Mihin Saksassa synnytysvalmennukseen?
Moikka Saksan mammat!
Osaisiko joku neuvoa ensikertalaista miten synnytysvalmennus toimii täällä? Käyn yksityisellä raskausseurannassa ja jos olen lääkärin puheista oikein ymmärtänyt, meidän pitäisi itse valita sairaala. Tämä ko. sairaalako sitten järjestää sen valmennuksen, vai?
Toinen asia on mammajumppa, missähän olette käyneet? Onko Volkhochschule ainoa vaihtoehto vai löytyykö muualtakin?
Ymmärtääkseni Saksassa ei ole varsinaista neuvolasysteemiä ja siksi tiedon löytäminen tuntuukin kai hankalammalta...
Kiitos jos osaatte neuvoa,
Hermione
Kommentit (6)
Muiden kohdalla kävinkin sitten kätilön järjestämillä kursseilla. Kysy lääkäriltäsi, osaako hän suositella jotain kätilöä, tai katso puhelinluettelosta.
Kätilöt huolehtivät myös lääkärin ohella raskauden seurannasta, mammajumpista, valmennuskursseista, meillä myös vesijumpasta, synnytyksen jälkiseurannasta, vauvahieronnasta, vauvauinneista ja tuhannesta muusta asiasta.
Suosittelen ehdottomasti hankkimaan oman kätilön (tämä pääsee kyllä harvoin synnytykseen mukaan), sillä vastaavaa tukea et saa keneltäkään muulta. Itse olenkin sanonut, että ellei minulla olisi niin ihanaa kätilöä, ei meillekään olisi näin paljon näitä lapsia kertynyt. :-)
Kysyn tottakai vielä lekurilta lähempänä la:ta mutta " sisäpiirin" tieto on silti vielä tervetulleempaa :) Suositteli alustavasti meille kolmea klinikkaa tässä lähellä, joihin käymme kai sitten tutustumassa ennen valintaa.
Alkoi mietityttää nyt tuo kätilöjuttu, en ollut ajatellutkaan sitä. Positiiviset kokemukset muuttivat kuitenkin ehkä mieleni..Täällähän on kai tarjolla jopa muutamia suomalaisia kätilöitä alueittain, mutta taitaa olla hankalampaa järjestää tapaamisia ym.
Kysäisen tuosta jumpasta seuraavalla lekurikäynnillä, ellen löydä kätilöä ennen sitä. Olen käynyt tavallisessa tähän asti mutta esim. vatsalihasliikkeet menee vähän liian jännittäviksi tämän pallovatsan kanssa..
Terkuin,
H
Minun lääkärini ei kyllä mistään kätilöistä/kursseista/jumpista tms. olisi (osannut?) sanoa mitään.
Onneksi olin alusta asti lukenut paljon (Eltern-lehti tuli tilattua jo ennen kuin ensimmäinen raskaus tärppäsi, heh) ja tiesin jo vähän mitä ja mistä etsiä:-)
Vaikkei muuten olisi mitään vauvalehtien suurkuluttaja, kannattaa minun mielestäni hankkia Eltern-lehden Sonderheft:it Schwangerschaft ja Geburt; niistä saa minusta ihan hyvin tietoa ja sanavarastoakin (jos se puoli ei olisi vielä ihan täydellistä). Olikohan se Eltern, jolla oli myös " Klinikführer Geburt" , missä on eri sairaaloiden ominaisuuksista.
Sairaaloiden Frauenklinikeihinkin voi ottaa jo hyvissä ajoin yhteyttä, he neuvovat varmasti erilaisten kurssien kanssa ja ilmoitustaulultakin voisi löytyä jotain mielenkiintoista.
Sairaalaan tutustumassa me kävimme kun olin n. rv 23-24 (muistaakseni...); tämä aikainen ajankohta on varmasti sen takia hyvä, että ehtii vielä ilmoittautua Geburtsvorbereitungskurssille. Olen saanut sen kuvan, että Suomessa nämä synnytysvalmennuskurssit ovat jotain kerran parin juttuja - Saksassa taas kurssilla käydään monta viikkoa! Kuopusta odottaessani esim. kurssi kesti 6vkoa: kerran viikossa, kolmena kertana yksin, kolmena viimeisenä kertana miehen kanssa. Esikoista odottaessani olimme parikurssilla, joka oli muistaakseni 8x (eli 8vkoa).
Toisessa raskaudessa minulla oli myös oma Hebamme, joka kävi meillä kotona jo raskauden aikana, synnytyksen jälkeen hän oli Nachsorgehebammeni. Synnytyksessä hän ei ollut mukana (mutta sielläkin kätilö oli tuttu, sama kuin esikoisen syntyessä).
