Missä on kadonnut kirjaston kirja??
Olin ensin ihan varma että olen palauttanut sen jo, kun palautin kerralla ison pinon kirjoja.
Tsekkasin asian heti varuiksi kun palautusmuistutus s-postiin tuli, ja katsoin läpi kaikki paikat joissa noita lasten kirjoja on ollut / voisi olla (olohuoneen kirja/lehtikori, yläkerran lasten kirjakori hyllyn päällä, alakerrasta lasten kaapista kirjahylly).
Ja kirjaa ei löytynyt (muutenkin siivoan ja järjestän tavarat joka viikko aika tarkkaan, eli mitään "sekalaisia lelulaatikoita" tms. meillä ei oikein ole, missä se voisi olla.
Epäilinkin että kirja on palautettu mutta jostain syystä ei ole rekisteröitynyt, mutta kirjastovirkailija väittää että kirjaa ei ole heillä hyllyssä. Vaan että se on meillä.
Eli mistä mä nyt voisin yrittää sitä kirjaa etsiä?? (jos se ylipäänsä on meillä... ikävä tilanne jos ei löydy, ei paljon huvita maksaa kirjaa minkä epäilee jo palauttaneensa)
Kommentit (18)
Siitä näkisi...Mutta jos ei niin: sohvan alla,kirjahyllyn alla/takana, sängyn alla,keräyspaperilaatikko....Mulle on joskous käynyt niin, että kun olen palauttanut kirjat tiskille niin siinä on ollut useita kasoja toisten palautuksia ja tuolla kerralla yksi kirja katosi. Sanoivat,että joko joku oli napannut (hyvä tilaisuus, menee vieraan piikkiin) tai oli mennyt kuittaamatta hyllyyn. Ilmeisesti jälkimmäinen, sillä mitään ei enää kuulunut kirjastotätin taholta.
Se voisi olla sohvan välissä/alla. Autossa tippunut penkkien väliin?
Autoa olisin myös veikannut. Minkä kokoinen kirja?
enkä mä nyt enää voi olla 100-varma, onko palautettu vai ei.
Ja nyt vähän epäselvää mikä kirja edes on kyseessä, samalla nimellä löytyi useita erilaisia ja eri kokoisia lastenkirjoja.
Virkailijan mukaan se on isokokoinen kirja, omassa muistissa oli pieni pehmeäkantinen. Mutta ehkä me ollaan palautettu se pieni pehmeäkantinen ja sitten lainassa olisi vielä tuollainen samanniminen isompi kirja, vaikka luulin että kaikki on palautettu..?
Mutta ehkä meillä on sitten ollut tosiaan myös samanniminen isompi kirja...? Välillä kun lainataan iso kasa kirjoja. (Kirjoilla kun voi olla nimiä tyyliin "Puuha-Pete" tai "Lasten keittokirja" tms. eli nytkin sitten löytyisi tämän nimisiä kirjoja useita.
Tosi ärsyttävää - ei siis ole missään sohvan tai sängyn alla tms. kun viikkosiivouksessa käyn kaikki tuollaiset aina läpi, eikä siellä ole mitään.
Ainoa olisi yhden ison lastenhuoneen kaapiston takana, mutten tajua miten se olisi sinne joutunut/mahtuisi... kun ei sinne taaksekaan pääse katsomaan. Näitä kirjoja oli pidetty olkkarin korissa.
ap
Virkailija katsoo järjestelmästä, ei hyllystä.
Tosin luulen, että kirja saattoi pudota täydestä kassista kadulle tai jotain vastaavaa. Kotoani sitä ei kuitenkaan koskaan löytynyt.
Mutta se, mikä on jäänyt mysteeriksi on se, maksoinko koskaan kirjaa kirjastolle. Mulla kävi pariin otteeseen niin, että kun maksoin kirjastolle sakkomaksuja, suoritukseni ei päivittynytkään järjestelmään. No, olin varma, että olin maksanut tuon kirjan, mutta seuraavalla kerralla kun kävin kirjastossa, virkailija sanoi, että se on maksamatta. Vilpitön vakuutteluni maksun suorittamisesta meni virkailijalle läpi, ja hän poisti tiedoistani vaatimuksen. Kun lähdin kirjastosta, mulle iski epäilys, olinko sittenkään maksanut kirjaa.
Tästä on nyt 10 vuotta, eikä Helsingin kaupungin kirjastojärjestelmä ole romahtanut, joten vaikka olisinkin jättänyt maksamatta, ei mun tarvinne potea huonoa omatuntoa...?
palautettu automaattiin (ja siitä kannattaa ottaa kuitti) vai virkailijalle? Jos jälkimmäinen, kannattaa odottaa, että virkailija ottaa pinon käsittelyyn, muuten joku voi todellakin varastaa kirjan siitä pinosta. Jos lastenkirja, tuskin kukaan ilkeyttään veisi, mutta joku tenava voi tietysti nähdä kivan kirjan, ottaa sen ja laittaa ties minne.
hyllyillä pari kertaa penkomassa ja sanoi että ei kirja ole siellä :(.
Mulla ei ole palautuskuittia tallella. En voi mitenkään todistaa, olenko palauttanut kirjaa vai en :(.
