Vuoden ikäinen mummille hoitoon, kun vanhemmat viikoksi Nykkiin?
Olen pihalla nykykäytännöistä ja lastenhoitotavoista. Menisikö tällainen viikkoreissu ilman lasta läpi lähipiirissäsi? Siis jos hypoteettisesti välittäisit muiden näkemyksistä?
Kommentit (32)
onhan vuoden ikäinen pieni, mutta jos on hyvät ja lapselle tutut isovanhemmat, niin yksi viikko vuodessa ei ole millään muotoa pahaksi lapselle.
Reissu on tärkeä vanhempien parisuhteelle ja omalle jaksamiselle. Lapsi taas on hyvässä hoidossa tutulla ja turvallisella mummolla.
tai siis pidän sitä minimi-ikänä viikon hoitoon. Ei oo ollu edessä itsellä, kun me reissataan meidän vähäiset reissut koko porukalla (3 lasta ja vanhemmat).
Nimittäin se, että joku käyttää omaa päätään ja sydäntään lasten kasvatusasioissa sen sijaan, että tuijottaa jotakin nlan opusta tms?
Tai se, että jollakin se sydän sanoo sen lapsen kannalta paremman vaihtoehdon eikä sitä mikä vanhempia ehkä eniten innostaisi?!
Se on katsos sitä vanhemmuutta sekin, että pistää lapsensa parhaan oman navan edelle, ikävää että se noin pistää herneitä sieraimeesi.
Ainiin, tuosta mainitsemastasi jetlag tunti/vrk-seikasta en ole tätä ennen kuullutkaan mutta kiitos kun infosit, täytyy ihan ottaa selvää pitääkö se paikkansakin.
Itse vain olen käytännössä huomannut että 7vrk loma esim Nykissä menee osin harakoille, minulla, juuri aikaeron vuoksi. Enkä usko että asia on ihan hirveän yksilöllinen koska kaikillahan meillä on suht sama uni/valverytmi jos emme yötyöläisiä tms ole.
Ap:n olisi kannattanut mainita, että tähän saa kommentoida vain he jotka puoltavat matkaan lähtöä.
-Äitix2-
En jättäisi 1v taaperoa, lähes vauvaa, viikoksi hoitoon. Hän kokisi sen totaalisena hylkäämisenä koska sen ikäisen aivojen neuropsykologinen kehitystaso ei ole vielä siinä vaiheessa, että hän kykenisi muistamaan "edes" vanhempiaan viikon ajan.
Samasta syystä en veisi 1v ikäistä päiväkotiinkaan.
Toinen jutut se, että viikoksi ei kannata jenkkeihin lähteä, jetlag vie jo pari päivää siitä lyhyestä ajasta.-Äitix2-
...mutta milloinkas sitä palsta mamma on jättänyt käyttämättä tilaisuutta päteä aivan kaikessa, kun tilaisuus tarjoutuu. Sehän vaatisi tosi jaloa luonnetta.
Ihmiset reagoivat jetlagiin hyvin yksilöllisesti. Sillä, miten ja mihin aikaan matkustaa, on paljon merkitystä myös. Finnairin suorien lentojen aikataulut ovat varsin optimaaliset niin että 3-4 päivän reissukin onnistuu oikein hyvin.
Voin kyllä kuvitella, että psykologian appronsa lukeneelta palsta mammalta menee viikko suuntaansa tottua 7 tunnin aikaeroon, koska kirjoissa kerran sanotaan, että sopeutumisaika on yksi vuorokausi per tunnin aikaero. :D
Se on asiantuntija, ei asian tuntia.
-Äitix2-
juuri kesällä olin 5 päivää nykissä. minä ja mun matkakumppani reagoitiin ihan eri tavoin jetlagiin. sinne saavuttaessa molemmat olivat ekan päivän ihan kuutamolla, mutta taas takaisin tullessa mulla jetlag meni ohi kolmen tunnin päikkäreillä kun taas matkakumppani kärsi jetlagista useamman päivän.
yksinkertaisesti haluaisi olla niin pitkään erossa lapsestani. Meillä on taapero vähän päälle 2 v ja tähän mennessä pisin yhtäjaksoinen hoitoaika on ollut 2 yötä putkeen. Sekin oli mulle vaikeaa.
