Kivunlievitys synnytyksessä?
Lääkkeellinen kivunlievitys synnytyksessä, mitä suosittelet ja mikisi?
* Petidiini
* Ilokaasu
* Paraservikaalipuudutus PCB
(kohdunkaulan puudutus)
* Epiduraali
* Spinaalipuudutus
* Pudendaalipuudutus
* Paikallispuudutus
Itse valitsen ilokaasun ja spinaalipuudutuksen:
Spinaalipuudutus
Nopeasti tehoava puudutus, joka on hyödyllinen hätäsektion yhteydessä
Spinaalipuudutus on toimenpiteenä vastaava, kuin epiduraali, mutta lääkeaine ruiskutetaan spinaalitilaan viidennen selkänikaman kohdalla. Annostuksena tarvitaan vain kymmenesosa lääkeaineesta (bupivacane) verrattuna epiduraaliin. Joskus se sekoitetaan petidiiniin tai fentanyliin. Puudutus annetaan kertapistoksena.
Lääke alkaa vaikuttaa yleensä noin viidessä minuutissa ja vaikutus kestää noin 75-120 minuuttia.
Hyöty:
Nopeasti vaikuttava puudutus hätätilanteissa
Luotettava puudute
Käytetään vähemmän lääkeainetta, joten vähemmän sivuvaikutuksia
Vähentää päänsärkyjä, jos käytetään hyvin pientä neulaa
Haittavaikutukset:
Vaatii osaavan anestesialääkärin
Vaikeiden päänsärkyjen riski, jos puudutetta joudutaan laittamaan useamman kerran
Ei voida lisätä, jos puudutuksen teho ei riitä. Saatetaan tarvita muita kipulääkkeitä
Liian suuri annos puudutetta saattaa aiheuttaa verenpaineen laskun, joka vaatii nopeaa hoitamista
Saattaa esiintyä pahoinvointia ja oksentelua
Vaikutus vauvaan:
Hyöty:
Saattaa mahdollistaa nopean synnytyksen hätätilanteessa
Altistaa vähemmän lääkeaineille kuin epiduraali
Kommentit (28)
Ilokaasusta tuli vain huono olo.
Toka synnytys oli nopea ja pyysin spinaalin, olin taivaassa. Oli mulle ehdottomasti paras vaihtoehto, mutta en usko että sopii kaikille. Mulla tosiaan oli hyvä tuuri kun spinaalin saamisesta meni noin tunti ja lapsi oli syntynyt.
Tämäkin on vaihtoehto. Avautumisvaiheessa kivut eivät olleet liian pahat ja kun ponnistusvaihe kestää 1-3min, ei siinä ehdi saada mitään kipulääkitystä. Hyvät muistot on kaikista synnytyksistä jäänyt, 5 yhteensä.
usein tilanne elää niin, että vaihtoehtoja ei hyvistä suunnitelmista huolimatta jää kovin paljoa ja voi joutua synnyttämään jopa ilman kivunlievitystä.
t. 1 synnytys epiduraali, 1 syöksy ilman mitään kivunlievitystä ja 1 paraservikaali + ilokaasu
asiasta mikä kivunlievitys kenellekin kannattaa antaa.
Itse pyydän spinaalin koska synnytykseni ovat kohtalaisen nopeita, mutta ongelma mulla on että spinaalin vaikutus kestää vain n 40 - 45 min. Se ei ihan riitä...
