Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletko käynyt Mensan testissä tai tiedätkö jotain muuta kautta älykkyysosamääräsi?

Vierailija
24.08.2011 |

Mikä se on? Onko mitattu vanhan vai uudemman keskihajonnan mukaan? (uuden mukaan Mensan "sisäänpääsyraja" on 130p, vanhan 148p.

Itse kävin jokunen vuosi sitten uteliaisuuttani ja sain tulokseksi >135. En kuitenkaan liittynyt Mensan jäseneksi koska en kokenut tarvetta.

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
25.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

älykkyysosamäärää. Itselläni esimerkiksi >139 tms. Uuden keskihajonnan mukaan mitattuna.

Ap: Mensaan liittymistä kannattaa harkita jos haluaa juttuseuraa porukasta, jossa sinua ei tuomita. Mensalaiset ovat tunnetusti suvaitsevaisia ja toisistaan huolehtivia.

Meillä on tapaamisten lisäksi oma keskustelupalsta ja fb-foorumi. Tapaamisia/harrasteiltoja on joka päivälle, mutta itse määrittelet oman aktiivisuutesi.

Vierailija
22/33 |
25.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

suuntaa oikean testin tuloksista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
25.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka kokee tuollaisen turhamaisena?

Älykkyys on sellainen hyve, että jos sitä on siunaantunut niin sen mukana on ymmärrys siitä mihin sitä käytetään. Se näkyy varmasti ulospäin ilman että sitä korostaa puheillaan tai mitatuilla osamäärillä.

Jotenkin älykkyyden mittauttaminen kertoo epävarmuudesta ja syö pohjan koko jutulta, sillä se osoittaa ettei henkilö ole tyytyväinen siihen mitä saa elämässään älyllään aikaan, ei siis ole tarpeeksi älykäs. Täytyy mitata jotta voi ainakin muille olla pätevä, vaikkei itselleen olisikaan. Näin olen Mensalaiset aina kokenut.

Vierailija
24/33 |
25.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mensan virallisessa testissä joskus 20 vuotta sitten. Menin testiin opiskelijaporukan mukana silkasta uteilaisuudesta. TUlos selitti kyllä paljon asioita nuoruudestani, esim sen miksi koin olevani jotenkin erilainen.

Ärsyttävää, että korkeaa öo:ta pidetään jotenkin pröystäilynä ja sen mittaaminen kertoo epävarmuudesta tms. Mistä minä olisin tuloksen etukäteen voinut tietää?? ÄO on syntässä saatu ominaisuus, kuten vaikka pituus tai silmien väri. Mutta silti jotku vetää siitä herneet nenään vaikka anonyyminä kertoo sen olevan korkea.

Kukaan tietämäni keskivertoa älykkäämpi ei mitenkään korosta olevansa parempi kuin muut, 'tyhmemmät' vain kuvittelee niin. Vähän sama kuin köyhät luulee kokoajan, että rikkaat halveksii heitä, tai että akateemiset halveksii duunareita.

Me ollaan taviksia muiden joukossa, mutta joiden pitää pitää tämä ominaisuutensa salassa, koska se herättää muissa niin paljon negatiivia tunteita.

Vierailija
25/33 |
25.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lähipiiristäi, esim. usemapi korkeakoulututkinto, tohtorin vätöskirja yms., mutta arkielämässä ovat aivan tolloja ja "blondeja". Ei mitään tunneälyä ja käsitystä normaalista elämästä. No, älykkäitä kyllä varmasti, mutta...

eihän se kerro luonteesta tai sosiaalisista taidoista mitään.

Ihan sama kuin kaikkien yli 180cm pitkien oletettaisiin olevan mestareita koripallossa.

Ihan yhtä lailla matalan ÄO:n ihmisissä on niitä, joilla ei ole mitään tunneälyä ja käsitystä normaalista elämästä.

Vierailija
26/33 |
25.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

koulukypsyyskokeessa 5-vuotiaana (70-luvulla) psykiatri oli sen mitannut, itse en muista mitä testejä tehtiin (ja äiti ei ollut paikalla), mutta äidille oli sitten vaan todennut että äo on yli 150.

Aloitin sitten koulun 6-vuotiaana.

Vierailija
27/33 |
25.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan sama kuin kaikkien yli 180cm pitkien oletettaisiin olevan mestareita koripallossa.

Ihan yhtä lailla matalan ÄO:n ihmisissä on niitä, joilla ei ole mitään tunneälyä ja käsitystä normaalista elämästä.

Vuosien varrella on tullut tehtyä moniakin erilaisia älykkyystestejä ja vaihtelevia tuloksia niistä on tullut testistä riippuen. Aina on tulos ollut keskimääräistä korkeampi, joskus enemmän ja joskus vähemmän.