Hebammenhakuun on varmasti puskaradio hyvä, mutta Gelbe Seiten:kin voisi auttaa, ja myös Frauenklinik. Lääkärin varaan en tätä jättäisi; yleensä ottaen luulen että lääkärit harvoin suosittelevat Hebammelle menoa, tuntuu siltä että lääkärit kokevat Hebammet jonkinlaisiksi kilpailijoiksi.
Minulla on vähän samanlainen kokemus kuin Sergiolla - kätilömme on niin ihana että näitä kokemuksia (lue lapsia...) haluaisimme lisää. Ikävä kyllä me olemme nyt Suomessa enkä kyllä, hyvien kokemusten jälkeen Saksassa, uskalla tulla raskaaksi, saatikka synnyttää, täällä:-( Toivottavasti päästään pois ennenkuin biologinen kello on käynyt loppuun!
Sinulle Hermione, kaikkea hyvää raskauteen ja loppukoitokseen:-)
PS: Sairaaloiden tai Hebammien järjestämiä Rückbildungskursseja voin suositella todella lämpimästi! Minusta ne ovat myös todella tärkeitä raskauden jälkeen, että lantionpohja tulee taas kuntoon!
PPS: Niin ja Hebammen hoidonhan maksaa Krankenkasse; samoin Geburtsvorbereituns- ja Rückbildungskurse!
Mä pyysin lääkäriltä listaa ja sain saman tien käteeni listan koko alueen kätilöistä. Ei ollut ongelmaa. Ehdotti siitä muutamaa, ja lopulta valitsin itse kun olin tiedustellut kaikilta tuntemilta äideiltä kenellä kävivät ja minkä tyylisiä kätilöt olivat... Hyvä löytyikin, kemiat pelas yhteen, vaikka opetus ei ollutkaan kovin kova tasoista. :) Mukavat muistot jäi ja jälkihoitokin oli ok. Mun mielestä ne lääkärit on iloisia, kun valitsee kätilön, että osa hoidosta hoituu ilman heitä. Se on mun kokemus... Saksassa vaaditaan vähän enemmän itsenäisyyttää noissa asioissa. Itse pitää pyytää ja kysellä. Lehdet oli mustakin hyviä ja kaikki äititutut, niitä kannattaa pommittaa kysymyksillä... Synnytyssairaalaan yms. voi kyllä pyytää lääkärin vastaanottoapulaisiakin soittamaan ja tilaamaan ajat... Yleensä lääkärillä on myös joku " luottosairaala/klinikka" jota ehdottaa mielellään jos joku kysyy... Kantsii vaan näyttää, että luottaa lääkäriinsä kamalasti, niin se tekee hyvää yhteistyötä... :) Pikkuisen imartelua pitää palvelun hyvänä... :)
Minäkin sain listan kätilöistä mutta kai mä olen jotenkin tällanen " kliinisempi" eli ajattelin synnytyksen vaan yhtenä nopeana suorituksena -tyyliin... Kuitenkin kaikki ovat noita kätilöitä kehuneet eli ota ihmeessä yhteyttä jos siltä tuntuu.
Olen synnyttänyt kaksi nuorinta samassa sairaalassa täällä Düsseldorfissa ja ihan hyvin on mennyt. Jälkeenpäin jopa ajattelin että ei sillä väliä millanen kätilö olisi ollut, kunhan vain tiesi mitä teki, kun lapset tuli niin vauhdilla ja yllättäin!
Sannan kanssa olen samaa mieltä että kannattaa lukea jonkinverran noita Eltern-lehtiä juuri sanavaraston kartuttamiseksi. Vaikka ei sitten synnyttäessä itse saisi sanaa suustaan niin on kuitenkin kivaa ymmärtää mitä kätilö sanoo. Samaten sitten kun on siellä sairaalassa niin tulee helposti aika yksinäinen ja pelottavakin olo jos ei oikeen ymmärrä.
Sitten soitat sinne, käsittääkseni kaikki sairaalat missä on mahdollista synnyttää järjestävät myös valmennuskursseja. Itse sain omalta gynegologilta lehtisen missä oli esitelty kaikki alueen sairaalat ja mitä hoitotoimenpiteitä, kivunlievityksiä ym on saatavissa, minkälaisia synnytyshuoneita, onko lasten teho-osastot jne. Kysäsepä omalta lääkäriltäsi, toivottavasti hän voi auttaa.
Mammajumpasta en valitettavasti tiedä mutta tosiaan kai ainakin vhs järjetsää kursseja.