8-v. unohtaa usein läksykirjat kouluun - mikä avuksi?
Opettaja on kertonut sanovansa aina tunnin päätteeksi, jos kyseisestä aineesta tulee läksyä ja kehottavansa lapsia laittamaan kirjan reppuun.
Jostain ihmeen syystä tämä ei toimi meidän lapsella. Hän saattaa kuskata kotiin ihan muita kirjoja kuin miestä läksyä on tullut. Joskus hänellä on repussa kaikki koulukirjat ja reppu painaa kuin synti! Jos kehotan häntä laittamaan seuraavana päivänä kaikki kirjat pulpettiin ja ottamaan mukaan vain ne joista tulee läksyä, niin hän saattaakin unohtaa kaikki kirjat kouluun ja tulla kotiin tyhjän repun kanssa.
En käsitä missä haaveissa lapsi oikein on, kun hän kuulee opettajan sanat, mutta ei toimi niiden mukaan. Nytkin hän muistaa yksityiskohtaisesti, mitä läksyä äidinkielestä tuli perjantaina - mutta kirja on koulussa.
Yksi konsti olisi varmaan soittaa lapselle heti koulun päätyttyä ja varmistaa, onko hänellä tarvittavat kirjat mukana. Mutta emme me miehen kanssa ehdi aina kytätä kelloa töissä ja muistutella lasta tietyllä kellonlyömällä.
Vinkkejä?
Kommentit (8)
Jos kokee vaikka läksyjen teon hankalaksi tms.?
Etenkin äidinkieli sujuu hyvin ja lapsi tykkää tehtävistä.
ap
Ei siihen mikään kikka auttanut, alkoi sitten oma-alotteisesti raahaamaan kaikkia kirjoja edestakaisin.
Tekniikka avuksi!
Yksi konsti olisi varmaan soittaa lapselle heti koulun päätyttyä ja varmistaa, onko hänellä tarvittavat kirjat mukana. Mutta emme me miehen kanssa ehdi aina kytätä kelloa töissä ja muistutella lasta tietyllä kellonlyömällä.Vinkkejä?
Tässä asiassa pitäisi sopia opettajan kanssa, että hän seuraa lastasi.
Opettajallakin on jonkun verran velvollisuuksia oppilaitaan kohtaan ja turha sanoa, että ei voi yhtä lasta vaan huoltaa.
Ei tarvitsekaan, vaan ehdota opettajalla,että hän katsoo, että lapsesi aamulla tyhjentää reppunsa pulpettiin ja tunnin jälkeen laittaa ne kirjat HETI reppuun, joista tulee läksyä. Ei se opettajalta vaadi muuta kuin silmien auki pitämistä ja katseen suuntaamista lastasi kohti.
meijän 9-vuotias poika unohteli viime vuonna alituiseen kirjoja kouluun, josta alkoi myös opettaja huomautella. Me tehtiin niin, että haetutettiin läksykirjat koulusta aina kun ne unohtui eli melkein joka päivä ja lopulta nuori mies alkoi itte muistaa tarkistaa ennen kotiin lähtöä onko kaikki kirjat matkassa. Meillä tilannetta helpotti se, että luokalla oli oma nettisivusto, johon ope oli laittanut läksyt ym muut asiat ja sieltä oli sitten helppo tarkistaa mitä läksyjä tuli.
Loppujen lopuksi tehtiin niin, että ei haettu kirjoja koulusta jälkikäteen, vaan lapsi sai aina merkinnän opettajalta. Ja kun viikossa tuli 3 merkintää, niin jäi jälkkään. Pikkuhiljaa alkoi tyttö muistamaan kirjojaan ja läksyjään.