Onko mun äitiyspäiväraha laskettu väärin?
Palkkani on n.2300 e brutto. Nyt tuli kirje äitiyspäivärahasta. Hämmästyin kun se oli niin pieni: useimpina kuukausina vaan 1100 e, kerran 1170 e. Onkohan laskettu väärin, voiko oikeasti olla noin vähän? Esikoisen kanssa 4 v. sitten muistelen saaneeni enemmän...
Onneksi saan vielä 3 kk palkkaa, ei muuten riittäisi rahat kyllä millään.
Kommentit (33)
Joka kuussa tulee suunnilleen eri summa ja vaihteluväli on 200 e lisää/vähemmän. Vaikka mulla on ollut sama palkka töissäni jo monta vuotta.
lisäksi vielä asumistuki ja toimeentulotuki ja elatusmaksut ym. Jotkut meistä käyvät töissä ja siitä tulee palkkaa, onhan se aika epäreilua että siitä "rangaistaan" huonolla äp-rahalla. Jos ei siis saa mitään tukia lisäksi!
nyt toisen saamisen aikaan olen vakityössä, esikoisesta en ollut, vakityössä sain 3kk normipalkan ja sit ä-rahan niiltä "pienemmiltä" kk. esikoisen aikaan sain pelkkää ä-rahaa ja se oli 3kk isompi mitä myöhemmin (toki pienempi kuin palkka..)
lisäksi vielä asumistuki ja toimeentulotuki ja elatusmaksut ym. Jotkut meistä käyvät töissä ja siitä tulee palkkaa, onhan se aika epäreilua että siitä "rangaistaan" huonolla äp-rahalla. Jos ei siis saa mitään tukia lisäksi!
eikä edes minimiä
Mulla menee vuokraan jo 600 e/kk (mies maksaa kans 600 e) tuosta äp-tonnista. Eli pitäisi pärjätä koko kk 400 eurolla ja kahden lapsen lapsilisillä, n. 600 eurolla siis. Jos olisin tämän tiennyt niin olisin koittanut etukäteen säästää rahaa...
ap
Mulla menee vuokraan jo 600 e/kk (mies maksaa kans 600 e) tuosta äp-tonnista. Eli pitäisi pärjätä koko kk 400 eurolla ja kahden lapsen lapsilisillä, n. 600 eurolla siis. Jos olisin tämän tiennyt niin olisin koittanut etukäteen säästää rahaa...
ap
niin mies kompensoisi sitä maksamalla äitiyslomasi ajan isomman osan vuokrasta? Luonnollisesti myös niin päin, että jos mies jää jossain vaiheessa esim. isäkuukaudelle, sinä maksat siinä kuussa enemmän vuokraa.
tuota vaadittavaa 20% vuodesta 2009?
Itsellä kk tulot 2000e, äitiyspvraha ensimmäisenä kuuna 1990e, siitä tippuen 1400e.
ap
Ööh, anteeks vaan mutta miten teillä oikein eletään jos 600€ kuussa ei riitä vuokran jälkeen +siihen päälle miehen tulot, joilla luultavasti maksentaan osa laskuista tai ruokamenoista???
Miksi tämä piti kysyä jo toiseen kertaan??? koska v.2009 tuloni olivat pienemmät kuin nyt.
ap
mitä viimeksi valmistuneessa verotuksessa (2009 tällä hetkellä)jotte ne huomioidaan.
bruttotuloni oli n.2500, eli n. 1950e nettona, nii äitiyspvärahani oli n. 1500 brutto ja vanhempainpvärahani on n. 1250 brutto, eli mulle jää käteen n. 950e+ 1 lapsen lapsilisä. Ei paljoa naurata.. Onneksi sain pankin kanssa sovittua pienemmän lainanlyhennyksen/kk, eikä minulla ole paljoa muita laskuja (netti+puhelin+autonvakuutus). Mies maksaa talolainan, ja isomman osan ruokalaskuista ja antaa minulle mm. bensarahaa joskus.. Nyt antoi rahaa rakennekynsien laittoon.. :)
Mutta siis oikein oli laskettu minullakin ja kun kattoo meidän tulojemme suhdetta niin oikealta näyttää.. :/
Ihan oikeasti. Jos ei ole rahaa tavalliseen elämiseen, siis lainanlyhennyksiin jne, niin miksi tehdä lisää ruokittavia?
