pysyt sen paikkasi ottamaan luokan edessä v-illan vetäjänä kyllä muillakin keinoin! Näin me muutkin teemme työelämässä kun olemme muiden aikuisten kanssa tekemisissä.

Ja mitä kasvatusasioiden opettamiseen tulee, niin valitettava tosiasia on se, että suurin osa ne osaa (jolloin ne ovat itsestäänselvyyksiä) ja se pieni osa joka ei osaa, niitä ei nappaa (ja he eivät ole siellä vanhempainillassa). Ei siinä mitään, saatte te silti niitä esiin ottaa. Kyseenalaistin vain vähän niiden hyödyn :) Kyllä minä kärsivällisesti kuuntelen :)

Ja tuo suunnittelemasi sisältö on hyvä! Ihan mielelläni tulisin tuollaiseen v-iltaan. Ei tarvitse jännittää, kyllä mä teistä opeista pidetään :)

t: 18

Vierailija
28/40 |
27.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistakaa, että opettajaa myös jännittää :D

Etenkin, kun on luokka täynnä aikuisia, jotka eivät arvosta kansankynttilää ollenkaan eivätkä kaipaa neuvoja lastensa kasvattamiseen saatikka koulunkäyntiin.

Noilla mennään, koitan selviytyä 45 minuutissa.

ap

En tiedä liittyykö tämä kirjoitukseeni aikaisemmin, mutta tämä asenne myös ärsyttää, että ellei halua leikkiä vanhempainillassa ja toivoo, että kanssakäyminen on sellaista mitä se on tuolla koulun ulkopuolella työelämässä ja muualla AIKUISTEN kesken (ei lässytetä, laulateta tai leikitetä), niin se otetaan heti niin, että "ei meitä kansankynttilöitä ollenkaan arvosteta" nyyh.

Minä arvostan opettajien työtä, mutta toin vain esiin, että vanhempia kannattaa kohdella aikuisina ihmisinä eikä yrittää nousta heidän yläpuolelleen kuten teidän pitää luonnollisesti lasten kanssa tehdä - näyttää se auktoriteetti ja kuka määrää. Kokemuksen myötä pysyt sen paikkasi ottamaan luokan edessä v-illan vetäjänä kyllä muillakin keinoin! Näin me muutkin teemme työelämässä kun olemme muiden aikuisten kanssa tekemisissä.

Ja mitä kasvatusasioiden opettamiseen tulee, niin valitettava tosiasia on se, että suurin osa ne osaa (jolloin ne ovat itsestäänselvyyksiä) ja se pieni osa joka ei osaa, niitä ei nappaa (ja he eivät ole siellä vanhempainillassa). Ei siinä mitään, saatte te silti niitä esiin ottaa. Kyseenalaistin vain vähän niiden hyödyn :) Kyllä minä kärsivällisesti kuuntelen :)

Ja tuo suunnittelemasi sisältö on hyvä! Ihan mielelläni tulisin tuollaiseen v-iltaan. Ei tarvitse jännittää, kyllä mä teistä opeista pidetään :)

t: 18

Yritä myös päästä tästä yltiönegatiivisesta ennakkoasenteestasi eroon: "luokka TÄYNNÄ aikuisia, jotka eivät arvosta kansankynttilää ollenkaan eivätkä kaipaa neuvoja lastensa kasvattamiseen saatikka koulunkäyntiin."

Totuus on hyvin todennäköisesti se, että suurin osa arvostaa opettajia ja PITÄÄ sinusta tai ainakin suhtautuu neutraalisti - ei mitenkään negatiivisesti. Jos ennakkoasenteesi on tuo, se näkyy ja siihen ei välttämättä tule hyvää vastetta. Eikä ainakaan jos yrität handalata epävarmuuden yrittämällä nousta vanhempien yläpuolelle. Suurin osa meistä vanhemmista on kuule ihan tavallisia mukavia aikuisia ihmisiä, jotka mielellään ja kärsivällisesti kuuntelee nekin ohjeet, jotka meitä ei koske :) Joka vuosi. Lasten takia siellä käydään eikä sinunkaan tarvitse olla täydellinen.

t. 18

Vierailija
29/40 |
27.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ai niin, vielä yksi juttu: olisiko hyvä, että mulla olisi ehdotus leirikoulupaikasta ja ajankohdasta vai kysynkö vanhempien mielipidettä (hehän matkan maksavat). Meidän koulussa ei ole tähän mitään periaatepäätöstä. Kukin ope menee minne lystää, eli mitään perinnettä ei valitettavasti ole.

