Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi vanhemmat ei tajua että lapsi voi kuolla hengitysvaikeuteen?

Vierailija
27.08.2011 |

Täällä palstalla kysellään et mitä tehdä 2kk ikäisen kanssa jonka hengitys rohisee?

Tai mitä teen kun lapsi yskii yöllä niin ettei saa henkeä?

Mites olis ihan lääkärireissu... Astmakohtauksiin kuolee edelleen Suomessa lapsia, kun vanhemmat ei vie heitä ajoissa lääkäriin.

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
27.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

päin

Vierailija
2/20 |
27.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan siinäkin kun pitää kysyä apua porkkanan keittämiseen pehmeäksi, perunoiden kuorimiseen, lapsen pukemiseen ulos kun lämpötila on +10c. typeriä ja tyhmiä uusavuttomia vasikoita joista kasvamassa iso lehmä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
27.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan siinäkin kun pitää kysyä apua porkkanan keittämiseen pehmeäksi, perunoiden kuorimiseen, lapsen pukemiseen ulos kun lämpötila on +10c. typeriä ja tyhmiä uusavuttomia vasikoita joista kasvamassa iso lehmä.

tai sitten ihmiset ei uskalla ajatella että oma lapsi voi kuolla.Sitä vaihtoehtoa ei edes oteta huomioon vaikka lapsi olis tosi kipeä.

Eräs tk sairaanhoitaja kertoi että 'vähän rohisevia' (vanhempien mielestä) lapsia lähetetään joko ambulanssilla tai kiireellisestin vanhempien kanssa sairaalahoitoon

Vierailija
4/20 |
27.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin pienenä isäni ja hänen uuden vaimonsa luona kesälomalla. Sain aivan järkyttävän yskän, en meinannut saada henkeä ja kohtaukset kestivät ja kestivät. En uskaltanut nukkua niiden takia.

"Äitipuoli" toi joskus lasin vettä ja sanoi, että pitää koittaa olla yskimättä, ettei yskä pahene.

Äiti vei sairaalaan, diagnoosina hinkuyskä ja vietin sitten osastolla 5 päivää. Paljon ei muita kiinnostanut.

Vierailija
5/20 |
27.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pistät vähän omiasi joukkoon.

Vierailija
6/20 |
27.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pistät vähän omiasi joukkoon.

Ja miten

Vierailija
7/20 |
27.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä yskinyt niin, että ei saa henkeä.

Jos sellaisen lapsen vie päivystykseen, ei sitä lääkäri edes vilkaise vaan sairaanhoitaja antaa hoito-ohjeet.

Uusavuttomuutta on viedä lapsi lääkäriin siksi, että ei itse osaa perusasioita hoitaa. Tuossakin viittaamassasi jutussa äiti oli jo toiminut eli nostanut vuoteen pääpuolta ylös.

Vierailija
8/20 |
27.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

astmalapsen äitinä olen niin monta yötä tuntikausia jonottanut päivystyksessä, eikä henkilökuntaa kiinnosta pätkääkään se, ettei lapsi saa henkeä :( Lääkärireissun toimivuudesta vain kommentoin tämän verran. Toki sitten joskus aamun sarastaessa voi saada apua.

Vierailija
9/20 |
27.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhoina hyvinä aikoinahan sitä juuri ei menty lääkäriin suunnilleen ennen kuin oli myöhäistä, eikä pikku rohinaa pidetty minään.

Vierailija
10/20 |
27.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että flunssaisen, muuten hyväkuntoisen ja virkeän lapsen hengityksen rohina EI OLE AIHE LÄÄKÄRIREISSUUN!!!!

Jos lapsen hengitys on VAIKEAA, lapsi on huonokuntoinen tai hengittää puuskuttavasti, tiheästi, on kalpea eikä jaksa leikkiä, silloin voisi olla se päivystysreissu hyväksi. Mutta ei missään nimessä hengityksen rohinan vuoksi, se kuuluu lapsen normaaliin räkätautiin.

T. näitä räkätautisia hysteerikkoja siellä päivystyksessä katseleva

Vierailija
11/20 |
27.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä yskinyt niin, että ei saa henkeä.

Jos sellaisen lapsen vie päivystykseen, ei sitä lääkäri edes vilkaise vaan sairaanhoitaja antaa hoito-ohjeet.

Uusavuttomuutta on viedä lapsi lääkäriin siksi, että ei itse osaa perusasioita hoitaa. Tuossakin viittaamassasi jutussa äiti oli jo toiminut eli nostanut vuoteen pääpuolta ylös.

tätä tapausta, vaan ihan yleisesti. aiemmin lukemissani ketjuissa on ollut todella huolestuttaia oireita, joita vanhemmat vähättelee.