sen päivärahan sen mukaan. lopputulos oli se, että mun päiväraha oli suurempi mitä normaali palkka kuukaudessa =)
Palkkani on n.2300 e brutto. Nyt tuli kirje äitiyspäivärahasta. Hämmästyin kun se oli niin pieni: useimpina kuukausina vaan 1100 e, kerran 1170 e. Onkohan laskettu väärin, voiko oikeasti olla noin vähän? Esikoisen kanssa 4 v. sitten muistelen saaneeni enemmän...
Onneksi saan vielä 3 kk palkkaa, ei muuten riittäisi rahat kyllä millään.
jos sulla ei oo mitään isompia vähennyksiä tehty (työmatkat tms.) niin kyllä toi kuulostaa pieneltä.
Toihan on maximissaan 50% palkasta.
Mutta sullahan on siinä päätöksessä tiedon minkä mukaan laskettu, eli katso onko ne oikein.
JOs tohon 6kk ei mahtunut lomarahoja niin sehän tietysti vähentää sitä kokonaissummaa josta toi lasketaan.
Mulla brutto 3600 ja siitä tuli äitiyspäivärahaksi 2660 alkuun ja sitten 2215 eli reippasti yli 60% ja toihan taitaa olla progressiivisesti laskeva myös eli isommilla tuloilla pitäisi saada pienempi prossa palkasta.
Mä lasketin kummallakin äitiyslomallani rahan uusiksi kun meni väärin. Nyt tokalla kertaa juuri 6kk tulojen perusteella kun palkanlaskija oli jättänyt jotain ilmottamatta, epähuomiossa tietenkin.
Ja muistakaahan tilata pienempi veroprossa!
Siis tiennyt etukäteen? etkö oikeesti muka ole etukäteen laskenut minkä verran saat? Sen pystyy kuitenkin Kelan sivuilta aikas näppärästi laskemaan.
Nuo vaihtelee näiden äitiyspäiväraha, vanhempiainpäiväraha vaihteluiden vuoksi ja kun vielä tietyn ajan saa korotettuna.
kannattaa harkita hieman edullisempaa asuntoa jos 1200 € on vuokra kuukaudessa. Sillä hinnalla ensinnäkin maksatte jo asuntolainaa pois.
Mutta 600 € pärjää jo kuule aika pitkälle. Pitää vaan pitää lompakon nyörit tiukalla. Mies ilmeisesti tienaa? Joten hänen on kyllä maksettava suurempi osa kuluista mitä ennen ja kuluja tietty karsittava paljon.
Nythän voit säästää palkasta mitä saat alussa rahaa joka kuukaudelle jotta riittää paremmin. Maksat luottokorttivelkoja yms pois mahd paljon niin ei jää sitten tästä " pienestä" rahasta maksettavaksi.
Mielestäni kyllä valitat turhasta, itse sain esikoisen aikana 350 € lapsilisineen käteen. Kodinhoidontuella olo oli luksusta kun tais jäädä se 500 € käteen.
Toisen lapsen aikana sain samaa mitä sulle jää ja erittäin hyvin on pärjätty :)
Mulla brutto 3600 ja siitä tuli äitiyspäivärahaksi 2660 alkuun ja sitten 2215 eli reippasti yli 60% ja toihan taitaa olla progressiivisesti laskeva myös eli isommilla tuloilla pitäisi saada pienempi prossa palkasta.
Mulla vuoden tuloista keskimääräinen brutto n. 2200 ja mulla sama äippäraha kuin sulla. Ei taida mennä ihan saman taulukon mukaan kaikilla? Sain juuri päätöksen ja vuoden 2009 tuloista siis laskettu.
Olisi mukava kuulla mitkä ovat tulot ja mikä taas niihin suhteutettu äitiyspäiväraha?
Mulla siis 2300 e palkasta jää käteen kuussa n. 1700e. Ja nyt pitäisi pärjätä sitten 1100 e äitiyspäivärahalla (miinus verot?)... voi itku.
ap