Mietittekö geenejä mennessänne naimisiin ja hankkiessanne lapsia?
Tuli tuosta roskasakkiperheketjusta mieleen tällainen, että olen seurannut lähistöllä asuvaa perhettä, jolla on viisi erityislasta ja perheen isä (ainakin) on erityis"lapsi", että tuliko teille perhettä perustaessanne koskaan mieleen, että jos tämän tyypin kanssa alan lapsia tekemään, määrätyt ominaisuudet periytyvät aika varmasti. Esim. jos miehellä on ADHD tai lukihäiriö tai on joutunut muihin erityistoimiin kouluaikanaan? Tai vaikeita perinnöllisiä sairauksia? Vai oliko se samantekevää? Toki oman puolet sairaudet samalla tavalla huomioiden.
Itse ihmettelen vanhempien jaksamista ja urheutta, kun kaikki lapset ovat erityislapsia, että kun esim. kolme erityislasta perheessä jo on, niin hankkii vielä kaksi. Itse en varmaan uskaltaisi ja voimat olisivat jo niin lopussa, että tuskin edes haluaisin enää lisää. Että he jaksavat, on hatunnoston arvoinen paikka todellakin.
Kommentit (6)
vähän mietin. Omassa suvussa paljon luonnehäiriöisiä, joten pidän hyvänä, että miehen suvussa tasapainoisia, normaaleja ihmisiä.
Työssäni huomaan usein, että sanonta "ei omena kauas puusta putoa" pitää yleensä paikkansa.
Meillä molemmat käyneet lasikissa ja suussa raudat (nuorempana siis).
Oletan, että nämä valitettavasti periytyvät, mutta saahan niitä korjattua.
Positiivisia puolia, molemmilla erittäin vahvat ja tuuheat hiukset.
Mietin myös muita ulkonäköön liittyviä asioita, joihin olen varautunut periytyvyyden suhteen.
olisin luultavasti miettinyt pitkään, mikäli kumppanillani olisi ollut tiedossa oleva raskas sairaus/tautiperimä. Tosin ainahan tuollaiset asiat eivät ole tiedossakaan vaan sitten vasta lapsen synnyttyä havaitaan, että vanhemmista toisella tai ehkäpä molemmilla on geenistössään tiettyjä epäedullisia geenejä. Niillepä ei vaan mitään voi- elämä kun on epätäydellistä ja joskus jopa epäreilua.
mutta veljelläni on skitsofrenia, joten en voi tehdä lapsia kenenkään kanssa, jonka suvussa on skitsofreniaa. liian suuri riski, liian vakava sairaus.
Nyt olen hieman huolestunut kun miehen suvussa todella paljon alkoholismia. Miehelläni ei kylläkään ole (eikä toivottavasti tulekkaan)