Epiduraalia en koskaan saanut koska aina oli ensin liian aikaista ja sitten liian myöhäistä.
usein tilanne elää niin, että vaihtoehtoja ei hyvistä suunnitelmista huolimatta jää kovin paljoa ja voi joutua synnyttämään jopa ilman kivunlievitystä.
t. 1 synnytys epiduraali, 1 syöksy ilman mitään kivunlievitystä ja 1 paraservikaali + ilokaasu
Minulla 1 synnytys takana 23h39min ponnistus 2h,(lapsi juuttui synnytyskanavaan) imukuppi+ episiotomia+välilihan repeämä 2,5cm ylöspäin
epiduraalin sain mikä ei auttanut yhtään. Joten ei todellakaan ole ihan sama mitä kivunlievitystä käyttää. Ja alotuksessa kysynkin että mitä kivunlievitystä käytät ja miksi? AP
aloitukseesi kirjoittanut että mitä SUOSITTELET ja miksi?
käytin paikallispuudutus->ilokaasu->spinaali. Toimi minulla tosin spinaalista sain kovan pääsäryn.
Minulla 1 synnytys takana 23h39min ponnistus 2h,(lapsi juuttui synnytyskanavaan) imukuppi+ episiotomia+välilihan repeämä 2,5cm ylöspäin
epiduraalin sain mikä ei auttanut yhtään. Joten ei todellakaan ole ihan sama mitä kivunlievitystä käyttää. Ja alotuksessa kysynkin että mitä kivunlievitystä käytät ja miksi? AP
ainoat tehokkaat kivunlievitykset ovat epiduraali ja spinaali. Spinaali ei yleensä käy ensinynnyttäjille koska sen vaikuttaa liian vähän aikaa.
Monet ihmiset vannovat ilokaasun nimiin, itselleni siitä ei ollut mitään iloa :)
PCB on hyvä jos hyvin sattuu, nimittäin vaatii taitavan puudutuksen laittajan ja vissiin ajoitus ym täytyy osua just kohdalleen et vaikuttaa.
Epiduraali
Epiduraali on voimakas lääke ja se lievittääkin tehokkaasti kipua. Noin 70% ensisynnyttäjistä valitsee epiduraalipuudutuksen. Harvalla on kuitenkaan todellista tietoa epiduraalin haittavaikutuksista. Koska kyseessä on hyvin voimakas lääkeaine, johon liittyy paljon riskejä, epiduraalin ”kylkiäisinä” tulee aina myös muita lääkkeitä ja toimepiteitä.
Haittavaikutukset:
Häiritsee kehon luonnollista hormonitoimintaa
Äidin liikkuminen rajoittuu, eikä hän pysty enää liikkumaan vapaasti. Käytännössä vain noin 15% äideistä liikkuu tai on pystyasennossa
10-15% tapauksista kipu lievittyy vain osasta kehoa
Epiduraali pitkittää synnytystä ja oksitosiinitippaa tarvitaan yleensä ylläpitämään supistuksia.
Lantionpohjanlihakset rentoutuvat puudutteen ansiosta, ja niiden kyky ohjata vauvaa kääntymään oikeaan asentoon saattaa häiriintyä. Vauva saattaa jäädä virhetarjontaan ja imukuppisynnytys saattaa olla tarpeen. (Erityisesti, jos epiduraali laitetaan avautumisvaiheen alussa)
Äidin verenpaine saattaa tippua huomattavasti epiduraalin laiton jälkeen ja tätä käytetäänkin joskus syynä epiduraalin käyttöön. Suolaliuostippa laitetaan aina ennen epiduraalia siltä varalta, että alhaista verenpainetta joudutaan hoitamaan.
Äidin ruumiinlämpö saattaa nousta mitä kauemmin epiduraali vaikuttaa. Jos näin tapahtuu, myös vauvan ruumiinlämpö nousee, mikä lisää riskiä vauvan sydänäänten häiriöille.
Äidin voi olla vaikea tyhjentää virtsarakkoa ja usein tuleekin tarpeelliseksi katetroida virtsarakko.
Selkäytimen ”dural tap” saattaa vaurioitua. Tämä johtaa selkäydinnesteen vuotamiseen, josta aiheutuu erittäin voimakas päänsärky (ehkä jopa useiden päivien ajan), kunnes vaurio paranee ja vuoto loppuu. Vuoto on mahdollista korjatata ruiskuttamalla pieni määrä naisen omaa verta selkäydin tilaan. Kun tämä hyytyy, se muodostaa paikan reiän päälle ja eristää sen enemmältä valumiselta. Jos tämä onnistuu, päänsärky saattaa loppua jopa välittömästi.