Kiitos mielipiteistänne.

ap

Tiedän, että suurin osa teistä ovat mukavia. Kiitos kannustuksesta.

Vierailija
30/40 |
27.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka mun lapset ei enää ala-asteella olekaan. Joidenkin vanhempien on vaikea ymmärtää että koulssa tai luokassa on jotkut säännöt että ne ei olekaan ne säännöt mitä he haluaisi. Elämässä nyt vaan on jokapaikassa omia tapoja ja lasten pitäis osata sopeutua siihen. Vanhemmat jotka haukkuu ja kritisoi lasten edessä tai kanssa opettajaa tai koulun sääntöjä toimii tyhmästi. Jos on jostain kysyttävää niin kannattaa kysyä opelta sitten perusteita. Luokat on isoja ja järjestys pitäisi pysyä. Itse ihmettelen sitä että myöhemmillä kouluasteilla perheet lomailee muina kuin koulujen lomaaikoina ja sitten ihmettelee kun lapsi ei pääse kursseista läpi; opettajien pitäisi tehdä matka ja lomatehtävät melko huonosti pärjäävillekin oppilaille jotta perheet voisi matkailla "halvempina aikoina".

Vierailija
31/40 |
27.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

menee turhaa aikaa kun kaikilla on kuitemkin erilainen käsitys siitä minne voisi mennä leirikouluun.

Vierailija
32/40 |
27.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei onneksi esittäytymisiä.

Keksisin itse pari vaihtoehtoista retki/ leirikoulupaikkaa hinta-arvioineen ja näistä keskustellaan ja otetaan lisää vaihtoehtoja huomioon...

Vierailija
33/40 |
27.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sieltä tuli muutama muukin ehdotus tyyliin "lähtekää risteilylle", mutta muut vanhemmat tyrmäsivät ajatuksen heti, kun kyse oli yläasteikäisistä. Kolmesta vaihtoehdosta yksi oli Ahvenanmaa, yksi urheiluopisto ja yksi kaupunkireissu Suomessa. Jälkeenpäin kyllä jotkut valittivat, että ope valitsi itse sen reissun, mutta kyllä siitä äänestettiin niin vanhempien kuin oppilaidenkin kesken, ja voittaja oli ihan selvä.

Vierailija
34/40 |
27.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisko joku selittaa tata? Miksi se olisi niin iso juttu etta "moni ei tulisi enaa"? Miten tuollainen ihminen parjaa elamassa yleensa, jos ei vanhempainillassa nimeaan pysty sanomaan? En tajua. Kaikissa vanhempainilloissa joissa itse olen ollut, on esittaydytty - sehan on hyodyllista kaikille, kun tietaa kuka kenenkin lapsen vanhempi on.

Toisaalta ap:n kommentti etta esittaytymisella nayttaa "kuka on pomo", on myos minulle taysin mahdoton ymmartaa... Jos kaikki vanhemmat ovat koulutettuja ja tyossakayvia kuten ap vaittaa (hieman erikoisesti tosin) niin he esittelevat itsensa varmaan useamman kerran paivassa jo tyonsakin puitteissa. Itse en ole koskaan tajunnut, etta esittely maarittelee kuka on pomo, vaikka useamman kerran paivittain sen teenkin. Minulle "pomo" on se, joka on pomoksi nimitetty, tai se jonka asiantuntijuus jossain tilanteessa on painavin...

Vierailija
35/40 |
27.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin jäi miettimään tuota esittäytymistä. Mun mielestä olisi tosi vaivaannuttavaa ja epäkohteliasta olla tuollaisessa tilanteessa, jos ei esittäydytä. Toki ei tarvitse esittäytyä jos kaikki jo tuntevat jo toisensa.

Omasta mielestäni se on tosi tärkeää, koska sillä tavalla voi bongata niiden luokkakavereiden vanhemmat, joita ei tunne. Helpottaa paljon kaveriasioissa. Kyllä: minä ehdottomasti haluan tietää keiden kanssa 6-luokkalainen kaveeraa ja tarvittaessa sovin asiat kavereiden vanhempien kanssa.

Olin muuten juuri kuopuksen perhekerhossa ja siellä oli paljon uusia ihmisiä. Ei esittäydytty, mä kävin sitten esittelemässä itseni niille keitä en tuntenut. Mutta kyllä tuollaisessa tilanteessa ihan peruskohteliaisuutta on tehdä jokin esittelykierros.

Vierailija
36/40 |
27.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai esittäydytään. Kyllä mä haluan tietää kuka on kenenkin vanhempi. Kun oma lapsi vaikkapa leikkii jeren kanssa niin on kiva tietää ketkä on jeren vanhemmat.