(Kirjaston kanssa sattunut pari muutakin sekoilua ennen. Yksi lehti oli lainassa ja palautettu aikoja sitten. Yhtäkkiä se ilmestyi taas mun lainassa olevien listalle helmet.iin. Tai en edes tiedä oliko sama lehti, sen nimi oli jotenkin outo. Kun soitin ja ihmettelin, niin se järjestelmä näytti eka mun nimeä, ja sitten näyttikin jonkun toisen nimeä - eli se oli jollain toisella lainassa! En tajua ollenkaan miten se muhun linkittyi.
Toisen kerran piti merkitä miehellä lainassa olleet kirjat palautetuksi, ja uusia niiden laina sitten minun kortille, menin paikan päälle asiaa hoitamaan. No eiköhän ne kirjat oltu uusittu sitten kuitenkin siihen miehen kortille.)
ap
Minulla joutui kerran ala-asteella englannin kirja patjan alle. Meillä oli siivouspäivä ja patjat oli viety ulos ja istuin sitten sängylläni läksyjä tekemässä. Sain läksyt tehtyä, jätin kirjan sängylle ja lähdin leikkimään. Jossain vaiheessa vanhempani olivat käyneet heittämässä patjan takaisin sänkyyn ja pedanneet pedin huomaamatta kirjaa. Tuota kirjaa etsittiin varmaan kuukausi ennen kuin se löytyi vahingossa. Onneksi ei ehditty tilaamaan uutta kirjaa.
Outo kyllä tuo sinun tapauksesi, jos et edes muista kyseistä kirjaa. Toivottavasti selviää. Minusta kyllä vähän tuntuu, että virkailijat ovat väärässä...
mutta en ole yleensä sitä kuittia joko ottanut, tai jos olen ei se enää ole tallessa, kun asiasta on jo viikkoja.
Joku kirja oli jota automaatti ei hyväksynyt, ja lapsi vei sen tiskille virkailijalle, ja kuulin/näin että hän sen siihen antoi ja itsekin vielä sanoin ettei laite ota sitä. Luulin että kyse olisi tästä kirjasta. (Koska on myös sen niminen.)
Mutta nyt virkailijan mukaan kyseessä onkin joku eri kirja??
ap
niin etsimisaikaa jää molemmille. Se voi olla kirjastossa myös jossakin väärässä paikassa, lapset laittavat joskus kirjoja yllättäviin paikkoihin (esim. jemmaan jonnekin ihan väärään hyllyyn toisten kirjojen taakse). Se löytyy sitten aikanaan.
Jos kirjan olisi joku toinen jo lainannut, niin tietosi olisivat korvautuneet toisen lainaajan tiedoilla, vaikka kirja ei olisikaan kulkenut palautuksen läpi.
Suosittelen todellakin tuota palautuskuitin ottamista! Usein siitä kuitista huomaa, että jonkin kirjan palautus ei onnistunutkaan, vaikka niin luulikin.
Tahallamme emme kirjastossa virheitä tee, mutta inhimillisiä olentoja olemme. Virhe voi siis olla myös kirjaston, mutta heti ensimmäisestä asiakkaan sanomisesta emme voi poistaa kadonneen kirjan lainaajatietoja, koska määrä on valtava ja kuitenkin suurin osa kadonneista kirjoista löytyy myöhemmin lainaajan kotoa.
Ei lapsikaan tiennyt että oli vahingossa kirjan kouluun pulpettiin vienyt.
En löytänyt kirjaa mistään ja olin melkein varma, että olen sen palauttanut. Kirjaa ei kuitenkaan löytynyt kirjastosta ja lopulta ostin kirjastolle uuden (kirjasto sanoi, että myös divarista ostettu käy, jos se on hyväkuntoinen). Monen kuukauden päästä kirja kuitenkin löytyi kotoani työpöydän laatikoston alta (laatikoston ja lattian välissä on muutaman sentin rako, johon ei imurilla mahdu, mutta kirja sinne kyllä mahtui).
puoleksi vuodeksi. Sen aikana palautettu kirja yleensä päätyy uudelleen lainaan, joten se poistuu edellisen lainaajan kontolta. Sinuna kävisin katsomassa kirjaston hyllyjä läpi lastenosastolla, se voi olla ihan missä hyllyssä vain, monestakin eri syystä. Tämä on ihan yleistä.
Jos kirjaa ei puoleen vuoteen löydy, olet korvausvastuussa. Usein kirjasto joustaa etenkin lastenkirjojen kohdalla korvausmaksusta - jos kirjalla on jo kymmeniä lainoja takana, eihän se enää ole uuden veroinen. Kirjan elinkaari kirjastossa on noin 60 lainaa, minkä jälkeen se on jo poistokunnossa.
omatoimista hyllyetsintää, jos on lastenkirja. Ainakin meillä kirjastossa ovat lastenkirjat ihan missä järjestyksessä sattuu - ymmärrettävää tietysti. Voi olla ihan virhe, että kirja näkyy tiedoissa edelleen olevan teillä, vaikka olisi palautettu, ja se on jossain hyllyssä, mutta lapsethan voi laittaa kirjan ihan mihin paikkaan vaan.
Voihan se käydä niinkin, että virkailijalle on käynyt virhe, mutta silloin kirjan pitäisi verkkokirjastossa näkyä olevan lainassa.
Lisäksi kirjaa ei pitäisi saada lainattua, jos sitä ei ole palautettu (tietojärjestelmät herjaa).
Onko hukassa olevaa kirjaa monta kappaletta?
Voisit myös vilkaista kirjaston hyllyyn, jos löytyisikin sieltä.
Toivotaan, että kirja löytyy :)