Lyhyaikainen paikallinen selkäsärky
Vapina
Äiti ei välttämättä tunne ponnistamisen tarvetta ollenkaan, tai tuntee sen vain osittain (ellei odoteta, että lääke lakkaa vaikuttamasta ennen ponnistusvaihetta). Saatetaan tarvita imukuppia, jotta vauva voidaan auttaa ulos.
Lisää pahojen välilihan repeämien riskiä (väliliha repeää peräaukkoon asti).
Lihakset, jotka tukevat selkärankaa ja häntäluuta saattavat menettää jäntevyytensä varsinkin jos käytetään täyttä epiduraaliannosta. Tästä aiheutuen ligamenttien toiminta häiriintyy ja äidin siirtäminen saattaa aiheuttaa niiden paikaltaan siirtymien, joka johtaa krooniseen selkäsärkyyn, jota saattaa kestää viikkoja tai kuukausia synnytyksen jälkeen.
Saattaa lisätä keisarileikkaus- riskiä
Saattaa lisätä äidin verenhukan riskiä synnytyksen jälkeen
Jos käytetään lisänä Fentanyliä, suuret määrät lääkeainetta saattavat lamaannuttaa äidin hengitystä
Koska epiduraali vaikuttaa kehon omaan hormonitoimintaan lamaannuttavasti, niiden aiheuttamat psykologiset tuntemukset jäävät kokematta.
miten se synnytys menee ja mikä kivunlievitys tulisi olemaan paras. Tilanne sanelee.
Joitakin kivunlievitysmuotoja ei voi käyttää enää sitten, kun synnytys on edennyt tiettyyn vaiheeseen. Myös äidin terveydentila vaikuttaa valintoihin.
Minä en ottaisi mitään puudutuksia. Ne ei mulle sovi. Ekalla kerralla sain läpipistetystä epiduraalista (kuulemma ahdas kanava, tai tunari lääkäri) vain sen helvetillisen päänsäryn. Kolmannessa synnytyksessä laitettiin se parajotain, kun ponnistutti liian aikaisin. auttoi noin 15min ja sitten kun kohta piti ponnistaa niin niitä supistuksia tuli tuhkatiheään ja ne oli ihan virattomia. Mua vain supisteli ja supisteli ja koskaan en kerinnyt ponnistaa, kun se supistus jo meni. Olisi ollut paljon helpompi ponnistaa ihan ilman niitä supistuksia. paras synnytys on kakkonen pelkällä ilokaasulla.
Niin kauan kuin mahdollista, kylpyamme, vie vähintään puolet supistusten terästä. Yksi kyllä syntyikin ammeeseen.
Kaikkien kohdalla olen muuten selvinnyt pelkällä ilokaasulla, seos suht voimakkaaksi, ja oikea hengitystekniikka on taannut hyvin iloisen synnytyksen. Ja kaikista olen selvinnyt hyvin pienin vaurioin, ekasta 6 tikkiä, tokasta 3 ja kolmannesta ei yhtään. Ja kun ei sotke elimistön omaa endorfiini&adrenaliinituotantoa lääkkeillä, niin ponnistusvaihe ei ole sattunut, ja synnytyksen jälkeen on ollut olo, että voisi juosta vaikka maratonin.
Tämä sopii minulle.
Kokemuksia on epiduraalista (ihan kiva, mutta sitoi sänkyyn), spinaalista (järkyttävä kutina), paraservikaalista (ei mitään hyötyä) ja ilokaasusta (karmea pahoinvointi). Kokemuksia on myös lääkkeettömistä menetelmistä: Synnytyslaulusta (kaikista tehokkain), jyvätyynyistä (paras olis kokonainen vyö, pysyis paikallaan ja auttais moneen kohtaan), suihkusta (pitäis olla monta eri suutinta!), ammeesta (ihana, mutta ei käy kaikkiin tilanteisiin) ja akupainannasta (helpottaa ihmeen paljon).
epiduraalista pelkkiä huonoja kokemuksia, ei auttanut supistuskipuihin lainkaan, jäi "liian alas" jolloin puutui vain alapää ja supistukset harvenivat.