Tuossa mainitsemassasi tapauksessa jossa 2kk rohisee, olisi lääkärin arvio ollut paikallaan. Tosin myöhemmin äiti kertoi että rohisee vain vähän välillä... silloin pärjää toki kotikonstein.

2kk ikäisen kanssa kaikki hengitysongelmat ovat kyllä lääkäriarvion ja yleensä myös sairaalahoidon paikka.

Ajoittainen lievä rohina ei ole vakavaa, jatkuva rohina on.

Vierailija
12/20 |
27.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että flunssaisen, muuten hyväkuntoisen ja virkeän lapsen hengityksen rohina EI OLE AIHE LÄÄKÄRIREISSUUN!!!!

Jos lapsen hengitys on VAIKEAA, lapsi on huonokuntoinen tai hengittää puuskuttavasti, tiheästi, on kalpea eikä jaksa leikkiä, silloin voisi olla se päivystysreissu hyväksi. Mutta ei missään nimessä hengityksen rohinan vuoksi, se kuuluu lapsen normaaliin räkätautiin.

T. näitä räkätautisia hysteerikkoja siellä päivystyksessä katseleva

Toiottavasti sun käsiin ei kuole kovin monta vauvaaa...

Isomman lapsen (6kk eteenpäin) kohdalla olen kanssasi samaa mieltä.

Vierailija
13/20 |
27.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmat varmaan pelkäävät sitäkin, että ylireagoivat asioihin, kyse kun on omasta lapsesta. Kysyvät siksi, ettei tule vietyä lasta turhaan lääkäriin näytille. Toisekseen, ei kaikilla ole kokemusta lapsista/kipeistä lapsista.

Tiesitkö ap, että on ihan normaalia, että kuumeisen lapsen hengitys on tiheämpää, kuin kuumeettoman lapsen. Siinäkin kyllä menee raja, ja pitää osata tunnistaa, koska on oikeasti hengitysvaikeuksia.

Esim. jos lapsi käyttää hengittäessä apuheng.lihaksia, niin silloin on syytä mennä lääkäriin. MUTTA, tietääkö monikaan vanhempi, mitä moinen tarkoittaa, tai mistä sen näkee? Välttämättä ei.

Itse olen kiikuttanut lapseni hengitysvaikeuksien vuoksi 6x lääkäriin- aina on kyllä otettu ihan tosissaan ja päästy jonojen ohi, mutta vasta neljäs lääkäri alkoi epäillä astmaa ja lähetti jatkotutkimukseen- ja tutki itsekin paremmin, kuin kukaan aiemmista.

Tarkoitan siis sitä, että vaikka mekään emme kertaakaan ole minkään pikku jutun takia menneet, niin pari kertaa tuli olo, että oliko sittenkin turha reissu, olisiko mennyt ohi vain olemalla kotona-ja nyt kävimme vaivaamassa lääkäreitä "turhalla".

Vaikkakin jälkikäteen tiedän, että vaivaan oli ihan oikea syy.

Vierailija
14/20 |
27.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmat varmaan pelkäävät sitäkin, että ylireagoivat asioihin, kyse kun on omasta lapsesta. Kysyvät siksi, ettei tule vietyä lasta turhaan lääkäriin näytille. Toisekseen, ei kaikilla ole kokemusta lapsista/kipeistä lapsista.

Tiesitkö ap, että on ihan normaalia, että kuumeisen lapsen hengitys on tiheämpää, kuin kuumeettoman lapsen. Siinäkin kyllä menee raja, ja pitää osata tunnistaa, koska on oikeasti hengitysvaikeuksia.

Esim. jos lapsi käyttää hengittäessä apuheng.lihaksia, niin silloin on syytä mennä lääkäriin. MUTTA, tietääkö monikaan vanhempi, mitä moinen tarkoittaa, tai mistä sen näkee? Välttämättä ei.

Itse olen kiikuttanut lapseni hengitysvaikeuksien vuoksi 6x lääkäriin- aina on kyllä otettu ihan tosissaan ja päästy jonojen ohi, mutta vasta neljäs lääkäri alkoi epäillä astmaa ja lähetti jatkotutkimukseen- ja tutki itsekin paremmin, kuin kukaan aiemmista.

Tarkoitan siis sitä, että vaikka mekään emme kertaakaan ole minkään pikku jutun takia menneet, niin pari kertaa tuli olo, että oliko sittenkin turha reissu, olisiko mennyt ohi vain olemalla kotona-ja nyt kävimme vaivaamassa lääkäreitä "turhalla".

Vaikkakin jälkikäteen tiedän, että vaivaan oli ihan oikea syy.

aina lapsen hengitysvaikeutta. Olen kuullut äidin kertovan että lapsi makasi päivän ja äiti ajatteli et kun on kuumetta niineipä kai tuo haittaa.. Isä tuli kotiin ja huomas että lapsi 'ei saa henkeä' ja viikon sairaalreissu tuli.