En pysty ymmärtämään miten vaikeaa on sanoa. Olen Liisa, Jeren äiti.

Ja kyllä muakin jännittää aina noi. Mut kuuluu normaaliin kanssakäymiseen esittäytyä. Todella typerää olisi ettei esittäydyttäisi!

Terveisin, äiti joka pyytää opelta esittäytymistä jos ei sitä ole!

Vierailija
37/40 |
27.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ekan luokan tosin ja oli esittäytyminen ja tarpeellinen sellainen. Ongelma on varmaan se, että usein opettajat haluaa jotain muutakin. Kerro nimesi ja toiveesi ja unelmasi ja lapsesi vahvuudet ja... Suosittelisin ap:lle, jos on itse uusi, että on ovella toivottamassa jokaisen tervetulleeksi, kättelee, sanoo oman nimensä ja jos ei vanhempia tajua sanoa nimeään ja "Jussin äiti" niin kysyt kenenkäs äiti oletkaan.

Mä olen akateeminen ja saatan esittää hankalia kysymyksiä vanhempainillassa. Mutta ne on hankalia siksi, että ihan oikeasti haluan tietää ja sympatiani on siitä huolimatta opettajan puolella.

Vaikeat kysymykset johtuu siitä, että olen itse ala-asteen opettaja.

Ottaisin tosta listasta kokonaan pois kirjojen ja vihkojen esittelyn. Jokainen voi niihin tutustua kotona.

Vierailija
38/40 |
27.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

väkijoukkoja ole, vaan ihan niitä oman lapsen kavereiden vanhempia. Niitä, joita olisi ihan hyvä muutenkin tuntea, ja joiden olisi hyvä tuntea minut. Joten ihan hyvillä mielin itse esittäydyn, ja kun pidän vanhempainiltaa, pyydän vanhempia esittelemään itsensä. Mutta en sen enempää, kuin oma nimi, ja kenen vanhempi on. Ihan rehellisesti sanottuna olen sitä mieltä, että jos sitä ei lapsen takia ole valmis tekemään, niin kannattaa jutella jonkun ammatti-ihmisen kanssa. Minusta nimittäin on nimenomaan lapsen etu, että hänen lasten vanhemmat ovat puheväleissä keskenään, ollaan sitten kavereita, tai syntyykö tilanteita, missä pitäisi uskaltaa kertoa kiusaamisesta.

Vierailija
39/40 |
27.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

paha sosiaalinen fobia, paniikkihäiriö tms. ovat ymmärrettäviä mutta näitä on tosi harvoilla. Ja lapsilla on 2 vanhempaa, todennäköisyys että molemmilla olisi valtavia sosiaalisia pelkoja on häviävän pieni. Miten kukaan tosiaan pärjää työelämässä, kaupassa, puistossa tai missään, jos pelkää noin paljon oman nimensä sanomista muutaman ihmisen edessä?

Voisko joku selittaa tata? Miksi se olisi niin iso juttu etta "moni ei tulisi enaa"? Miten tuollainen ihminen parjaa elamassa yleensa, jos ei vanhempainillassa nimeaan pysty sanomaan? En tajua. Kaikissa vanhempainilloissa joissa itse olen ollut, on esittaydytty - sehan on hyodyllista kaikille, kun tietaa kuka kenenkin lapsen vanhempi on.

Toisaalta ap:n kommentti etta esittaytymisella nayttaa "kuka on pomo", on myos minulle taysin mahdoton ymmartaa... Jos kaikki vanhemmat ovat koulutettuja ja tyossakayvia kuten ap vaittaa (hieman erikoisesti tosin) niin he esittelevat itsensa varmaan useamman kerran paivassa jo tyonsakin puitteissa. Itse en ole koskaan tajunnut, etta esittely maarittelee kuka on pomo, vaikka useamman kerran paivittain sen teenkin. Minulle "pomo" on se, joka on pomoksi nimitetty, tai se jonka asiantuntijuus jossain tilanteessa on painavin...

Vierailija
40/40 |
27.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työelämässä pärjään, kun teen töitä kotona. Mun koululaisten luokilla on n. 25 oppilasta, joten luulisin, että vanhempainilloissa on enemmän kuin muutama ihminen. En tiedä varmaksi, kun en ole mennyt, enkä tämän keskustelun luettuani tule koskaan vanhempainiltoihin menemäänkään. Ei mun muuten ole koskaan tarvinnut kaupassa nimeäni sanoa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi kolme