Aikuisten kaupunkimatka ei välttämättä sovi 1-vuotiaalle, tuskin se siitä suuresti nauttisi. Kiva kun on mummo joka hoitaa.
Ei tosiaan, ei tuon ikäinen ymmärräkkään mitään muusta kuin siitä että äiti tai isä on lähellä. Minusta vasta sitten voi jättää lapset hoitoon, kun he tajuavat asioita.
Lapsen voi lähettää siosäoppilaitokseen tai laittaa huutonettin tai voihan sitä vuokratakin..pääasia että itse saa mennä ja tehdä mitä itse haluaa. Kun mä kerran haluun..
Miksei noin pientä lasta voi ottaa mukaan
Niin ja 22 Se on asiantuntija, ei asian tuntia.
-Äitix2-
- se nimen omaan on asian tuntia tällaisessa tapauksessa. Osataan niin maan perusteellisen oikein kaikki, sivistyssanoista teorioiden kautta oikeinkirjoitukseen.
Täydellisimmillään tämä toteutuu Kaikkien Asijoiden Erikois Asian Tuntiassa.
juuri kesällä olin 5 päivää nykissä. minä ja mun matkakumppani reagoitiin ihan eri tavoin jetlagiin. sinne saavuttaessa molemmat olivat ekan päivän ihan kuutamolla, mutta taas takaisin tullessa mulla jetlag meni ohi kolmen tunnin päikkäreillä kun taas matkakumppani kärsi jetlagista useamman päivän.
matkasuunta länteen on yleensä helpompi, ei tarvitse kuin venyttää päivää. Paluu itään taas on vaikeampi, kun päivä katkeaa kesken.
Nimittäin se, että joku käyttää omaa päätään ja sydäntään lasten kasvatusasioissa sen sijaan, että tuijottaa jotakin nlan opusta tms?
Tai se, että jollakin se sydän sanoo sen lapsen kannalta paremman vaihtoehdon eikä sitä mikä vanhempia ehkä eniten innostaisi?!
Se on katsos sitä vanhemmuutta sekin, että pistää lapsensa parhaan oman navan edelle, ikävää että se noin pistää herneitä sieraimeesi.
Ainiin, tuosta mainitsemastasi jetlag tunti/vrk-seikasta en ole tätä ennen kuullutkaan mutta kiitos kun infosit, täytyy ihan ottaa selvää pitääkö se paikkansakin.
Itse vain olen käytännössä huomannut että 7vrk loma esim Nykissä menee osin harakoille, minulla, juuri aikaeron vuoksi. Enkä usko että asia on ihan hirveän yksilöllinen koska kaikillahan meillä on suht sama uni/valverytmi jos emme yötyöläisiä tms ole.
Ap:n olisi kannattanut mainita, että tähän saa kommentoida vain he jotka puoltavat matkaan lähtöä.-Äitix2-
Miten hän voi perustella, että juuri hän käyttää päätään ja sydäntään kasvatusasioissa toimiessaan niin kuin toimii, ja joku toinen taas ei toimiessaan toisella tavalla? Molemmat näkökannat voivat olla aivan yhtä järjellä ja sydämellä perusteltuja. Jos tuntee voivansa luottaa kaikin tavoin äitiinsä tai lapsen muuhun hoitajaan ja tietää heidän pärjäävän, miksi se olisi väärin toimimista kuin Äitix2:n tulkinta, että hänen lapsensa tarvitsee äidin jatkuvaa paikallaoloa?
Niin ikään Äitix2:n kokemus jetlagistä on yksilöllinen, eikä sitä voi yleistää kaikkiin muihin matkalaisiin.
...mutta milloinkas sitä palsta mamma on jättänyt käyttämättä tilaisuutta päteä aivan kaikessa, kun tilaisuus tarjoutuu. Sehän vaatisi tosi jaloa luonnetta.
Ihmiset reagoivat jetlagiin hyvin yksilöllisesti. Sillä, miten ja mihin aikaan matkustaa, on paljon merkitystä myös. Finnairin suorien lentojen aikataulut ovat varsin optimaaliset niin että 3-4 päivän reissukin onnistuu oikein hyvin.
Voin kyllä kuvitella, että psykologian appronsa lukeneelta palsta mammalta menee viikko suuntaansa tottua 7 tunnin aikaeroon, koska kirjoissa kerran sanotaan, että sopeutumisaika on yksi vuorokausi per tunnin aikaero. :D