Minä tunnistan kyllä hengitysvaikeuden astmaatikkojen äitinä. On menty sairaalaan ihan omalla autolla kerran jos toisenkin. Ja ambulanssillakin jonkun kerran.

Ennenkuin opin tunnistamaan tilanteen ajoissa, yksi lapsistani meinasi kuolla, joten vien lapsen mieluummin turhaan llääkäriin kuin kerran liian myöhään.

ap

Vierailija
15/20 |
27.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

täytyy kyllä vähän ihmetellä, jos aikuinen ei tunnista hengenahdistusoireita. Meillä ainakin ne ovat kertakaikkisen selvät: hengitystiheys korkea (yli 50 kertaa minuutissa on muistaakseni raja), apulihakset käytössä kylkiluiden alapuolella ja kaulalla, puhe ähkivää ja vaikeutunutta -> päivystykseen. Joka kerta olemme saaneet hyvää hoitoa (välillä on tullut sairaalareissujakin) ja meidät on otettu tosissaan.

Pelkän nuhan ja kuumeen takia en kyllä lähtis päivystykseen, sen verraan tyhmää puuhaa se on siellä jonotella.

Vierailija
16/20 |
27.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

myöntää että kerran olis kannattanut viedä lapsi päivystykseen kun oli flunssa, kuumetta ja hengityskin alkoi olla todella tiheää ja raskaanoloista. Lapsi oli silloin 1v.4kk. En vain ajatellut että se voisi olla vaarallista, ajattelin että flunssa vain oli hieman pahentunut. Suppoa annoin ja sipulia sängynpäätyyn, ja seurasin vointia yön yli. seuraavana päivänä oli jo hieman parempi.

Jälkeenpäin vasta tajusin että hän oli tosi sairas, ja että ensi kerralla jos hengitys menee noin vaikeaksi niin vien lääkäriin.

Vierailija
17/20 |
27.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

miltä tuntuu haukkoa henkeä kuin kala kuivalla maalla enkä tosiaan jää odottelemaan lapseni kanssa.

Vierailija
18/20 |
27.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on astmalapsi, joka ei ole meinannut yöllä saada henkeä ja olen vienyt päivystykseen. Siellä sitten pitkien odottelujen jälkeen päästiin lääkärin pakeille, joka totesi,että kyllähän tämä vielä ihan hyvin hengittelee, olen nähnyt pahempiakin. Aaargh, kai minä nyt tiedän, että voi olla pahempaakin, mutta silti täytyisi saada apua. Ja sairastan myös itse astmaa, eli tiedän millaista se on, joten turhan takia en ole lasta lääkäriin mielestäni vienyt.

Vierailija
19/20 |
27.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

täytyy kyllä vähän ihmetellä, jos aikuinen ei tunnista hengenahdistusoireita. Meillä ainakin ne ovat kertakaikkisen selvät: hengitystiheys korkea (yli 50 kertaa minuutissa on muistaakseni raja), apulihakset käytössä kylkiluiden alapuolella ja kaulalla, puhe ähkivää ja vaikeutunutta -> päivystykseen. Joka kerta olemme saaneet hyvää hoitoa (välillä on tullut sairaalareissujakin) ja meidät on otettu tosissaan.

Pelkän nuhan ja kuumeen takia en kyllä lähtis päivystykseen, sen verraan tyhmää puuhaa se on siellä jonotella.

Niin, sinun lapsesi on vaikeasti astmaattinen, jos teillä ne merkit on aivan selvät, niin ei kaikilla välttämättä ole ja kun ei tosiaan kaikki osaa niitä tunnistaa, vaikka kuinka olisi aikuinen! Jos hengittää 50x/min, niin sen nyt varmasti jokainen(?) ymmärtää, että pitää viedä lääkäriin.

Mutta hengityksen ei tosiaan tarvitse olla niinkään tiheä, ollakseen vakavaa. Ja kuten jo kirjoitinkin, niin ei jokainen tiedä, mitä on hengitysapulihakset! Ja kun kuumeeseenkin voi kuulua tiheämpi hengitys.

Ja kun kaikki hengitysvaikeudet, eivät ole astmaa. Niiden syitä on erilaisia ja samalla lapsella voi oireet olla joka kerta vähän erilaiset.

Esim. omalla lapsellani ainakin kaikki ovat olleet erilaisia, en osaa selitää. Toisena kertana tiheämpää, punkeavaa, rohisevaa, uloshengitys vaikeaa. Ja toisena kertana taas sisäänhengitys vaikeaa, eikä tietoakaan mistään muusta.

Ja lieväkin, voi olla vakavaa.

Vierailija
20/20 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mitkä ne astmassa ne oireet on kun on hengitysvaikeuksia. Ja astmaatikoillahan on se piippu, joten mitä sairaalassa tehdään siis lisäksi jos päivystyksen vie. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi kuusi