Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saako teidän leluja lainata puistossa?

Vierailija
22.08.2011 |

On aloitettu esikoisen kanssa puistoilu ja nyt en osaa päättää kuinka niiden lelujen kanssa menetellään! Itse teen niin että laitan lapsen hiekkikselle ja kippaan lelut viereen, sen jälkeen minulle on se ja sama kuka niillä leikkii kunhan ei vie mennessään. Mutta saako muiden leluja lainata kysymättä? Kun tuo alle 1v ei vielä osaa kysyä ja välillä leikkipuiston keskellä lojuu joku yksinäinen lelu jota kohti meidän muksu lähtee tietysti heti taapertamaan , tuntuisi hölmöltä huudella ympäri puistoa että "kenen tuo on, saako lainata...?" Siis mitä sanoo puistoetiketti tästä? Saako muiden leluja lainata kysymättäkin jos ne lojuvat käyttämättöminä kun niiden omistaja on jossain toisella puolella puistoa eikä omistajasta välttämättä ole hajuakaan?

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
22.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei riko (tahallaan) ja tuo sitten takaisin/jättää paikoilleen lähtiessä.

Vierailija
2/14 |
22.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos lapseni ei lelullaan leiki, nappaan sen aika nopeasti rattaisiin. Meillä on kieltämättä mukana laaja lelukokoelma, mutta otan sieltä käyttöön muutaman kerrallaan ja niitä muita ei lainata.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
22.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lelujen omistaja on vieressä/lähellä. Tai jos ei ole, voi itsekseen todeta lapselle, että 'voikohan tätä lainata, kun tämä ei ole meidän'. Tämä siksi, että lapsi oppii, että ilman lupaa ei yleensä saa koskea muiden tavaroihin.

Lelujen lainaamisessa pätee myös se, että niitä ei saa kuljettaa kauas alkuperäisestä paikasta. Minua ärsytti kerran kun eräs taaperon äiti kuljetti lainaamaansa lapiota ympäri puistoa - miten voin muistaa ottaa sen mukaani, jos lähdemme aiemmin kuin he?

Vierailija
4/14 |
22.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei saa lainata kysymättä. Toisaalta itse kyllä huolehdin meidän leluista niin, ettei niitä missään kovin kaukana lapsesta loju...

Vierailija
5/14 |
22.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älytöntä ottaa mukaan kamalasti leluja, ja levittää ne muiden lasten houkutukseksi, jos niillä ei sitten muut saa leikkiä. Lelut kannattaa nimikoida selkeästi.

Vierailija
6/14 |
22.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosin olen kyllä muksuille opettanut siitä huolimatta,, että pitää kysyä jos haluaa leikkiä muiden leluilla. Kaikki kun eivät ole samanlaisia kuin minä.

Eipä ole yksikään lelu kadonnut lainaamisen takia enkä mitään kauheata meteliä nostaisi vaikka katoaisi. Meillä on aika paljon hiekkaleluja eivätkä ne muutoinkaan paljoa maksa.

Vierailija
7/14 |
22.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paitsi jos toinen lapsi itse ei anna omiaan lainata ja repii ne muiden käsistä.

Vierailija
8/14 |
22.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

...että jos ei sovi lainata niin sitten niitä ei jätellä lojumaan. Yritän aina huudella muksun perään jotain "mitä meinaat tehdä, kuule saakohan sitä lainata" tai jos lelussa on nimi niin yritän "se on katos Liisan, missäköhän Liisa on, siltä pitäis kysyä saako lainata" tms., mutta jos ketään ei ole lähettyvillä niin olen lopulta antanut tutkia toisen lelua ja sitten yrittänyt kääntää huomion toisaalle. Toisaalta hämmentäviä on nekin tilanteet, joissa samanlainen pieni taapertaja istuu lelujensa keskellä ja meidän neiti olisi menossa tarkistamaan millaisia leluja toisella on, mutta naapurin äiti on niin keskittynyt juttelemaan puhelimessa/toisen äidin kanssa tms. ettei edes huomaa. Koita siinä sitten vihjata että meidän Anna olisi kiinnostunut teidän Viljon traktorista, saako sitä katsoa...

-Ap

Vierailija
9/14 |
22.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lainata, jos ei erikseen kielletä. Jotkut on tosiaan tarkkoja lastensa leluista, mutta eipä niitä halua lainatakaan, jos mammalla on asennevamma. Onneksi näihin törmää todella harvoin!

Vierailija
10/14 |
22.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä itse olen toiminut näin: meidän leluja saa lainata. Itse kysyn aina luvan tai ohjaan lastani kysymään, jos lelun omistaja on lähellä. Yleensähän lapsen vanhempi vastaa jo siinä vaiheessa, kun sanon omalleni, että 'kysypä lupaa, saako ottaa', että kyllä saa. Jos on jätetty lojumaan, niin kyllä silloin on leikitty kysymättä siinä hiekkalaatikolla, mutta ei tietenkään kuljeteltu muualle.

Vierailija
11/14 |
22.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

asumme kerrostalossa ja pihapiirissä on paljon lapsia. Minä otan kyllä lelut aina sisälle mukaan, mutta muut äidit jättävät ne lojumaan pihalle. Jos lapseni 2v. jonkun muun lapion ottaa niin en häntä klellä tai oikestaan ole moksiskaan. Mielestäni jos lelut jätetään pihalle saa niitä silloin muutkin käyttää!

Vierailija
12/14 |
22.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mun oma lapsi alkaa itkeä, että olisi halunnutkin leikkiä just sillä, niin sanon, että odottaa.

Vierailija
13/14 |
22.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja tätä on kamalan hankala selittää äideille siinä vaiheessa, kun muilla on ämpäri ja lapio ja meillä onkin vaikka auto. Sen tahtovat sitten kaikki, ja jos oman lapsen ote hetkeksi herpoaa, on se "kaikkien otettavissa, kunhan luvan kysyy". Koko ajan saan olla oma käsi valmiina nappaamassa lelun itselleni ennen kuin jonkun mamman pirpana käy siihen käsiksi.

Vierailija
14/14 |
22.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos en halua, että jotain lelua lainataan (esim. potkulauta), kerään sen pois rattaisiin, kun oma lapsi ei sillä leiki.

Samalla tavoin suhtaudun muiden leluihin (ainakin lapioihin, ämpäreihin tms.). Jos omistaja on vieressä, silloin tietysti kysytään, saako sitä lainata.

Meilläpäin eli Helsingissä puistoissa on myös puiston leluja, jotka on tarkoitettu yhteiseen käyttöön. Eli jostakin hiekkalaatikolla lojuvasta lelusta ei edes voi aina tietää onko se jonkun oma vai ei.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi kahdeksan