Spinaali auttanut kolme kertaa ihan loistavasti ja vaikutus on riittänyt joka kerta hyvin (laitettu 6 cm, 4 cm ja 8 cm kohdalla). Mulla spinaali on ilmeisesti rentouttanut niin paljon että kohdunsuu on auennut loput sentit joka kerta vauhdilla. Tokassa ja vikassa synnytyksessä ne muutamat tikitkin laitettiin saman spinaalin turvin.
Ennen spinaalia olen ottanut ilokaasua, joka myös mulla toimii ihan kivasti ja viimeisessä synnytyksessä kokeilin akupunktiota, jolla pärjäsinkin spinaalin laittoon asti hyvin.
Spinaali auttanut kolme kertaa ihan loistavasti ja vaikutus on riittänyt joka kerta hyvin (laitettu 6 cm, 4 cm ja 8 cm kohdalla). Mulla spinaali on ilmeisesti rentouttanut niin paljon että kohdunsuu on auennut loput sentit joka kerta vauhdilla. Tokassa ja vikassa synnytyksessä ne muutamat tikitkin laitettiin saman spinaalin turvin.
Mielenkiintoista, että spinaalin voi vielä laittaa kun on 8cm auki. Itse nimittäin viime kerralla olin sen verran auki kun pääsin sairaalaan, mutta en saanut mitään kivunlievitystä enää. En kyllä tajunnut edes kysyäkään mitään kun luulin etteivät enää tuossa vaiheessa anna mitään. Pari supistusta ja olin 10cm auki.
Olitko ollut sairaalassa jo pitkään vai saitko spinaalin heti kun tulit tuossa tapauksessa, jolloin se laitettiin kun oli 8cm auki? Kestikö synnytys kokonaisuudessa pitkään? Ihan sillä kyselen kun itselläni taas synnytys edessä parin viikon sisällä ja haluaisin jotain kivunlievitystä saada tällä kertaa. Kaksi kertaa olen synnyttänyt luomuna ja nyt haluaisin kokea toisenlaisenkin synnytyksen.
Minä sain ensimmäisessä synnytyksessä epiduraalin, mutta se puudutti vain toisen puolen. Apu oli siis + - nolla. Avautumisen loppuvaihe sattui ihan *****nasti vasemmalle puolelle, oikea oli puutunut...
Toisessa synnytyksessä käytin pelkkää ilokaasua. Avautuminen oli helppo, mutta ponnistustarvetta ei tullut ollenkaan. Ponnistin ns. omin voimin, ja se oli tosi hankalaa ja kivuliasta.
Kolmannelle kerralla otin oxynormia sekä kohdunkaulan puudutteen. Ne olivat minulle ihanteellisia: lievittivät kipua, mutta tunsin hyvin supistukset ja ponnistustarpeen ja kaikki sujui hyvin.
Sillä olen kahdesti synnyttänyt, ekassa synnytyksenä lisänä oli pudentaali. En pitänyt siitä lainkaan, ja seuraavan synnytin kaasulla pelkästään.
Mutta mikä nyt sitten kenellekin toimii.
Minulla laskettu aika maannataina, ja toivon että en tarvitse mitään kivunlievitystä, mutta jos jotain on pakko ottaa niin ehdottomasti ilokaasu+spinaali. Epiduraalissa on melko paljon haittavaikutuksia (kaikissa lääkkeissä on) Toivottavasti tämä 2 synnytys menee hyvin, ei tule pahempia repeämiä, kanavaan juuttumisia yms Ja onnea synnytykseen kaikille kenällä se nyt sitten on edessä :) AP