Tietynlaisia testejä voi sitäpaitsi harjoitella etukäteen ja tuloksiin vaikuttavat monet muutkin asiat, vaikkapa vireystila tai jos testi tehdään itselle vieraalla kielellä.

Vierailija
28/33 |
25.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhan keskihajonnan mukaan sain pisteitä 160 (tuon mukaan olisin älykkäämpi kuin 99,8% väestöstä). Olin hetken aikaa mukana Mensassa, mutta petyin kuppikuntaiseen kerhoon ja erosin.

Ylitin juuri ja juuri sisäänpääsyrajan, mutta en viitsinyt maksella jäsenmaksua kovin montaa vuotta.

Vierailija
29/33 |
25.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin testissä pari vuotta sitten, ja tulos oli 143. En liittynyt jäseneksi enkä ole kertonut tuloksesta kenellekään, koska en pidä asiaa mitenkään kummoisena. Ei tuo kerro musta ihmisenä yhtään mitään (paitsi sen, että oon "normaalia" älykkäämpi).

Vierailija
30/33 |
25.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhan keskihajonnan mukaan sain pisteitä 160 (tuon mukaan olisin älykkäämpi kuin 99,8% väestöstä). Olin hetken aikaa mukana Mensassa, mutta petyin kuppikuntaiseen kerhoon ja erosin.

Liityin kans Mensaan, mutta siellä vasta tolloja ihmisiä olikin! Kuvittelivat, että olivat jotakin huippueliittiä vain siksi, että olivat saaneet kuviopäättelytestissä hyvän tuloksen. Inhosin sitä mensalaisuus velvoittaa pelastamaan maailman -mentaliteettia ja erosin minäkin.

Minusta se Mensan mittaama "älykkyys" näkyy ehkä juuri arjen loogisuudessa. Mietin aina, miten joku juttu kannattaisi tehdä ja olen tosi hyvä keksimään raktaisuja kaikenlaisiin ongelmiin. Lisäksi on helppo tehdä päätöksiä, kun pystyy hetkessä analysoimaan vaihtoehdot mielessään. Mutta johtuuko sekään sitten älykkyydestä vai jostain muusta, mene ja tiedä.

Vierailija
31/33 |
25.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta se Mensan mittaama "älykkyys" näkyy ehkä juuri arjen loogisuudessa. Mietin aina, miten joku juttu kannattaisi tehdä ja olen tosi hyvä keksimään raktaisuja kaikenlaisiin ongelmiin. Lisäksi on helppo tehdä päätöksiä, kun pystyy hetkessä analysoimaan vaihtoehdot mielessään. Mutta johtuuko sekään sitten älykkyydestä vai jostain muusta, mene ja tiedä.

Tuo on totta. Itsekin olen tosi nopea analysoimaan ongelmia, ja joskus menee hermo, kun mies on niin älyttömän hidas.

T: Se 143

Vierailija
32/33 |
25.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

angstaan vähän väliä asioista joitten näen olevan menossa päin helvettiä jo kauan ennenkuin muut. Kun ryhdytään johokin tekemiseen, joka on HUONO idea, muut kohkaavat innoissaan kun minun aivoni raksuttavat jo kohti valitettavaa lopputulosta. On tosi vaikea ruveta siinä sitten varoittelemaan ja topputtelemaan, negatiivisen tunnelmanpilaajan maine on taattu. Lisäksi olen persoonallisuudeltani täysi nysverö enkä lainkaan johtajatyyppiä. Joten olen hiljaa ja koetan tehdä parhaani niissä raameissa mitkä porukan kovaäänisimmät asettaa.

Ja prosessi etenee niin, että ensin töissä tehdään kuten intotiimiläiset suunnittelevat, koetan piipittää sinne jotain väliin. Tehdään hevetisti töitä ja todetaan että tää ei toimi. Päädytään tekemään kuten aluksi yritin piipittää, mutta eihän siitä niin hyvä tule kuin jos suunta olisi ollut alusta asti oikea. Loputulos on kompromissi, ja koska piipitystäni kuunnellaan lopuksi enemmän kuin muiden, kaikille jää vähän sellainen kuva että ei-niin-hyvä lopputulos on minun vastuullani. Eikä kukaan muutenkaan pidä mitä-minä-sanoin-tyypeistä. Huoh.

Vierailija
33/33 |
09.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ÄO on syntässä saatu ominaisuus, kuten vaikka pituus tai silmien väri.

Voiko sitä parantaa vaikka harjoittelemalla?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä yhdeksän